۲۰ اسفند ۱۳۹۴ - ۲۰:۵۲
کد خبر: ۳۲۱۴۵۲
حجت الاسلام والمسلمین انصاریان:

مقدم دانستن دیگری بر خود از ارزش‌های انسانی است

خبرگزاری رسا ـ حجت الاسلام والمسلمین انصاریان گفت: خداوند متعال در قرآن کریم، مقدم دانستن دیگری بر خود را به عنوان یک ارزش انسانی ذکر می‌کند، اوج مقدم دانستن دیگری بر خود زمانی انجام می‌شود که جان انسان بی گناهی در معرض خطر قرار گرفته باشد و دیگری جان خود را سپر آن کند.
شيخ حسين انصاريان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین حسین انصاریان، استاد حوزه علمیه و مفسر قرآن کریم، امروز به مناسبت دهه دوم ایام فاطمیه در مسجد محمدی تهران به ایراد سخنرانی پرداخت و گفت: خداوند متعال در قرآن کریم، مقدم دانستن دیگری بر خود را به عنوان یک ارزش انسانی ذکر می‌کند.

 

وی ادامه داد" اوج مقدم دانستن دیگری بر خود زمانی انجام می‌شود که جان انسان بی گناهی در معرض خطر قرار گرفته باشد و دیگری جان خود را سپر آن جان قرار دهد تا آن جان محفوظ بماند و این کلام الهی در شأن حضرت علی(ع) نازل شده است.

 

استاد حوزه علمیه افزود: قریش چهل نفر را برای به قتل رساندن پیامبر(ص) در لیلة المبیت انتخاب کردند تا با مشارکت یکدیگر این عمل شوم را دهند تا مجرمی برای مجازات مشخص و محیا نباشد اما برخلاف برنامه قریش حضرت علی(ع) در آن شب حیات پیامبر(ص) را مقدم بر حیات خود مقدم دانست و در بستر ایشان خوابید و این اوج ارزش وجودی حضرت علی(ع) است.

 

حجت الاسلام والمسلمین انصاریان، ادامه داد: در روایات متعددی آمده است اگر کسی قصد انجام کاری را داشته باشد ولی آن عمل محقق نشود خداوند آن عمل را تحقق یافته به شمار می‌آورد و این عمل عین شهادت است.

 

استاد حوزه علمیه با بیان اینکه قرآن نیت جدی را همانند عمل می‌داند، ابراز کرد: حضرت علی(ع) در آن شب جان خود را از دست نداد اما همین که در بستر رسول اکرم خوابید خود را در معرض خطر قرار داد؛ خداوند در قرآن بیان می‌کند، عده‌ای از مردم جان خود را پرداخت کردند نه برای اینکه دل پیامبر(ص) را شاد کنند بلکه برای اینکه جان پیامبر(ص) را بر جان خود مقدم دانستند؛ این عمل بیانگر خلوص عظیم حضرت علی(ع) است.

 

وی افزود: حضرت علی(ع) در آن شب جان خود را به خدا تقدیم کرد و بر مبنای نیتی که داشت در باطن نه به ظاهر شهید شد چرا که او برای رضای الهی چنین عملی را انجام داد./813/202/ب1

ارسال نظرات