۲۲ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۵:۰۶
کد خبر: ۳۲۴۲۶۹
ظریف:

برجامی برای مسائل دفاعی در کار نیست

خبرگزاری رسا ـ وزیر امور خارجه گفت: برجامی برای مسائل دفاعی درکار نیست و اتفاقا مسائل دفاعی ما به صراحت از برجام کنار گذاشته شده است.
ظريف وزير خارجه

به گزارش خبرگزاری رسا، محمد جواد ظریف در نشست خبری مشترک با همتای استونیایی خود درباره اظهارات اخیر جان کری در بحرین و ادعای وی مبنی بر این که مرحله دوم برجام محدودیت برنامه هسته­ای ایران است، گفت: این بخش از اظهارات وی در حدی بی اساس بود که وزارت خارجه امریکا آن را تکذیب کرد و ادعا کردند که چنین اظهاراتی بیان نشده است.

 

رئیس دستگاه دیپلماسی تاکید کرد: بحث موشکی و توانمندی­های دفاعی جمهوری اسلامی ایران موضوع مذاکره و معامله نیست و اگر دولت امریکا درباره مباحث دفاعی جدی است، باید فروش سلاح هایی را به منطقه کاهش دهد که هر روز علیه مردم بی دفاع یمن استفاده می­شود و آنان را به خاک و خون میکشد.

 

ظریف در ادامه افزود: دولت آمریکا فروش سلاح هایی را کاهش دهد که با اعلام رسمی رژیم صهیونیستی برای حمله به غیرنظامیان به کار می رود.

 

وزیر امور خارجه گفت: به طرف­های درگیر در بحران قره باغ اعلام کرده­ایم که در صورت علاقه آمادگی داریم از توانمندی های خود برای کمک به حل و فصل این منازعه استفاده کنیم.

 

محمدجواد ظریف در نشست خبری مشترک با وزیر خارجه استونی در پاسخ به پرسشی درباره نقش کشورمان برای حل و فصل بحران قره باغ افزود: مسئولان کشورمان از ابتدای بحران با طرف های درگیر در تماس بوده اند .

 

وی گفت :‌ وزیر دفاع کشورمان در این باره با وزرای دفاع آذربایجان و ارمنستان صحبت کرد من با وزیر خارجه ارمنستان تلفنی صحبت کردم و دو مرحله در رامسر و باکو با وزیر خارجه و رئیس جمهور آذربایجان رایزنی داشتم.

ظریف همچنین گفتگوی رئیس جمهور کشورمان با روسای جمهور ارمنستان و آذربایجان را از دیگر اقدامات برای کمک به حل و فصل بحران قره باغ دانست و افزود: سیاست جمهوری اسلامی همواره مبتنی بر حل و فصل مسالمت آمیز اختلافات بوده و هست و ما از اینکه درگیری هایی در منطقه آغاز نشود و درگیریهای آغاز شده متوقف شود، استقبال می کنیم.

 

رئیس دستگاه دیپلماسی با اشاره به مشکل گسترش ترور و افراط در منطقه اضافه کرد: ما هر روز با نمونه های وحشتناکی از این معضل مواجهیم همچنان که در آخرین نمونه شاهد اقدام تروریستی در ترکیه بودیم که این اقدام تروریستی علیه کشور برادر ترکیه را محکوم کنیم.

 

ظریف افزود: رفع این معضلات نیاز به همکاری دارد و منطقه ما حتما نیاز به بحران جدید ندارد.

 

گسترش تروریسم در منطقه ناشی از حضور آمریکا در عراق است

وزیر امور خارجه تصریح کرد: امروز در منطقه ما تروریسم و افراط گرایی بعنوان خطر و تهدید اصلی علیه منطقه زائیده حضور آمریکا در عراق و اشغال این کشور است.

 

محمدجواد ظریف در نشست خبری مشترک با همتای استونیایی خود در پاسخ به سوالی درباره اتهامات اخیر جان کری علیه کشورمان گفت: اتهام جان کری درباره حمایت ما از تروریسم آنقدر بی اساس است که هیچ کس در دنیا به آن توجه نمی­کند.

