۰۵ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۹:۵۳
کد خبر: ۴۴۰۱۱۷
رییس گروه فقه خانواده مرکز تحقیقات مجلس مطرح کرد؛

حوزه علمیه جای «پاس‌‌کردن درس» نیست/ پاسداشت درس رکن اصلی مکتب امام صادق

حجت الاسلام والمسلمین حبیبی تبار شیوه تدریس حوزه علمیه امروز را با شاگردپروری امام صادق(ع) دارای فاصله دانست و گفت: امروزه طلاب دروس حوزه علمیه را پاس می کنند در حالی که در حوزه علمیه پاس داشتن علم صحیح است نه پاس کردن درس.
شهادت امام صادق(ع) فیضیه

حجت الاسلام والمسلمین جواد حبیبی تبار در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا، با بیان این که شاگردان امام صادق از مذاهب مختلف بوده اند، گفت: این تنوع مذهب همچنین فراوانی شاگردان امام صادق(ع) نشان می دهد همه افراد اجازه داشته اند از محضر وی استفاده کنند.

 

رییس گروه فقه خانواده مرکز تحقیقات اسلامی مجلس شورای اسلامی ادامه داد: از سوی دیگر این تنوع نشان می دهد امام صادق(ع) اشراف کامل علمی نسبت به مذاهب گوناگون و توان پاسخ گویی به سؤالات مختلف را داشته اند؛ بر اساس شیوه شاگردپروری امام صادق(ع) باید آموزه های اسلامی را در اختیار همه افراد علاقه مند قرار داد و مذهب آن افراد تأثیری در چنین کاری نداشته باشد.

 

وی اضافه کرد: امروزه نیز افراد فراوانی از مذاهب گوناگون تلاش‌های فراوانی انجام می‌دهند تا بتوانند به آموزه‌های اهل بیت(ع) دست پیدا کنند بنابراین حوزه علمیه به تبعیت از امام صادق(ع) باید مباحث علمی خود را در اختیار همگان قرار دهد و مذهب افراد را در این کار تأثیر ندهد.

 

عضو هیأت علمی مؤسسه تخصصی حقوق حوزه علمیه با اشاره به این که تعصب و خشونت در دفع شبهه تأثیری ندارد، بیان داشت: تعصب اجازه نمی دهد در زمینه استدلال طرف مقابل تفکر کرد؛ به کار نبردن تعصب در دفع شبهاتی است که به دور از لجاجت است؛ زیرا برخی فرقه ها مانند داعش که قصد شنیدن استدلال را ندارند باید قاطعانه عمل کرد.

 

وی تنوع مواد درسی در حوزه علمیه را ضروری دانست و اظهارداشت: مواد درسی در حوزه علمیه باید به گونه ای باشند که هر طلبه بتواند بر اساس علاقه خود به تحصیل بپردازد؛ سنت انتخاب استاد سنت امام صادق(ع) بوده است اما متأسفانه امروزه این سنت در حال نسخ‌شدن است.

 

عضو هیأت علمی جامعة المصطفی خاطرنشان کرد: امروزه در مدارس علمیه سرفصل‌هایی تعریف شده و استاد موظف است این موارد را تدریس کند که غالبا اساتید نیز زمان مناسب برای تدریس این دروس را ندارند؛ این گونه تدریس پاس‌کردن درس است در حالی که در حوزه علمیه پاس داشتن علم صحیح است نه پاس‌کردن درس و این روش مخالف شیوه امام صادق(ع) است./1324/ت302/س

 

خبرنگار: مصطفی رستمی

 

ارسال نظرات