۰۸ فروردين ۱۳۹۵ - ۰۱:۵۰
کد خبر: ۳۲۲۷۳۸
آیت الله خاتمی:

نشاط و شادابی در زندگی دینی و قرآنی است/ طلبگی عزت و افتخار است

خبرگزاری رسا ـ آیت‌الله خاتمی گفت: زندگی طلاب همانند زندگی بقیه مردم است و آنها سعی می‌کنند که زندگیشان را با موازین دینی تطبیق دهند، چون نشاط و شادابی در زندگی دینی و قرآنی است؛‌ بنابراین طلبه بودن از افتخارات بنده است.
سيد احمد خاتمي آيت الله خاتمي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت الله سید احمد خاتمی، نماینده مردم کرمان در مجلس خبرگان رهبری در برنامه دیدار شبکه قرآن سیما با موضوع گفت‌وگو با علما و شخصیت‌های قرآنی و معارفی کشور که همه روزه ساعت 20 در ایام نوروز پخش می‌شود به زندگینامه‌‌اش اشاره کرد و گفت: بنده در سال 1339 در شهر سمنان و در خانواده‌ای مذهبی متولد شدم، پدر و مادرم از سادات اصیل سمنان و بسیار متدین و زحمتکش بودند.

 

آیت الله خاتمی اظهار داشت: مرحوم سید هاشم، جد بنده از ساداتی است که مردم به وی اعتقاد و ارادت بسیاری داشتند و مرحوم پدرم نیز اهل زهد و تقوا و از مریدان مرحوم عبدالمحمد نجات بود.

 

وی افزود: مرحوم عبدالمحمد نجات، عالمی مردمی، مهذب و از مبارزان بر ضد رضاخان بود که در جریان قیام در مسجد گوهرشاد مشهد مقدس به سمنان تبعید شده بود و این عالم ربانی، بدنه تدین شهر سمنان را پایه‌ریزی کرد.

 

عضو هیأت رئیسه مجلس خبرگان رهبری خاطرنشان کرد: بنده در سال 1351، تحصیل در حوزه علمیه سمنان را آغاز کردم، چنان که در استان سمنان و شهرهای دامغان و شاهرود، حوزه‌های علمیه قدیمی وجود داشت، به ویژه مدرسه علمیه امام صادق(ع) که مرحوم نصیری آنجا را احیا کرد و در حال حاضر از حوزه‌های پربرکت سمنان است.

 

وی شخصیت سیاسی‌اش را متأثر از سید محمد شاهچراغی خواند و گفت: سید محمد شاهچراغی از شاگردان امام راحل و مرحوم داماد بود که در آن زمان امام جماعت مسجد عابدیه سمنان را بر عهده داشت و در شاکله سیاسی بنده بسیار تأثیرگذار بود.

 

نماینده مردم کرمان در مجلس خبرگان رهبری ابراز داشت: مرحوم نصیری و عاملی نیز از ارادتمندان به امام خمینی(ره) بودند و مرحوم نصیری از افرادی بود که موضوع منفی اعلامی علیه شاه داشت و در هیچ یک از مراسم دعا برای شاه شرکت نکرد.

 

وی افزود: مرحوم عالمی، فقیه و عالمی برجسته بود و کتاب‌های ارزشمندی تألیف کرد که کتاب «پیغمبر و یاران» از بهترین کتاب‌های وی است و بنده پیش از طلبگی در حدود هشت سالگی در کلاس‌های‌ قرآن مرحوم عالمی شرکت داشتم که وی شأن نزول آیه‌ای را پرسید و بنده پاسخ گفتم و با اهدای مبلغ بیست تومان مورد تشویق وی قرار گرفتم که بسیار تأثیرگذار بود.

 

امام جمعه موقت تهران یادآور شد: پاییز سال 1354 و همان سالی که رژیم طاغوت به مدرسه فیضیه حمله کرده و طلاب را از مدرسه بیرون کرده بود، برای ادامه تحصیل به قم آمدم و با مشکل اسکان مواجه شدم، چنان که به مدت 60 شبانه‌روز در هوای سرد قم بی‌خانمان بودم.