 

وی با اشاره به پیامدهای مخرب اشغال عراق در منطقه افزود: گسترش تروریسم خطری است که ما قبل از خطر حمله به عراق پیش بینی و رسما اعلام کردیم که اشغال این کشور سبب گسترش تروریسم و افراط گرایی در منطقه خواهد شد.

 

ظریف گفت: متاسفانه امروز مردم عراق و سوریه و ملت­های جهان آثار شوم آن سیاست تهاجمی و خطرناک آمریکا در دوره ریاست جمهوری بوش را مشاهده می کند.

 

رئیس دستگاه دیپلماسی افزود: امروز هم خطر داعش و افراط گرایی در منطقه از طریق برخی که به منافع کوتاه مدت نگاه می­کنند و حتی نگران آثار دراز مدت سیاستهایشان نیستند، دامن زده شده است .

 

وی خطاب به وزیر امور خارجه آمریکا تاکید کرد: امروز آقای کری باید از متحدانش سوال کند که سلاح­های داعش از کجا تامین شده است نفت داعش کجا فروخته می شود و آثار عتیقه عراق و سوریه را که داعش می دزدد کجا به فروش می رسد؟

 

ظریف با تاکید بر ضرورت پاسخگویی به این سوالات افزود: به جای اینکه اتهامات بی اساس و نخ نما علیه جمهوری اسلامی ایران مطرح کنند نیاز دارد که مقداری جدی تر به مسائل منطقه نگاه کنند و بیش از این خود و منطقه را گرفتار سیاست­ها و برنامه­ریزی­های غلط و خطرناک نکنند.

 

وزیر امور خارجه همچنین در پاسخ به اظهارات جان کری مبنی بر اینکه مرحله دوم برجام محدودیت برنامه موشکی ایران است تاکید کرد: دولت آمریکا به خوبی می داند که موضوع دفاعی جمهوری اسلامی ایران موضوع مذاکره و معامله نیست.

 

وزیر امور خارجه استونی هم در این نشست خبری از گسترش روابط همه جانبه با کشورمان استقبال کرد .

 

گسترش همکاری‌های ایران و استونی در زمینه «دولت الکترونیک»

وزیر امور خارجه گفت:‌ استونی جزو کشورهای پیشرفته در عرصه دولت الکترونیک است و زمینه­های همکاری­های دوجانبه در این حوزه وجود دارد .

 

محمدجواد ظریف افزود: نخستین بار است که در تاریخ، میزبان وزیر خارجه و مقامات سیاسی استونی هستیم. امروز درباره زمینه­های مختلف همکاری های دو کشور صحبت کردیم .

 

وی گفت: همکاری جمهوری اسلامی ایران و استونی می­تواند در حوزه های مختلف سیاسی، پارلمانی، فرهنگی، علمی و اقتصادی باشد .

 

ظریف افزود: اکنون 22 دانشجو و دو استاد ایرانی در دانشگاه های استونی حضور دارند و امکان گسترش همکاری های دوجانبه وجود دارد.

 

رئیس دستگاه دیپلماسی با اشاره به حجم چند میلیون دلاری صادرات و واردات دو کشور در تبادل تجاری با یکدیگر بر گسترش همکاری­های دوجانبه تاکید و اضافه کرد: در این سفر راهکارهای تعمیق و افزایش روابط دو کشور را بررسی کردیم .

 

وی گفت: زمینه برای گسترش روابط ایران و استونی به ویژه پس از رفع تحریم ها کاملا فراهم است.

 

ظریف همچنین از حضور وزیر خارجه استونی در اتاق بازرگانی ایران خبر داد و ابراز امیدواری کرد: در این جلسه همکاری بخش‌های خصوصی دو کشور بررسی شود و گسترش یابد.

 

وی گفت: با توجه به سابقه حدود صد ساله روابط ایران و استونی امروز زمینه برای گسترش روابط دوجانبه فراهم است و یقین داریم این روابط به نفع دو کشور خواهد بود.

