۲۰ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۱:۰۸
کد خبر: ۳۱۵۶۷۶

وحشت استراتژیک تل‌آویو از تحولات سوریه

خبرگزاری رسا ـ آزاد‌سازی دو شهرک استراتژیک نبل و الزهرا، صحنه نبرد میدانی سوریه را به شکلی اساسی تغییر داده است؛ شهر حلب به طور کامل به محاصره ارتش و نیروهای مقاومت درآمده و سعودی‌ها به دنبال راه‌حلی برای تغییر موازنه میدانی و برون‌رفت از این وضع هستند.
سوريه

به گزارش سرویس پیشخوان خبرگزاری رسا آزاد‌سازی دو شهرک استراتژیک نبل و الزهرا در 20 کیلومتری حلب، صحنه نبرد میدانی سوریه را به شکلی اساسی تغییر داده است. شهر حلب به طور کامل به محاصره ارتش و نیروهای مقاومت درآمده و سعودی‌ها به دنبال راه‌حلی برای تغییر موازنه میدانی و برون‌رفت از این وضع هستند. این تغییر بازی، اسرائیلی‌ها را به طور جدی نگران کرده و بعد از چندروز سکوت، وزیر انرژی و زیرساخت‌های رژیم صهیونیستی برای اولین بار، وضعیت کنونی را برای تل‌آویو یک تهدید استراتژیک تلقی کرده است؛ تحولی که می‌تواند رژیم صهیونیستی را بیشتر از هر موقع دیگری به سعودی‌ها نزدیک کند.

 

یک هفته پس از شکستن حصر و آزادسازی نبل و الزهرا، روند تحولات به شکل کم‌سابقه‌ای به سود محور مقاومت در حال پیش رفتن است. شبکه المیادین گزارش کرد که نیروهای مقاومت توانسته‌اند بیش از 80 درصد حومه جنوبی حلب را از اشغال تروریست‌ها آزاد کنند و پس از آزادسازی شهرک کفین در حومه شمالی حلب، مین‌ها و بمب‌های کارگذاری شده در حال کشف و خنثی‌سازی است. بیش از نیمی از حومه شرقی حلب و بیش از 60 درصد حومه شمالی حلب نیز پاکسازی شده و بیش از 10 کیلومتر از جاده بین‌المللی حلب به غازی عنتاب در ترکیه، تحت کنترل درآمده است. همچنین بر اساس گزارش شبکه خبری «المنار»، دولت سوریه با گروه‌های مسلح حاضر در شهرک‌های «ابطع» و «داعل» در «ریف درعا» به توافقی رسیده که بر اساس آن، ضمن آزادی افراد بازداشتی و رسیدگی به وضعیت آنها، پرچم سوریه در این دو شهرک برافراشته شده و رسماً تحت سیطره دولت رسمی قرار خواهند گرفت. «هادی العامری» فرمانده سپاه بدر عراق می‌گوید که هر چند نبرد با داعش در عراق و سوریه ادامه دارد ولی پایان کار تروریست‌ها در سوریه رقم خواهد خورد؛ موضوعی که جان کری وزیر امور خارجه امریکا نیز بر آن صحه گذاشته و در گفت‌و‌گوهایی که در حاشیه نشست پنج‌شنبه قبل لندن داشته، گفته تا سه ماه دیگر، بخش اعظم معارضان سوری از بین خواهند رفت.

 

لابی سعودی‌ها

تحت چنین شرایطی رایزنی‌های پنهان سعودی‌ها برای تغییر وضعیت میدانی تشدید شده است؛ وضعیتی که در صورت سقوط حلب، به جنگی مغلوبه تبدیل خواهد شد. منابع غیررسمی می‌گویند سعود‌ی‌ها طی امروز و فردا، مانوری را تحت نام رعد شمال آغاز می‌کنند؛ مانوری که گفته می‌شود سربازانی از مصر، سودان و اردن نیز ممکن است در آن مشارکت کنند. البته نخست وزیر اردن در اظهار نظری دو پهلو، گفته کشورش هنوز تصمیمی برای مداخله زمینی در سوریه نگرفته ولی آن را رد نکرده و گفته این مسئله منوط به موافقت سایر کشورهاست.

