۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۸:۳۷
کد خبر: ۴۲۴۹۷۳
معاونت تبلیغ مدرسه علی بن موسی الرضا:

مسؤولان حوزه فضای بصیرت افزایی را برای طلاب فراهم کنند

حجت الاسلام موسویان با تأکید بر وجود جبهه فرهنگی سیاسی غرب در مقابل اسلام گفت: مسؤولان و مدیریت حوزه باید مقدمات بصیرت افزایی را در طلبه ها فراهم کنند تا تفکر طلاب، با بصیرت شکل بگیرد و در فعالیت های اجتماعی شان درد دین داشته باشند.
حجت الاسلام موسویان

اشاره: رهبر معظم انقلاب امروز مانند گذشته در بسیاری از بیانات شان از وجود جبهه فرهنگی سیاسی غرب به عنوان یک جبهه بسیار خطرناک برای از بین بردن خاصیت انقلاب و اثر ضداستکباری آن اشاره می کنند و یکی از وظیفه های مبارزه با آن را، دفاع از اصول و محتوای با ارزش انقلاب می دانند. بی شک حوزه علمیه و طلاب در زمینه دفاع از اصول و محتوای با ارزش انقلاب نقش بسیار مهمی دارند.

 

در تبیین این مسأله، خبرنگار خبرگزاری رسا گفت و گویی با حجت الاسلام سید محسن موسویان، معاونت تبلیغ مدرسه علی بن موسی الرضا(ع) ترتیب داده که در ذیل تقدیم خوانندگان محترم رسا می شود.

 

رساـ فعالیت هایی که در مدرسه علی بن موسی الرضا(ع)  در زمینه تبلیغ انجام شده است بیان کنید.

 

با توجه به اینکه هنوز جایگاهی برای معاونت تبلیغ در مدارس علمیه تعریف نشده، اما در حین حال فعالیت های خوبی صورت گرفته است، یکی از فعالیت های قابل تقدیر معاونت تبلیغ مدیریت حوزه برپایی نماز جماعت در پاساژهای سالاریه بود، این امر هنگام پخش اذان  باعث می شود که معنویت در ساعات خاصی در روز به اوج برسد و خیلی تأثیرگزار بود البته مردم و مغازه داران هم استقبال کردند. از این قبیل فعالیت ها باید در سطح قم زیادتر و با تداوم تر انجام شود. مدرسه علی بن موسی الرضا(ع) مطابق تمام مدارس در زمینه تبلیغ فعالیت می کند، و سعی می شود امکانات تبلیغ برای طلاب فراهم شود، با توجه به محدودیت های حوزه برای  اینکه مدارس باید مقاصد تبلیغ را فقط از شهرها و روستاهای درون استان انتخاب کنند، یکی از طرح هایی که به صورت مستقل توسط معاونت تبلیغ این مدرسه انجام گرفت، ثبت گروه تبلیغی جهادی حافظان بود.

 

رساـ درباره فعالیت گروه تبلیغی جهادی حافظان توضیح بدهید.

 

از فعالیت های این گروه اعزام مبلغان به مناطق دور افتاده غرب و جنوب است، البته گزارش های خوبی از این مناطق قابل ارائه و موجود است که یکی از این گزارش ها متاسفانه حاکی از عدم وجود مبلغین و روحانیون متخصص در این مناطق محروم بوده است. حتی در این مناطق کسی برای ترویج دین اسلام و رفع شبهات هم وجود ندارد، متآسفانه فرقه های مختلف هم از این مشکل سوء استفاده کرده و برای جذب مردم تلاش می کنند. که این خود یک ضعف بزرگی است در زمینه تبلیغ  و  کارهای فرهنگی حوزه. به هر صورت با وجود محدودیت ها این امر صورت گرفت وطلاب این مدرسه به صورت جهادی در این مناطق تحت عنوان گروه جهادی حافظان شرکت کردند.

