۳۰ دی ۱۳۹۴ - ۱۲:۰۵
کد خبر: ۳۱۱۸۳۹
رییس مؤسسه تحقیقاتی امیرالمؤمنین:

پژوهشگران حوزوی‌ ظرفیت‌های کاربردی جهانی شدن را ارائه دهند

خبرگزاری رسا ـ حجت‌الاسلام دشتی با بیان این‌که در اسلام و تشیع پتانسیل جهانی شدن وجود دارد، گفت: پژوهشگران حوزوی‌ ظرفیت‌های اجرایی و بالفعل جهانی شدن را از معارف اهل بیت(ع) استخراج کرده و به صورت کاربردی در عرصه‌های اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و سیاسی ارائه دهند.
محمدمهدي دشتي

حجت‌الاسلام محمد مهدی دشتی، رییس مؤسسه تحقیقاتی امیرالمؤمنین(ع)، در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، با اشاره به روایات زیادی که از معصومین(ع) در رابطه با قم به ما رسیده است، اظهار داشت: در روایات تأکید شده است که قم در آخر الزمان پایگاه تولید علم خواهد شد و علوم دینی از قم به سراسر دنیا منتشر می‌شود.

 

وی با بیان این که امروزه حوزه توانسته است جایگاه خود را در جهان اسلام پیدا کند، افزود: امروزه مدارس علمیه زیادی در سراسر دنیا وجود دارد و از آنجا که چشم انداز حوزه های علمیه ما جهانی است همانگونه که انقلاب اسلامی ایران از قم آغاز شد؛ حوزه های علمیه نیز باید زمینه ساز ظهور امام زمان(عج) باشد.

 

حجت الاسلام دشتی خاطرنشان کرد: از آن جهت که در اسلام و تشیع پتانسیل جهانی شدن وجود دارد  قم باید در قد و قواره حکومت جهانی تصمیم گیری کند و تبدیل کردن این پتانسیل به ظرفیت‌های اجرایی و بالفعل نیازمند این است که این منابع از فرمایشات اهل بیت(ع) استخراج شود و به صورت کاربردی در عرصه های اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و سیاسی خود را نشان دهد و راهکار ارائه دهد.

 

وی کار حوزه را مانند استخراج طلا از معدن دانست و ابراز داشت: قم معدن معارف اهل بیت(ع) است که باید فراورده‌های آن به تمام جهان صادر شود و اگر امروز در جهان اسلام شاهد تحولات انقلابی هستیم و مسائل نیجریه و عربستان و بحرین ناشی از تأثیراتی است که انقلاب ایران و قم در آن هست و یک طلبه در یک کشور توانسته خیزشی ایجاد کند که میلیونها نفر را به دنبال خود بکشد و این نشان دهنده جایگاه قم در عرصه تولید علم است.

 

رییس مؤسسه تحقیقاتی امیر المؤمنین با اشاره به تأثیر گذاری شهر مقدس قم در جهان اسلام، افزود: این ویژگی خاص قم مسئولیت سنگینی را هم بر عهده حوزه علمیه قم می‌گذارد و باید با پذیرش این مسئولیت خود را در قد و قواره جهانی نشان دهد و به خوبی از این موقعیت برای گسترش اسلام ناب به جهان استفاده کند.

 

وی تبلیغ را بلندگو و رسانه حوزه علمیه دانست و خطرنشان کرد: تبلیغ به روش‌های سنتی که از گذشته در حوزه وجود داشته بسیار تأثیر گذار است و علاوه بر روش‌های سنتی تبلیغ، حوزه علمیه باید از روش‌های جدید و فضای مجازی هم برای نشر فرهنگ تشیع در جهان استفاده کند.

 

حجت الاسلام دشتی با بیان این که نسبت به گذشته دست مبلغان و محققان باز تر شده است و می توانند از ابزارهای جدید هم برای تبلیغ استفاده کنند، تصریح کرد: اگر در گذشته امکان نداشت که یک روحانی بتواند از اینجا شخصی را در دورترین نقطه جهان مخاطب قرار دهد و او را به اسلام و تشیع دعوت کند امروزه این امکان فراهم است و روحانیت باید به جای این که در مقابل آن موضع بگیرد از این ابزار به نفع خود استفاده کند./843/ت302/ی

ارسال نظرات