 

وزیر امورخارجه همچنین افزود:‌ در نشست امروز درباره تحولات منطقه گفتگو کردیم و به این مذاکرات ادامه می دهیم.

 

موگرینی به تهران می آید

وزیر امور خارجه استونی از سفر مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به تهران در هفته آینده خبرداد.

 

خانم مارینا کالجوراند در نشست خبری مشترک با محمدجواد ظریف گفت: سفر خانم موگرینی به تهران روابط اتحادیه اروپا و جمهوری اسلامی ایران را تقویت می­کند.

 

وی همچنین با ابراز خرسندی از سفر به تهران ابراز امیدواری کرد: این سفر به گسترش روابط و همکاری های ایران و استونی منجر شود.

 

کالجوراند گفت: روابط سیاسی دو کشور از سال 1921 آغاز شد، اما به علت دشواری های سیاسی نتوانستیم آن را گسترش دهیم؛ اکنون نوعی اتحاد و امکان گسترش همکاری­ها فراهم شده است همچنانکه در عرصه بین المللی به ویژه در گروههای مختلف کاری در سازمان ملل متحد همکاری داشته ایم.

 

وی افزود: استونی اکنون عضو غیردائم شورای امنیت سازمان ملل متحد و به عنوان عضوی از اتحادیه اروپا دارای روابطی بسیار خوب با ایران است.

 

وزیر خارجه استونی از اعلام آمادگی محمدجواد ظریف برای گسترش همکاری های دو جانبه قدردانی کرد و از حضور هیئت سیاسی تجاری استونی در اتاق بازرگانی کشورمان در سفر دو روزه اش به تهران خبر داد.

 

کالجوراند افزود: استونی در عرصه آی سی تی بسیار فعال است و در دیدار با مسئولان اتاق بازرگانی ایران راههای گسترش همکاریها به ویژه در این عرصه را بررسی می کنیم.

 

وی همچنین گفت: دانشجویان و استادان ایرانی بسیار فعال و خوبی در دانشگاههای استونی حضور دارند و من خوشحالم که کشورم را برای اقامت انتخاب کردند .

 

وزیر خارجه استونی در بخش دیگری از اظهاراتش با استقبال از گسترش روابط پارلمانی با ایران افزود: اعضای پارلمان استونی یک سال پیش انتخاب شدند و امیدوارم گروه دوستی پارلمانی دو کشور ایجاد شود.

 

کالجوراند همچنین گفت: از میزبانی و حضور وزیر امورخارجه و هیئت همراهش و دیگر اعضای دولت جمهوری اسلامی ایران در استونی به منظور بررسی مسائل دو جانبه خوشحال می شویم.

 

وی همچنین در نشست خبری مشترک با محمدجواد ظریف در پاسخ به پرسشی درباره ظرفیت های همکاری های دو جانبه گفت: فضای بسیاری برای بهبود روابط اقتصادی میان دو کشور وجود دارد .

 

وزیر خارجه استونی افزود: ما ایران را به عنوان یکی از اولویت های اصلی برای گسترش روابط اقتصادی، انتخاب کردیم گرچه فاصله زیادی تا رسیدن به اهداف مان داریم.

 

کالجوراند گفت: استونی کشوری کوچک و عضو اتحادیه اروپاست اما در عرصه سایبری و آی سی تی ظرفیت بسیاری داریم به نحوی که نخستین کشوری هستیم که انتخابات الکترونیک برگزار می کنیم و خوشحالیم که این تجارب را به ایران و دیگر کشورها که تمایل به همکاری دارند منتقل کنیم.

 

وی همکاری در عرصه حمل و نقل را از دیگر زمینه های گسترش همکاری اقتصادی با جمهوری اسلامی ایران برشمرد.

 

محمدجواد ظریف نیز در این نشست به پرسش های خبرنگاران پاسخ گفت./822/د102/ج1

منبع: واحد مرکزی خبر

ارسال نظرات