 

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه هم گفته ترکیه نمی‌خواهد همان اشتباهی را که درباره عراق مرتکب شد، بار دیگر در سوریه نیز تکرار کند: « در آن زمان پارلمان ما درخواست امریکا برای استفاده از قلمرو ترکیه در حمله به عراق در سال 2003 را رد کرد. ما باید چشم‌انداز دور را ببینیم. آنچه در سوریه اتفاق می‌افتد، می‌تواند به درازا بکشد اما می‌توان آن را تغییر داد.» وزیر خارجه بحرین نیز گفته که بحرین هرگز نیروی زمینی به سوریه نخواهد فرستاد و اظهاراتی که به سفیر ما در این خصوص نسبت داده شده، درست نیست. با این حال، سعودی‌ها لابی گسترده‌ای برای تشکیل ائتلاف زمینی در سوریه شروع کرده‌اند. « احمد عسیری» مشاور وزیر دفاع سعودی گفته که عربستان به حمایت از «معارضان میانه‌رو» در سوریه ادامه خواهند داد و با اشاره به نشستی که روز چهارشنبه بین محمدسلمان وزیر دفاع عربستان و اعضای ناتو در بروکسل برگزار می‌شود، گفته در بروکسل بیانیه‌ای درباره کشورهای شرکت‌کننده در مورد هرگونه حملات زمینی به سوریه صادر خواهد شد. به گزارش اسکای‌نیوز، مشاور نظامی محمد بن سلمان تصریح کرد: «عربستان به تنهایی در عملیات زمینی علیه سوریه شرکت نمی‌کند بلکه در چارچوب ائتلاف امریکایی ضدداعش در سوریه اقدام می‌کند.» گردان‌های حزب‌الله عراق در واکنش به چنین اقدامی واکنش نشان داده و گفته عربستان با اعزام نیروی نظامی به سوریه و عراق درهای جهنم را به روی خود باز می‌کند. بر اساس گزارش‌های مختلف، مستشاران نظامی عالیرتبه روس نیز برای همکاری در بازپس‌گیری شهر حلب، وارد استان حلب شده‌اند.

 

مجتهد، فعال سعودی در تازه‌ترین پیام خود در کاربری توئیتر نوشت: «آنچه درباره این رزمایش میان افسران دهان به دهان گشته و نقل شده، صحیح است. این مانور با هدف کسب آمادگی برای حمله به سوریه از سمت اردن و ترجیحاً از حاشیه مرزی عراق ترتیب داده شده است.» وی افزود: «جنگاوران جبهه نبرد (افسران و سربازان) را نیروهایی از کشورهای اهل‌سنت همچون عربستان، اردن، مصر و پاکستان و همچنین مغرب و سودان به فرماندهی امریکا تشکیل می‌دهند.» مجتهد علاوه بر این مدعی شد روسیه با توقف بمباران در خلال این حمله با این شرط که نیروهای مهاجم به مناطق نفوذ مشخص‌شده از سوی مسکو نزدیک نشوند و نیز خروج نیروهای همپیمان عربستان و امریکا از آنجا موافقت کرده است.

 

اولین موضع‌گیری تل‌آویو

تحولات میدانی سوریه، رژیم صهیونیستی را بیش از هر بازیگر دیگری نگران کرده است. وزیر انرژی و زیرساخت رژیم صهیونیستی پیروزی‌های اخیر نیروهای ارتش سوریه در حلب و شمال این کشور را تهدیدی برای این رژیم دانست. یووال اشتاینتز، گفت: تحولات میدانی اخیر در شمال سوریه موجب نگرانی تل‌آویو است و خطر شدیدی را در درازمدت برای تل‌آویو به وجود می‌آورد؛ خطری که بسیار بزرگ‌تر از تهدید مسلح شدن حزب‌الله به سلاح پیشرفته و تهدید جنبش حماس و تونل‌هایش است. اشتاینتز مدعی شد که این خطر همچنین با حضور نظامی و اطلاعاتی ایران در سوریه مرتبط است، طوری که امکان دارد حضور نظامی ایران به سمت مرزهای شمالی اسرائیل و ارتفاعات جولان نیز در صورت رسیدن پیروزی‌های ارتش سوریه افزایش یابد. وی مدعی است: اسرائیل هرگز در جنگ سوریه مداخله نخواهد کرد. خطر حضور نظامی ایران در ارتفاعات جولان خطر بزرگ‌تری برای اسرائیل است. ما باید همپیمانانمان از جمله امریکا را متوجه این خطر کنیم./998/102/ب3

منبع: روزنامه جوان

ارسال نظرات