۱۴ بهمن ۱۳۹۴ - ۲۲:۲۴
کد خبر: ۳۱۴۶۵۴
مدیر گروه فقه و حقوق پژوهشگاه فرهنگ مطرح کرد؛

عادی‌سازی عبور از خطوط قرمز اخلاقی آسیب جدی فضای مجازی

خبرگزاری رسا ـ حجت الاسلام پیوندی در تبیین آسیب‌های فضای مجازی گفت: بیشتر افراد در فضای واقعی و محیط بیرونی به احکام الهی پایبند هستند؛ اما در فضای مجازی، انگار که حکم الهی و شرعی وجود ندارد و به راحتی مرز گناهانی همچون غیبت، مسخره کردن و موارد دیگر را شکسته و از آن عبور می‌کنند.
حجت الاسلام غلامرضا پيوندي عضو هيأت علمي گروه فقه و حقوق پژوهشگاه فرهنگ و انديشه اسلامي و استاد مرکز تخصصي حقوق و قضاي اسلامي

حجت الاسلام غلامرضا پیوندی، مدیر گروه فقه و حقوق پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، با اشاره به آسیب‌های فضای مجازی برای کودکان و نوجوانان و نقش تربیتی والدین اظهار داشت: در مرحله نخست باید نهادهای دینی و حکومتی، زیرساخت‌های فضاهای مجازی را بسازند؛ یعنی اینترنت و فضای سایبری، مملوٌ از مطالب مفید، سالم، دینی و جذاب باشد.

 

حجت الاسلام پیوندی افزود: به عنوان مثال بازی‌های کامپیوتری را نمی‌توان از زندگی کودکان حذف کرد؛ اما نهادهای دینی می‌توانند این بازی‌های خشن و ضد اخلاقی را تئوریزه کرده و  اسلامی‌سازی کنند؛ یعنی آسیب‌های این بازی‌ها را گرفته یا بازی‌های مناسب بومی تولید کرده و جایگزین کنند.

 

وی به نقش والدین در مدیریت فضای مجازی برای فرزندان اشاره کرد و گفت: والدین در این گونه مواقع دو روش را در پیش می‌گیرند که روش نخست همان منع کردن و برخوردهای سلبی است که به نظر می‌رسد ممکن نیست.

 

مدیر گروه فقه و حقوق پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی افزود: روش دیگر این است که والدین با درک بهتر فرزندان، آنها را مدیریت کرده و به محیط‌های ایمن و خلاق راهنمایی کنند؛ زیرا این ابزاری همچون چاقو است که در دست هر فردی، کارکرد خاصی دارد و می‌تواند کارآیی خاصی نیز داشته باشد.

 

وی مدیریت فضای مجازی را ضروری خواند و تأکید کرد: بهترین راهکار مبارزه با آسیب‌های فضای مجازی، معرفی جایگزین است؛ یعنی انسان مدل منفی را بر‌دارد، اما نگذارد که جایش خالی بماند؛ بلکه با جایگزین مثبت، آن را پر کند.

 

وی فضای مجازی سالم و دینی را فرصت دانست و خاطرنشان کرد: فضای مجازی این قابلیت را دارد که از تهدید به فرصت تبدیل شود و از عامل مخرب و آسیب‌زا بودن به یک عامل سازنده و مفید تغییر پیدا کند.

 

حجت الاسلام پیوندی به یکی از آسیب‌های فضای مجازی اشاره و تصریح کرد: بیشتر افراد در فضای واقعی و محیط بیرونی به احکام الهی پایبند هستند؛ اما در فضای مجازی، انگار که حکم الهی و شرعی وجود ندارد و به راحتی مرز گناهانی همچون غیبت، مسخره کردن و موارد دیگر را شکسته و از آن عبور می‌کنند.

 

وی فرهنگ‌سازی در عرصه فضای مجازی را ضروری خواند و گفت: این آسیب‌ها و تفاوت قائل شدن میان فضای مجازی با فضای واقعی نیاز به فرهنگ سازی و تبیین دارد؛ زیرا احکام دینی مربوط به همه مکان‌ها از جمله فضای مجازی باید استخراج شود./908/ت302/س

ارسال نظرات