 

 با توجه به دغدغه های رهبری مبنی بر وجود جبهه سیاسی و فرهنگی غرب در مقابل اسلام وظیفه مدیران حوزه و مبلغین در این زمینه چیست؟

 

تهاجم فرهنگی سابقه طولانی در دوران اسلام دارد ولی آنچه به صورت محسوس وارد کشور ما شده متأسفانه بعداز انقلاب بوده است و دشمنان تمام ابزار و وسائل را برای از بین بردن فرهنگ دینی مردم استفاده می کنند، البته وظیفه ما این است که این ابزارها را به بهترین وجه برای مقابله با این جبهه استفاده کنیم. افراد با استعداد شناسایی گردند و آموزش های لازم در جهت استفاده درست از این نرم افزارها به آن ها داده شود تا در این عرصه فعالیت کنند. چه بسا اگر این قضیه تبیین شد که این ابزار و استفاده نادرست از آن ها مثل سم کشنده است، قطعا جوانان دنبال این ابزار نمی روند و نمی گذارند که دیگران هم دنبال این سموم فرهنگی بروند.از لحاظ فراهم سازی امکانات فرهنگی در هیچ زمینه ای نباید کوتاهی شود، باید این امکانات به حد عالی برای همه فراهم گردد، ما هرچه داریم از فرهنگ اسلامی و دینی داریم، برای رسیدن دین اسلام به این نسل اجداد و گذشتگان ما از جان و مال و آبروی خودشان برای حفظ آن درغ نکردند. خون سیدالشهدا(ع) اسارت و سختی های اما کاظم(ع) و بعد از آن علما و شهدا خونشان پای نهال اسلام ریخته شده است، حالا که به دست ما رسیده اگر امکانات و شرایطی را که باید در راه حفظ آن استفاده کنیم، به خوبی استفاده نکنیم این به عنوان یک افت شناخته می شود، لذا از مسئولین تقاضا دارم امکانات تحول دینی و فرهنگی مردم را سریع تر فراهم کنند.

 

رساـ  در فضای حوزه برای رفع دغدغه رهبر انقلاب مبنی بر انقلابی ماندن حوزه چه زمینه هایی باید فراهم گردد؟

 

 «با علی در بدر بودن شرط نیست/ ای برادر نهروان در پیش روست» واقعیت قضیه این است. طلبه در هر رشته ای که مشغول به فعالیت است اعم از اجتهاد، تبلیغ، مدیریت و پژوهش و هرکاری که در زمینه امور فرهنگی به او سپرده شده است باید مجهز به سلاح بصیرت باشد، اگر بصیرت وجود نداشته باشد، وقتی طلبه در مقام امتحان قرار گیرد به واسطه علاقه به جریانی خاص یا عدم تقوا دچار لغزش می شود، به مسؤولان و مدیریت حوزه علاوه بر ایجاد فرهنگ دینی پیشنهاد می دهم که مقدمات بصیرت افزایی را در طلبه ها فراهم کنند تا طلبه با بصیرت تفکرش شکل بگیرد که وقتی در آینده وارد عرصه اجتماع شد درد دین داشته باشد و  تحت تاثیر افکار قرار نگیرد و در مقاطع حساس با بصیرتی که دارد تفاوت بین حق و باطل را تشخیص دهد.

 

یک طلبه چگونه می تواند با بصیرت خود در جامعه اسلامی تاثیر گزار باشد؟

 

«اذا فسد العلم فسدالعالم»

این روایت به دلیل این است که عالِم یک شخص است؛ شحصیت حقیقی او یک فرد است اما شخصیت حقوقی و فکر او شخصیتی فراگیر و تأثیر گزار بر جامعه است، لذا اگر اصلاح شود جامعه را اصلاح می کند و اگر فاسد شود جامعه را به فساد می کشاند چرا که بر فکر جامعه تأثیر می گذارد. با توجه به این امر در زمینه انقلابی ماندن و بصیر بودن طلبه باید فرهنگ سازی شود، که درک کند درهر پست و مقامی در معرض خطر است وطلبه  یاد بگیرد که از مسیر حق  منحرف نشود و دنبال صراط مستقیم باشد اگر این فرهنگ ساخته شود و طلبه نسبت به داشتن بصیرت احساس نیاز کرده و مقدمات فراهم کردن آن را فراهم کند در مسیری که انتخاب کرده موفق است، چه بسا  در طول تاریخ افراد زیادی بودند که خدمات ارزشمندی را به اسلام کردند اما این عدم بصیرت باعث شد که از راه حق جدا شوند واین خدمات را نتوانند حفظ کنند.

 

 

رساـ در پایان اگر نکته ای دارید، بیان کنید.

 

امروزه  در برابر دین همه  مسؤول هستیم، باید دعا کنیم و وظیفه را بشناسیم، بعد از شناخت به آن عمل کنیم یکی از شاخه های کسب بصیرت همین است، اگر وظیفه شناخته شد و احساس تکلیف کردیم به قول حضرت امام (ره) مامور به وظفیه ایم و بدانیم اگر در تشخیص و شناخت وظیفه به درستی عمل نکردیم قطعا دچار انحراف خواهیم شد./874/ت300/س

ارسال نظرات