۲۹ دی ۱۳۹۴ - ۱۴:۱۰
کد خبر: ۳۱۱۶۸۱
آیت الله طباطبایی نژاد تشریح کرد؛

آفت‌ نفس اماره در فراز‌هایی از نهج‌البلاغه

خبرگزاری رسا ـ نماینده ولی فقیه در اصفهان گفت: نفس اماره یا هوای نفس در برخی افراد آن ها را وادار می کند که در امور دنیایی حتی اگر احتمال به سود هم کم باشد، کار را دنبال کند اما در یقینیات مانند عبادت و ترک گناه نمی تواند نفس خود را راضی به انجام کند.
آيت الله طباطبايي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، آیت الله سید یوسف طباطبایی نژاد نماینده ولی فقیه در اصفهان، امروز در ادامه جلسات شرح نهج البلاغه حکمت 150 را پاسخ امیرالمؤمنین (ع) به کسی که از ایشان تقاضای موعظه کرده بود، دانست و گفت: از آن گروه مباش که نفس اماره شان در مظنونات بر آن ها غلبه دارد و در یقینیات نمی تواند بر نفس خویش غالب شود.

 

وی اظهار داشت: نفس اماره یا هوای نفس در برخی افراد آن ها را وادار می کند که در امور دنیایی حتی اگر احتمال به سود هم کم باشد، کار را دنبال کند اما در یقینیات مانند عبادت و ترک گناه نمی تواند نفس خود را راضی به انجام کند.

 

وی تصریح کرد: حضرت علی (ع) دوری از آن دسته از مردم را توصیه می کنند که طاعت دیگران را کوچک و طاعت خود را بزرگ می ‏دانند، مردم را سرزنش می کند، امّا خود را نکوهش نکرده با خود ریاکارانه بر خورد مى‏کند.

 

عضو مجلس خبرگان رهبری به سخنی از مولا علی (ع) در خطبه متقین اشاره کرد و گفت: متقی کسی است که به کار بسیار خود راضی نمی شود و کار اندک دیگران را بزرک می شمارد.

 

وی به فرازی از دعای ابوحمزه ثمالی اشاره کرد و گفت: امام سجاد (ع) که زین العابدین است در این دعا می فرمایند: چه کسی حالش از من بدتر خواهد بود اگر من با همین حالت فعلی ام به عالم قبر منتقل شوم.

 

آیت الله طباطبایی نژاد در تفسیر این بخش به وصیت حضرت علی (ع) به امام حسن (ع) نیز استناد کرد و گفت: حضرت توصیه می کنند که آنچه را برای دیگران می پسندی برای خودت نیز بپسند و آنچه برای دیگران نمی پسندی برای خود نیز مپسند.

 

وی ادامه داد: امام علی (ع) می فرمایند: از آنهایی نباش که اگر بى نیاز گردد مست و مغرور شود و به فتنه می افتد و اگر تهى دست شود، مأیوس و سست می شود.

 

نماینده ولی فقیه در اصفهان در تفسیر "هَنَ یُقَصِّرُ إِذَا عَمِلَ وَ یُبَالِغُ إِذَا سَأَلَ" گفت: این دسته  چون کار کنند در آن کوتاهى ورزد، و چون چیزى خواهند زیاده روى نمایند.

 

وی افزود: مرحوم فیض الاسلام این فراز را این گونه معنا می کند، که وقتی عبادت انجام می دهد، ناقص انجام می دهد و وقتی از خداوند تقاضای زیادی می کند ./1305/202/ب3

ارسال نظرات