هدف طرح ولایت، تربیت مجاهدان فعال در نبرد تمدنی است
به گزارش خبرنگار سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، حجتالاسلام والمسلمین محمد عالمزاده نوری معاون تهذیب و تربیت حوزههای علمیه ضمن تشریح ابعاد طرح ولایت، آن را یک طرح فکری، اندیشهای و اعتقادی دانست که نظام ذهنی، فکری و نظری یک انسان مؤمن را به سامان میکند.
وی در ادامه با تأکید بر اینکه صرف اعتقادات درست برای مؤمن بودن کافی نیست، افزود: یک انسان مؤمن علاوه بر اینکه اعتقادات درستی دارد و نگاه منسجم و یکپارچه و کاملی به دستگاه معرفت دینی دارد باید به عنوان ناصر دین خدا، به عنوان یک انسان مجاهد در صحنه عمل و میدان حضور فعال داشته باشد؛ نه صرفاً موافق باشد. موافق تماشاچی، موافق مصرف کننده. باید در صحنه جهاد در سرحدات مبارزه حضور داشته باشد.
معاون تهذیب و تربیت حوزههای علمیه، مرحوم آیتالله مصباح یزدی را نمونهای از حضور در سرحدات مجاهده دانست و ابراز کرد: امتداد طرح ولایت باید این باشد یعنی بعد از این که این اعتقادات و بنیانهای فکری درست شد بعد این نیروی مجاهد دنبال عرصة مصرف خود بگردد عرصة مجاهدت که سرحدات تنازع تاریخی تمدنی ما با دشمن امروز است. باید آنجا را بگردد و پیدا کند نه اینکه پشت جبههها فعالیتهای خوب انجام بدهد.
وی تصریح کرد: عرصه حضور و مجاهدت در بیانیهی گام دوم و سخنرانیهای رهبر معظم انقلاب در تبیین مراحل حرکت به سمت تمدن اسلامی مشخص شده است و «این طلبه» باید آنجا حضور داشته باشد.
حجت الاسلام والمسلمین عالمزاده نوری هشدار داد: اگر این مطلب به صراحت و روشنی گفته نشود، ممکن است دچار «شیب لغزنده» شویم و احساس کنیم که صرفاً ترویج معارف اسلامی کافی است.
وی با اشاره به شعار «إنَّ الحیاة عقیدة و جهاد»، تأکید کرد: این یعنی، عقیده نصف داستان است و مجاهدت، حرکت، نهضت، و قیام هم لازم است.
معاون تهذیب و تربیت حوزههای علمیه یادداشت تاریخی حضرت امام(ره) در کتابخانه یزد را که با «قیام لله» آغاز میشود، شاهدی بر این مدعا دانست و بیان داشت: قیام لله غیر از آموختن معارف، به معنای «حرکت، شور، نهضت، جهاد، مجاهدت، در میدان بودن، صحنه را خالی نکردن، دنبال نقطههای نیاز رفتن، در سرحدات حضور داشتن» است.
حجتالاسلام والمسلمین عالمزاده نوری در مقایسهای بین کتاب «طرح کلی اندیشه اسلامی» و «دوره طرح ولایت» اظهار داشت: یک تمایزی که بین کتاب طرح کلی آقا و دوره طرح ولایت هست این است که طرح کلی آقا پیرنگش، مجاهدت است و تم مجاهدپروری دارد.
وی کلیدواژه اصلی در ذهنیت رهبر انقلاب را «مجاهدت» دانست و اشاره کرد: ایشان در بیان سیره ائمه، از عناوینی چون «دو امام مجاهد» برای امام حسین و امام حسن(ع) و «همرزمان حسین» برای سایر ائمه استفاده میکنند و تاریخ ۲۵۰ ساله را تاریخ مجاهدت و نبرد میدانند.
معاون تهذیب و تربیت حوزههای علمیه، بیانیه گام دوم را فراخوان جوان به احساس مسئولیت اجتماعی دانست و خاطرنشان کرد: خلاصهی بیانیة گام دوم در یک جمله این است که ای جوانها احساس مسئولیت کنید و پای کار انقلاب بیایید.
وی ادامه داد: طرح کلی هم از اول با ایمان و عمل شروع میشود میگوید ایمان باید دنبالش عمل بیاید بعثت را که بیان میکند بعثت را به عنوان رستاخیز اجتماعی بیان میکند. رستاخیز اجتماعی یعنی یک حرکتی که یک امّت در یک سیر تاریخی تمدنی برای تحقق یک چیزی انجام میدهد.
حجتالاسلام والمسلمین عالمزاده نوری، مرحوم علامه مصباح یزدی را نمونه عالی این حیات و حضور در سرحدات خطر دانست و گفت: این را باید یاد بگیریم و یاد بدهیم اگر طرح ولایت به اینجا برسد که مثل خود آن مرحوم و آن بزرگوار را پدید بیاورد که بعد از اینکه این آموزهها را آموخت با یک روح احساس مسئولیتی با احساس رسالت اجتماعی پای کار دین بماند و خودش را صرف بکند و خرج کند این طرح ولایت موفق است.
وی در پایان تصریح کرد: صرف پاسخ دادن به شبهات و تبدیل مخالفان به موافق کافی نیست. باید موافقان را تبدیل به سرباز بکنیم که انصارالله باشند یعنی در معرکه نبرد تاریخی تمدنی که بین جبهه حق و باطل وجود دارد حضور داشته باشند.
معاون تهذیب و تربیت حوزههای علمیه خواستار اضافه شدن یک مجلد به مجلدات طرح ولایت یا گنجاندن مباحث مربوط به احساس مسئولیت و رسالت اجتماعی و عنصر مجاهدت در مواد درسی آن شد.