۲۲ مهر ۱۴۰۴ - ۱۵:۲۰
کد خبر: ۷۹۴۴۲۹
آیت الله رجبی تأکید کرد؛

لزوم نگاه تحولی و تمدنی حوزویان به منشور «حوزه سرآمد و پیشرو»

لزوم نگاه تحولی و تمدنی حوزویان به منشور «حوزه سرآمد و پیشرو»
رئیس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) گفت: حوزویان باید پیام رهبر انقلاب به یکصدمین سالگرد بازتاسیس حوزه علمیه قم مبنی بر به منشور «حوزه سرآمد و پیشرو» را به عنوان موهبتی الهی بنگرند و نگاه تحولی و رویکرد تمدنی را از آن الهام گیرند.

به گزارش سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، آیت الله محمود رجبی در نشست سه شنبه‌های علوم انسانی اسلامی که با موضوع تبیین ابعاد آموزشی و پژوهشی پیام حضرت امام خامنه‌ای(حفظه الله) به همایش یكصدمین سالگرد باز تأسیس حوزه علمیه قم، در عرصه علوم انسانی اسلامی در موسسه امام خمینی(ره) برگزار شد، اظهار کرد: پیام مقام معظم رهبری مدظله العالی به مناسبت یکصدمین سالگرد بازتأسیس حوزه علمیه قم با عنوان حوزه پیشرو و سرآمد نعمتی بزرگ برای مسئولان، اساتید، پژوهشگران و حتی دانش پژوهان حوزه‌های علمیه و همه نهادهای حوزوی است تا خود پیشرو و سرآمدی حوزه را بشناسند و وظیفه خویش را انجام دهند.

رئیس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) بیان کرد: الحق این پیام نقشه راهی بی نظیر برای سرآمدی و حرکت حوزه پا به پای تحولات و آینده نگری است و حوزویان باید به این پیام به عنوان موهبتی الهی بنگرند و نگاه تحولی و رویکرد تمدنی را از آن الهام گیرند و مدیران، اساتید و محققان موسسه نیز باید در همه برنامه‌های خود به عنوان یکی از اسناد بالادستی به آن نگاه کنند، زیرا موسسه نهادی حوزوی و بخشی از حوزه علمیه است و رهبر انقلاب در پیوست حکم هیات امنای موسسه را موظف به ارتباط وثیق با حوزه و همکاری متقابل نموده اند و موسسه را الگویی برای حوزه‌های علمیه دانستند.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم ابراز کرد: این پیام الحق پیامی بی نظیر است و نگاهی عمیق و جامع به گذشته درخشان حوزه علمیه قم دارد که محققان و تحلیلگران تاریخ معاصر حوزه علمیه به شرح و تبیین آن بپردازد و در واقع سرفصل‌های رفیعی برای پژوهشگران این حوزه مبارکه در آن ارائه شده است.

عضو شورای عالی حوزه‌های علمیه گفت: راز ماندگاری حوزه علمیه قم و برکات آن فصل دیگری از گذشته این حوزه مبارکه است که در خود شرح و تبیین و بسط زوایا و ابعاد مختلفی دارد و قلمروی مغفول در تاریخ تحلیلی اندیشه و نهادهای علمی است و قابل هماوردی با بسیاری از نهادهای علمی داخلی و خارجی است و تدوین و عرضه آن می‌تواند ماندگاری نظام اسلامی را نیز تا حدی روشن سازد.

نماینده مجلس خبرگان رهبری در ادامه به ابعاد پنجگانه حوزه علمیه در پیام رهبری اشاره کرد و گفت: بعد اول را رهبر معظم انقلاب یک مرکز علمی با تخصص‌های معین دانسته اند که در گذشته علومی غیر از فقه، اصول، کلام، فلسفه و تفسیر و حدیث پرداخته است اما پیشرو و سرآمد بودن حوزه که در قلمرو فقه محور اصلی تدریس و تحقیق حوزه‌ها است.

