۲۸ دی ۱۳۹۴ - ۱۷:۲۳
کد خبر: ۳۱۱۵۵۰
استاد حوزه علمیه:

ریاست طلبی و رعایت نکردن حق، انسان را به هلاکت می‌رساند

خبرگزاری رسا ـ استاد سطح عالی حوزه علمیه خراسان در بیان مذمت ریاست طلبی، گفت: کسی که ریاست طلب باشد بدون رعایت حق، قطعا هلاک خواهد شد.
حجت الاسلام ضيايي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام سید حسن ضیایی، استاد سطح عالی حوزه علمیه خراسان امروز در ادامه مباحث تهذیب نفس یا مدیریت بر خویشتن از کتاب وسایل الشیعه جلد یازدهم، در جمع طلاب مدرسه علمیه مرحوم آیت الله خویی، ریاست طلبی را حرام دانست و اظهار کرد: ریاست طلبی حرام است به ویژه برای کسانی که به حق و عدل کاری ندارند و می خواهند به هر وسیله ای به خواسته خود برسند.

 

وی به حدیثی از امام موسی کاظم(ع) اشاره و تشریح کرد: امام موسی کاظم(ع) فرمودند: «مثل ریاست طلبی که عدالت برایش مهم نیست مثل گوسفندانی است که متفرق و فاصله گیرنده از چوپان و گرگ های درنده در اطرافشان است یعنی مرگ و هلاکتش حتمی است. ریاست طلبی و بی عدالتی ضررش بیشتر و هلاکتش بیشتر است.»

 

حجت الاسلام ضیایی در ادامه افزود: پس به خدا قسم صدای نعلین به گوش نمی رسد کسی که فکر می کند رییس است و پیشتر از بقیه راه می رود جز این که هلاک شود و دیگر امر به معروف و نهی از منکر نمی کند بلکه شرش به دیگران می رسد.

 

وی در ادامه به مذمت حب دنیا پرداخت و تأکید کرد: حب دنیا سرآمد هر خطا و خرابکاری و پایه و اساس هر معصیتی است، یعنی هر گناه مقطعی و سرآغاز کل گناهان دنباله دار است.

 

استاد سطح عالی حوزه علمیه به ایجاد خشونت و ترویج آن در آخرالزمان اشاره و تصریح کرد: در آخرالزمان برخی خشونت بی جا را ایجاد و ترویج می کنند. کسانی که منکر را انجام می دهند و امر به منکر می کنند، معروف را ترک و نهی از معروف هم انجام می دهند چنین افرادی پلیدی ها و آلودگی ها را در فرد و در جامعه اشاعه می دهند.

 

وی پیروی از امام علی(ع) را راه خیر و نیکی دانست و گفت: پیامبر مؤدب به ادب الهی است از باب محبت ویژه ای که خداوند به پیامبر (ص) داشته و خدا و پیامبر(ص) محبت و لطف خاصی به امیرمؤمنان علی(ع) دارند. اگر حضرت علی(ع) را همراهی و امرش را اطاعت کنید هم فرد و هم جامعه در خیر و خوبی هستند و اگر برخلاف مسیر حضرت علی(ع) بروید به سمت شر خواهید رفت.

 

حجت الاسلام ضیایی با بیان این‌که شش صفت مذمت شده در مؤمن وجود ندارد، تصریح کرد: مؤمن سختگیری نمی کند و جمود فکری ندارد. بدبختی ندارد و دیگران را به ذلت و بدبختی نمی کشاند. همچنین مؤمن لجباز نیست زیرا سرسختی و دروغ گویی ندارد بلکه صدق و صداقت دارد.

 

وی افزود: مؤمن حسد ندارد زیرا حسود نیست بلکه مؤمن غبطه دارد و ستمگر نیست، حرکات ایذایی ندارد، نه خودآزاری و نه دگرآزاری می‌کند، زیرا مؤمن عادل بالفعل است./861/202/ب1

ارسال نظرات