۱۵ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۷:۳۱
کد خبر: ۳۱۴۸۱۱
دبیر کل جنبش امت اسلامی لبنان مطرح کرد؛

ضرورت الگوگیری کشورهای مسلمان از تجارب حوزه‌های علمیه خواهران ایران

خبرگزاری رسا ـ دبیر کل جنبش امت اسلامی و عضو تجمع علمای لبنان با اشاره به فعالیت حوزه‌های علمیه خواهران در ایران، گفت: کشورهای مسلمان باید از تجارب علمی و آموزشی حوزه‌های علمیه خواهران ایران برای تربیت زنان جامعه الگو بگیرند.
عبدالناصر الجبري

به گزارش خبرگزاری رسا، شیخ عبدالناصر الجبری با بیان این‌که نمی‌شود طب علم را منحصر در مردان دید، همان‌گونه که پیامبر اکرم(ص) می‌فرمایند «طلب العلم فریضه علی کل مسلم و مسلمه» و در آیات قرآن هم مؤمنات در کنار مؤمنان آورده شده است، افزود: این نشانگر این است که با توجه به آیات قرآن طلب علم منحصر به آقایان نیست و خانم‌ها نیز ناگزیر هستند به دنبال علم و دانش بروند.

 

وی اظهار کرد: با توجه به این‌که مادر مدیر و مربی فرزندان در خانه است، از این رو ضروری است مادر فردی فقیه و عالم باشد و این نیازمند علم‌آموزی مادران و خواهران در جامعه است که حوزه‌های علمیه خواهران در کشور ایران این امر را فراهم کرده‌اند.

 

عضو تجمع علمای لبنان ادامه داد: راه‌اندازی حوزه‌های علمیه خواهران امری پسندیده است و این حرکت رضایت خداوند و رضایت پیامبر اکرم(ص) و ائمه معصوم(علیهم‌السلام) را در پی دارد.

 

شیخ الجبری بیان داشت: ما در تاریخ می‌بینیم که پیامبر اکرم(ص) در طول هفته یک یا دو روز را به تعلیم زنان اختصاص می‌دادند و از آنجایی که زن‌ها در زندگی شریک مردها هستند و چه بسا کارهایی را انجام می‌دهند که مرد قادر به انجام آن نیست و همین‌طور ارتباط مادر با فرزندان در خانواده بیشتر از پدر است، از این رو اهمیت فراگیری علم برای خواهران بیشتر آشکار می‌شود.

 

وی با اشار به این‌که علم سبب پیشرفت جامعه می‌شود، گفت: حوزه‌های علمیه در مسیر علم‌آموزی به افراد جامعه پیشتاز هستند که این مسئله امری مهم و قابل تقدیر است.

 

دبیر کل جنبش امت اسلامی لبنان خاطرنشان کرد: استعمار زمانی می‌تواند بر جامعه سلطه پیدا کند که انسان‌ها را در جهل و بی‌خردی نگه دارد و در صورتی که افراد جامعه پویا، عالم و فرهیخته باشند اسیر دست استعمار نخواهند شد و این امر در جمهوری اسلامی ایران و برخی کشورهای مسلمان به برکت عنایات رهبر معظم انقلاب و به برکت خون شهدا محقق شده است.

 

وی در پاسخ به این سؤال که آیا می‌شود ارتباطی بین حوزه‌های علمیه ایران و لبنان برقرار شود؟ افزود: ما در سلام نماز می‌خوانیم «السلام علینا و علی عباد الله الصالحین» و این یعنی ارتباط بین مؤمنین و مسلمین باشد و این ارتباط زمانی مؤثر است که حقیقی باشد.

 

شیخ الجبری در پایان تصریح کرد: ضروری است کشورها از تجارب حوزه‌های علمیه خواهران در قم اگو بگیرند و زمینه تحصیل و تدریس را برای بانوان تا مرحله اجتهاد، در کشورهای خود فراهم آورند./998/102/ب2

 

منبع: مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه خواهران

ارسال نظرات