 

وی به سومین دوره نمایندگی در مجلس خبرگان و نداشتن دفتر و سازوکار اداری اشاره و تأکید کرد: زندگی طلاب همانند زندگی بقیه مردم است و آنها سعی می‌کنند که زندگیشان را با موازین دینی تطبیق دهند، چون نشاط و شادابی در زندگی دینی و قرآنی است؛‌ بنابراین طلبه بودن از افتخارات بنده است، چنان که بعد از 40 سال در حوزه علمیه،‌ زندگی‌ام تفاوتی نکرده است و هیچ جلال و جبروتی برای خودم قائل نیستم.

 

آیت‌الله خاتمی به اساتیدش اشاره کرد و گفت:‌ یک دوره کامل ادبیات و مقدمات را از محضر مدرس افغانی، شرح لمعه را از محضر فاضل هرندی، رسائل را از محضر سید رسول موسوی تهرانی، عمده مکاسب را از محضر مرحوم محمد تقی ستوده و مرحوم خزعلی، کفایه را نیز از محضر سید علی محقق داماد و محضر آقای دوزدوزانی استفاده کردم و تا به درس خارج فقه و اصول رسیدم، انقلاب اسلامی به پیروزی رسید.

 

وی با اشاره به اهمیت تحصیل و تدریس در حوزه علمیه ابراز داشت: بنده با مشغله‌های مختلفی که دارم به شدت به تدریس علاقه‌مند هستم، همان گونه که در حال حاضر روزانه چهار تدریس دارم و اگر بی‌دلیل درسم تعطیل شود دچار سردرد می‌شوم.

 

نماینده مردم کرمان در مجلس خبرگان رهبری افزود: از سال 74 نیز تدریس خارج اصول و فقه را شروع کرده‌ام و تا به حال سه دوره هشت ساله تدریس داشته‌ام، همچنین همه دروس حوزوی از جامع‌المقدمات تا کفایه را چندین بار تدریس کرده‌ام، چنان که اصول فقه شش مرتبه و کفایه را پنج مرتبه تدریس کرده‌ام، همچنین مکاسب، شرح لمعه و رسائل را چند دوره تدریس کرده‌ام.

 

وی به ازدواج و زندگی مشترکش اشاره کرد و یادآور شد: در سال 1360 و در سن 21 سالگی از همشیره اخوان سعیدی فرزندان آیت‌ الله سعیدی و همچنین، هم‌درس و هم‌مباحثه‌ای‌‌‌ام خواستگاری کردم و آقای قرائتی نیز حلقه وصل بنده با بیت شهید آیت الله سعیدی شد.

 

عضو هیأت رئیسه مجلس خبرگان رهبری خاطرنشان کرد: در سالگرد شهادت آیت الله سعیدی به اتفاق خانواده آن شهید به محضر امام خمینی(ره) شرفیاب شدیم و امام از این شهید بزرگوار بسیار تجلیل کردند و خطاب به سید محمد سعید، فرزند شهید فرمودند «من آیت الله سعیدی را بهتر از شما می‌شناسم» و بعد از آن، خطبه عقد ما را بسیار ساده خواندند و خطاب به من و همسرم فرمودند «انشاالله با همدیگر بسازید».

 

وی افزود: در حال حاضر ثمره زندگی‌ام شش فرزند است که همه تحصیل‌کرده حوزه و دانشگاه هستند؛ با آنها همیشه گفت‌وگو و تعامل داشته‌ام و هیچ وقت مسؤولیت‌هایم مرا از توجه به خانواده‌ام باز نداشته است و به دقت بر تربیت آنها اشراف و مراقبت دارم.

 

آیت‌الله خاتمی با اشاره به اهمیت تربیت فرزندان و مراقبت و نظارت بر رفتار آنها در جامعه تأکید کرد: همیشه به فرزندان و دامادهایم سفارش کرده‌ام که خودشان را در ذیل بنده تعریف نکنند و آقای خودشان باشند، زیرا دنیای سیاست، آسیب‌هایی به همراه دارد./908/202/ب2

ارسال نظرات