۳۱ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۷:۵۴
کد خبر: ۳۲۵۸۳۲

«عمو علوی» شاعر پرکار حوزوی

خبرگزاری رسا ـ علوی فرد شاید برای کودکان علاقه مند به شعر بیشتر شناخته شده باشد اما معرفی اجمالی این نویسنده حوزوی برای مخاطبان رسانه ای خالی از فایده نیست.
يحيي علوي فرد، شاعر حوزوي شعر علوي فرد

به گزارش خبرگزاری رسا، نویسنده وشاعر عرصه کودک و نوجوان طلبه بودن خود را کمکی برای فعالیت در‌ این عرصه می داند و در گفت‌و‌گو با رادیو معارف که در ذیل آمده است به معرفی آثار خود و آسیب های این عرصه اشاره کرده است.

 

یحیی علوی فرد، نویسنده و شاعر، کارشناس روان شناسی و ادبیات فارسی است که در عرصه شعر کودک و نوجوان فعالیت دارد.

دلیل وارد شدن جنابعالی به این عرصه چه بوده است؟

در سال 72 با استاد تقی متقی که در عرصه شعر کودک و نوجوان فعالیت دارند  

چند فرزند دارید:

بنده سه فرزند دارم که فرزند اولم سال دوم دانشگاه و دومی دوم دبیرستان و بعدی چهارم دبستان.

شغل پدر شما چه بوده است؟

پدر بنده تا سن 22سالگی خواننده و نوازنده بودند و در خدمت سربازی با طلبه ای آشنا می شوند و در سن 22سالگی نوازدگی را کنار می گزارند که این تحول بزرگ زمینه ساز ساختن رمان زندگی شان بوده است.ایشان در سن 42 سالگی در عملیات کربلای 5 در شلمچه شهید شدند.

 یک شعر امام زمانی

ما ساکن عصر جمعه هاییم / تو منتظری که ما بیاییم

غربت چه حکایت غریبی است/  آقا تو کجا و ما کجاییم

از آثار بگویید

30 اثر شعر دارم بنده که 3 اثر آن،  آیینی است یکی از مجموعه ها <<بهار ماندنی>> نام داردکه این مجموعه در بوستان کتاب چاپ شده است. «مجموعه دیگر محمد دوباره می اید» درباره امام زمان(عج) است و مجموعه های دیگری هم دارم که اقتباسی از مفاهیم دینی است مثل کتاب «مثل عروسک ها» که اقتباسی از رسالت الحقوق امام سجاد(ع)که در مورد حقوق اعضا بدن بر انسان برای کودک و نوجوان نوشته شده است. که این کتاب، کتاب سال حوزه شده است .

 

مجموعه های بنده بر سه دسته تقسیم می شوند:

اولی شعرهایی هستند که ساختار معمولی دارند و مثل بقیه شعرها حالت چهارپاره دارند

دومی قالب شعرهایی هستند که در حالت جدیدتر گفته می شوند که بنده اسم یکی از آنها را  شعرک گذاشته ام و در همین قالب یک کتابی دارم به اسم «لواشک» که برای خردسالان و کودکان است.

سومی مجموعه های منظوم هستند که مفاهیم فلسفی و دینی برای نوجوانان دارند و بعضی از این کتاب ها «نوآوری این است»، «روزی پرستویی» و «گرگ و میش صبح»که در مورد بیداری اسلامی بوده است

بیشتر حس شعر در چه وقتی سراغ انسان می آید؟

نمی شود گفت کی این حس می آید اما خوده شاعران می دانند چه موقع این را دعوت کنند به طرف خودشان،  بیشتر با مطالعه کردن و یا دیدن صحنه های احساس برانگیز باعث می شود شعر سراغ آدم بیاد.

برای کسی که خودش طلبه بوده است و هست و در عرصه ایینی شعر سروده است چقدر مطالعه قران و روایات در این زمینه به شما کمک کرده است؟

خب این مطالعه خیلی می تواند الهام بخش باشد چون پراز محتواست، من فکر می کنم شاعری که محتواها را ببیند و با حس شاعرانه برود دنبالش و بگویدمی تواند خیلی موفق بشود،

یکی از آسیب های شعر معاصر این است که شعر معناگرا کم است بیشتر شعرها احساسی و تکنیکی شده اند..

فکر نمی کنید کمی کمکاری شده است در این زمینه اثار کودک و نوجوانان با الهام گرفتن از آیات و احادیث و داستان های زندگی ائمه بزرگوار؟

چند آسیب در این عرصه وجود دارد کارهایی که وجود دارد بیشتر توسط کارشناس انجام نشده و حالت بازاری دارد مشکل بعدی که وجود دارد این آثار قبل ازاینکه عرضه بشوند باید مخاطب سنیشان را مشخص کنیم که محتوایش برای چه گروه سنی است مثلا زکات برای یک بچه به دردش نمیخورد.

مشکل بعدی که وجود دارد در بین شاعرهای حرفه ای است شاعر های حرفه ای مطالعه ندارند و حتی خیلی مواقع دین را خوب نمیشناسند و سطحی نگری می کنند.

تا کنون شده است شعری بسرایید برای پدرها و مادرها با همان ادبیات کودکانه؟

بله، پدر و مادر نقش زیادی دارند، شعرهایی که برای کودک و نوجوان سروده می شوند سه قسم هستند یکی شعرهای اموزشی و تعلیمی است، یک سری پرورشی هستند و یک سری هم زاویه دیدشان را تغییر می دهند که این مهمترینشان است..

از آثار شما «فصل ها زیبایند»، «بیا ببین»، «شهر پرنده» و کتاب های دیگر، این کتاب ها را چطور چاپ کردید؟

در زمینه کودکان و نوجوانان انتشارات زیادی وجود دارند که تعدادی ازآن ها هم در کشورهای همسایه به زبان های مختلف چاپ شده  است و چند کتاب هم در انتشارات عمو علوی که بنده  مدیرش هستم چاپ شده است.

شما در منزل هم عمو علوی هستید؟

خیر

شعر مورد علاقه خودتان؟

یک طرف به جانب حرم، یک طرف به سوی جمکران، بهترین دو راهی جهان

/874/ت302/س

ارسال نظرات