۰۱ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۱:۳۷
کد خبر: ۴۳۹۳۸۶
مدیر مدارس علمیه حضرت مهدی:

اگر اخلاص در امور غیرعبادی تمرین نشود در عبادات هم محقق نمی شود

حجت الاسلام نظافت با بیان اینکه اخلاص مراتبی دارد که انسان به میزان دقت خود در کشف ناخالصی ها به آن دست می یابد، گفت: اگر در امور غیرعبادی به توجه به خلق و بی اخلاصی عادت کنیم، نمی توانیم در عبادات، اخلاص داشته باشیم.
حجت الاسلام نظافت

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام محمدجواد نظافت، مدیر مدارس علمیه حضرت مهدی(عج) شب گذشته در نشست معارف نهج البلاغه با عنوان «سلوک علوی» در مسجد العلی گفت: اگر نیت عمل، تقرب به خلق خدا باشد، ریا و اگر تقرب خدا باشد، اخلاص است.

 

وی با بیان اینکه اهل ریا، نگاه مردم برایشان خوشایند است، افزود: ریاکار رضایت خلق را بر رضایت خدا ترجیح می دهد و خود را به خلق نزدیک می کند چون تصور می کند می توانند کاری برایش انجام دهند.

 

بنای خداوند، اثر دادن به انتخاب انسان است

حجت الاسلام نظافت درباره این فرمایش امیرمؤمنان علی(ع) که «خدایا به تو پناه می برم که تو ظاهرم را نیکو کنی در حالی که باطنم زشت باشد»، تصریح کرد: این درخواست حضرت با نگرش توحیدی حل می شود که می گوید در این عالم تکوینا هر اتفاقی به اذن خداوند است حتی بدی ها و زشتی ها چرا که بنای خداوند، اثر دادن به انتخاب انسان است؛ چه این انتخاب خوب باشد چه بد.

 

استاد حوزه علمیه با بیان اینکه خدا کسی را که ضلالت بخواهد، گمراه و هر که را هدایت بخواهد، هدایت می کند، ادامه داد: خداوند آنقدر برای شأن انسان اهمیت قائل است که می توان گفت این امر تفسیر آیه شریفه «ولقد کرّمنا بنی آدم» است.

 

کشف ناخالصی ها در گرو دقت است

وی درباره درجات اخلاص گفت: اخلاص مراتبی دارد که انسان به میزان دقت خود در کشف ناخالصی ها به آن دست می یابد؛ اولیا حتی از جاذبه لذات معنوی هم توبه می کنند.

 

برخی انقدر فکر خدمت به انقلاب و دین هستند، از خود غافل می شوند

حجت الاسلام نظافت با اشاره به اهمیت نیت و توجه به انگیزه عمل، گفت: برخی انقدر فکر خدمت به انقلاب و دین هستند، از خود غافل می شوند در حالی سفارش شده ایم بهترین وقت هایمان را که شادابی و تمرکز داریم، برای ارتباط با خدا قرار دهیم که معمولا چنین فرصتی در نیمه شب ها فراهم می شود.

 

خیلی وقت ها اخلاص ما خیالی است

مدیر مدارس علمیه حضرت مهدی(عج) خاطرنشان کرد: نیت، نخ تسبیح همه اعمال است؛ اگر خوب باشد، همه اعمال رنگ و بوی الهی می گیرد و انسان مجبور می شود اعمالش را با سنت و دستورات الهی هماهنگ کند چرا که نیت خوب به معنای قصد اطاعت خدا است و اگر طبق دستورات خدا نباشد اصولا امری به آن تعلق نمی گیرد که امتثال بشود یا نشود.

 

وی افزود: با این وصف، خیلی وقت ها اخلاص ما خیالی است زیرا معلوم نیست کاری که انجام می دهیم مورد امر خدا هست یا  نه.

 

اگر اخلاص در امور غیرعبادی تمرین نشود، در عبادات هم محقق نمی شود

حجت الاسلام نظافت یادآور شد: معمولا انسان ها حساس هستند در عبادت ها خالص باشند و در روابط روزانه و کار و کسب خود کمتر به این مهم توجه دارند در نتیجه در عبادت ها هم نمی توانند خالص باشند زیرا عادت کرده اند در امور غیرعبادی به خلق توجه کنند  و عادت، طبق روایات، طبیعت ثانویه است.

 

وی اظهار کرد: اگر اخلاص را در جاهایی که واجب نیست، رعایت کنیم خدا برای اخلاص در عبادات کمکمان می کند.

 

استاد حوزه علمیه در تبیین اهمیت نیت، به این فرموده امیرمؤمنان علی(ع) که می فرماید نیت، جای عمل را می گیرد، اشاره و تصریح کرد: اگر انسان توفیق عمل پیدا نکند به شرط صحت عقایدش و معرفت به حق خدا و اهل بیت(ع)، نیت او جای عمل را می گیرد.

 

وی خاطرنشان کرد: شناخت حق خدا در گرو شناخت حق پیامبر(ص) و شناخت حق ایشان در گرو شناخت حق ائمه اطهار(ع) است.

 

حجت الاسلام نظافت گفت: عطای خداوند به اندازه خلوص نیت های ما است؛ هر چه خالص تر باشیم عطایای الهی بیشتر و بهتر.

 

از تکنیک های تمرین اخلاص، توقف و تکرار عمل است

وی با اشاره به تأثیر ذکر و یاد خدا در خلوص نیت، افزود: اولیا حتی با خطور ریا هم مقابله می کنند؛ یکی از تکنیک های تمرین اخلاص، توقف کار(در کارهایی که توقف آن آسیبی متوجه انسان یا جامعه نمی کند مانند عیادت از بیمار)  به محض تشخیص ناخالصی ها و شروع دوباره است، آنقدر تکرار کنیم تا بالاخره عملمان خالص شود./202/930/ب1

ارسال نظرات