۲۰ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۴:۰۵
کد خبر: ۳۱۵۷۳۳
استاد حوزه علمیه:

ریشه تمام بدبختی ها بی عقلی است

خبرگزاری رسا ـ استاد سطح عالی حوزه علمیه خراسان با بیان این‌که تمام بدبختی هایی که بر سر انسان می آید به خاطر بی عقلی است، گفت: قلب سلیم را می توان با عقل حفظ کرد اما با بی عقلی قلب را واژگون کرده و چراگاه شیطان می کنیم.
حجت الاسلام ضيايي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام سید حسن ضیایی، استاد سطح عالی حوزه علمیه خراسان صبح امروز در ادامه مباحث تهذیب نفس یا مدیریت بر خویشتن از کتاب وسایل الشیعه جلد یازدهم، در جمع طلاب مدرسه علمیه مرحوم آیت الله خویی، اظهار کرد: شیطان از راه نفس وارد شده و انسان را از نفس خوب به نفس اماره می برد، نفس اماره انسان را به بدی ها امر می کند بعد انسان تصور و عزم بد کرده و فعل بد از او سر می زند.

 

وی با بیان این که تمام بدبختی هایی که بر سر انسان می آید به خاطر بی عقلی است، تصریح کرد: انسان جنود عقل را بکار نینداخته ابلیس و ذریه و جنودش از راه نفس ورود پیدا کرده قلب سلیم را قلب مغلوب می کند و خطورات ذهنی را به نحو بد اشغال کرده کارهای بد را به صورت ارادی انجام می دهد.

 

حجت الاسلام ضیایی افزود: قلب سلیم را می توان با عقل حفظ کرد اما با بی عقلی قلب را واژگون کرده چراگاه شیطان می کنیم.

 

وی حب دنیا را رأس تمام خطاها دانست و تشریح کرد: فردی که حب دنیا دارد هرچه می دود به آخر آن نمی رسد و در آخر گرسنه و تشنه از این دنیا می رود. چون انسان کمال طلب و سیرنشدنی است وقتی غیر خدا را می گیرد (غیر خدا همه چیز محدود است) تشنه تر می شود.

 

استاد حوزه علمیه علم، شهرت، مقام و پول را در دنیا محدود خواند و خاطرنشان کرد: چون انسان خواسته اش نامحدود است مدتی دنبال این ها رفته بعد خسته می شود چون به مطلوبش نمی رسد. اگر انسان به دنبال مطلوب نامحدود که خداست برود تشنگی اش برطرف می شود.

 

وی با اشاره به این که اعمال غضب بیجا، قلب سلیم شخص حکیم را که اطاعت خدا و معرفت امام(ع) دارد، به حماقت می کشاند، گفت: کسی که مالک غضبش نباشد نمی تواند عقلش را کنترل کند پس نافهمی به سراغش می آید. در آخر الزمان غالب مردم در داخل و خارج کشور به جهل و غفلتشان افتخار می کنند./861/202/ب1

ارسال نظرات