آیت الله رجبی عنوان کرد: این پیام منوط به دو موضوع نگاشته شده است؛ نخست رویکرد ویژه به فقه به عنوان پاسخ دین به نیازهای علمی فرد و جامعه با عقلانیت تحول یافته است که بیش از گذشته باید دارای پشتوانه فکری و علمی استوار و قابل فهم و هضم باشد.

رئیس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) اذعان کرد: رهبر معظم انقلاب مدظله العالی تشکیل نظام سیاسی اسلام در ایران را زمینه ساز ضرورت توجه به چگونگی نگاه کلان دین مبین اسلام به زندگی فردی و اجتماعی بشر در عرصه‌های مختلف، متنوع و پیچیده کنونی دانستند.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم یادآور شد: رهبر معظم انقلاب الزامات پاسخگویی حوزه به نیازهای فکری و فرهنگی بشر را یک ضرورت دانستند و آشنایی فقه با همه ابعاد و معارف دینی و هم آشنایی با دستاوردهای علوم انسانی و دانش‌های مرتبط با زندگی بشر را یک ضرورت دیگر دانستند و بر اولویت بندی وظایف حوزه در این عرصه با توجه به مسأله حکمرانی اسلامی تاکید کرده اند.

نماینده مجلس خبرگان رهبری اظهار کرد: موسسه امام خمینی(ره) در این عرصه نیز پیوست حکم مکلف به کمک به حوزه در غنی سازی فقه معاصر شده است و باید این امر مولد اهتمام جدی مسئولان و محققان موسسه قرار گیرد و این توصیه و‌ تکلیف به دلیل سابقه و ظرفیت بالای موسسه در تولید علوم انسانی اسلامی است.

عضو شورای عالی حوزه‌های علمیه در ادامه بر ضرورت تربیت نیروهای مهذب تأکید کرد و گفت: رهبر انقلاب حوزه را خط مقدم مقابله فکری با دشمن دانسته‌اند و مؤسسه امام خمینی(ره) در این زمینه با راه‌اندازی دفتر ارتباطات فرهنگی و کانون طلوع گام‌های مؤثری برداشته است، اما نیازمند تلاش مصاعف و توسعه این فعالیت و مشارکت در حل مسائل اجتماعی و تقویت نگاه نظام‌سازی در تحقیقات است که باید تحقیقات علمی مؤسسه در جهت تدوین و تبیین حکمرانی دینی و نظام سازی هدایت شود.

آیت الله رجبی همچنین بر لزوم توجه به فلسفه اسلامی، نقد فلسفه غرب، و ایجاد رشته‌های تربیت مدیر فرهنگی در مؤسسه تأکید کرد و افزود: موسسه باید در تربیت مدیران فرهنگی، اندیشمندان مجاهد و کنشگران تمدنی پیشگام باشد تا بتواند در عرصه‌های مختلف فرهنگی و اجتماعی حضور مؤثر داشته باشد که یکی از الزامات مهم آن تهذیب نفس است که همواره مورد تاکید علامه مصباح قدس سره بود .

وی با اشاره به تأکید علامه مصباح یزدی مبنی بر تأسیس دانشگاهی ویژه برای ترویج طرح ولایت و علوم انسانی اسلامی گفت: امروز نیز باید همان روحیه جهادی و نگاه تمدنی در تمامی بخش‌های مؤسسه حاکم شود و علوم انسانی اسلامی باید از مرحله کتاب و نظریه فراتر رفته و به عمق جامعه و ذهن دانشگاهیان و طلاب نفوذ کند تا رسالت حقیقی انقلاب اسلامی در حوزه علم و فرهنگ تحقق یابد.

رئیس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) خاطرنشان کرد: همکاری حوزه و دانشگاه در تدوین نظامات اجتماعی و نگاه رویکرد تمدن نوین اسلامی که همه رشته‌ها را در خدمت عدالت اجتماعی و رفاه عمومی قرار می‌دهد در برابر تمدن غربی برخاسته از ظلم و جنایات و انباشته از انواع فسادهای اجتماعی و پر از قدرت قساوت، آدم کشی است که رسالت ترسیم خطوط اصلی و فرعی تبیین و ترویج و فرهنگ سازی بر عهده حوزه و از جمله موسسه است.

ارسال نظرات