۲۱ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۷:۴۲
کد خبر: ۳۱۶۰۳۲
رییس هیأت نظارت بر انتخابات خراسان شمالی:

شمار نامزدهای تأیید صلاحیت شده انتخابات خبرگان در خراسان شمالی تغییر نکرد

خبرگزاری رسا ـ رییس دفتر نظارت و بازرسی انتخابات شورای نگهبان خراسان شمالی گفت: پس از بررسی شکایت‌های داوطلبان رد و یا عدم احراز صلاحیت شده انتخابات مجلس خبرگان رهبری از سوی شورای نگهبان، شمار نامزدهای تأیید صلاحیت شده این انتخابات در استان تغییری نکرد.
حجت الاسلام نوري- رييس دفتر نظارت و بازرسي انتخابات خراسان شمالي

حجت الاسلام رضا نوری، رییس دفتر نظارت و بازرسی انتخابات شورای نگهبان استان خراسان شمالی، در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در بجنورد، با اشاره به پایان موعد بررسی اعتراض‌های داوطلبان انتخابات مجلس خبرگان رهبری از سوی شورای نگهبان، اظهار کرد: پس از بررسی‌های این شورا، شمار نامزدهای تأیید صلاحیت شده مجلس خبرگان رهبری در حوزه انتخابیه خراسان شمالی تغییر نکرد و بر این اساس انتخابات خبرگان در این استان با یک نامزد برگزار می‌شود.

 

وی اضافه کرد: در حوزه انتخابیه استان خراسان شمالی با یک کرسی نمایندگی در مجلس خبرگان رهبری، 10 نفر برای رقابت در این انتخابات نام‌نویسی کرده بودند که از این تعداد چهار نفر طی زمان‌های مختلف استعفا دادند، صلاحیت پنج نفر احراز نشد و تنها صلاحیت یک نفر از سوی شورای نگهبان تأیید شد.

 

حجت الاسلام نوری با بیان اینکه با وجود یک نامزد برای انتخابات مجلس خبرگان رهبری در استان، برگزاری انتخابات امکان پذیر است، خاطرنشان کرد: البته از امروز که نظر نهایی شورای نگهبان در زمینه صلاحیت داوطلبان اعلام شد تا 24 ساعت( بیست و سوم بهمن) فرصت برای جابجایی کاندیدهای مجلس خبرگان رهبری بین استان‌ها و حوزه‌های انتخابیه مختلف وجود دارد.

 

وی ادامه داد: در این فرصت نامزدهای تأییدصلاحیت شده انتخابات پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری این حق را دارند که درخواست جابجایی کرده و به استان و حوزه انتخابیه دیگری منتقل شوند.

 

رییس هیأت نظارت بر انتخابات استان خراسان شمالی تصریح کرد: با توجه به اینکه در خراسان شمالی تنها یک نامزد تأییدصلاحیت شده برای انتخابات خبرگان وجود دارد، به منظور ایجاد فضای رقابتی، با برخی از کاندیداهای دیگر استان‌ها رایزنی شده تا حوزه انتخابیه خود را به خراسان شمالی منتقل کنند.

 

حجت الاسلام نوری افزود: در هر صورت نامزدهای تأییدصلاحیت شده، از فردا بیست و دوم بهمن ماه به مدت 14 روز فرصت تبلیغات انتخاباتی دارند اما این فرصت برای نامزدهای انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی یک هفته است.

 

وی ادامه داد: یکی دیگر از تفاوت‌های قوانین تبلیغات انتخاباتی نامزدهای مجلس خبرگان رهبری با شورای اسلامی این است که نامزدهای انتخابات خبرگان می توانند برای تبلیغات انتخاباتی خود از صدا و سیما استفاده کنند که در این زمینه صدا و سیما برای نامزدهای خبرگان به صورت عادلانه وقت سخنرانی تعیین می‌کند.

 

حجت الاسلام نوری در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به تأیید صلاحیت 61 نفر از نامزدهای انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی در سه حوزه انتخابیه استان خراسان شمالی، به نامزدهای این انتخابات نیز توصیه کرد تا در تبلیغات خود مر قانون را رعایت کنند.

 

وی با تأکید بر اینکه نامزدهای انتخابات پیش رو دقت کنند در تبلیغات آنها نسبت به نظام تخریبی صورت نگرفته و چارچوب‌های نظام مخدوش نشود، خاطرنشان کرد: همچنین نامزدها باید دقت کنند نسبت به رقبای آنها تخریب و توهینی صورت نگرفته و هواداران خود را چه در فضای واقعی و چه مجازی به درستی مدیریت کنند.

 

گفتنی است، انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی و پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری هفتم اسفندماه جاری به صورت همزمان در سراسر کشور برگزار می شود.

 

استان 918 هزار نفری خراسان شمالی در شمال شرق کشور در مجلس شورای اسلامی دارای چهار کرسی نمایندگی مستقل بوده و شهرستان فاروج این استان نیز مشترکا با شهرستان قوچان استان خراسان رضوی یک نماینده دارد.

 

همچنین این استان دارای یک عضو در مجلس خبرگان رهبری است که در سه دوره اخیر، آیت الله حبیب الله مهمان نواز عهده دار آن بوده است./9314/302/ب1

ارسال نظرات