۲۷ دی ۱۳۹۴ - ۲۳:۴۵
کد خبر: ۳۱۱۴۲۶
رییس هیأت نظارت بر انتخابات چهارمحال و بختیاری خبر داد؛

تأیید صلاحیت 65 داوطلب انتخابات مجلس در چهارمحال و بختیاری

خبرگزاری رسا ـ رییس هیأت نظارت بر انتخابات چهارمحال و بختیاری گفت: پس از بررسی هیأت نظارت 65 نفر واجد صلاحیت‌های قانونی برای ورود به رقابت شناخته شدند، 39 نفر صلاحیتشان احراز نشد و 16 نفر عدم احراز صلاحیت‌شان اعلام شد.
حجت الاسلام جعفري

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در شهرکرد، حجت ‌الاسلام امیرقلی جعفری، رییس هیأت نظارت بر انتخابات چهارمحال و بختیاری، یکشنبه شب، در جمع خبرنگاران و اهالی رسانه این استان اظهار داشت: بررسی کاندیدا‌های مجلس خبرگان رهبری بر عهده فقهای شورای نگهبان است و در استان‌ها در این زمینه کاری صورت نمی ‌گیرد.

 

وی با بیان این که کار تأیید صلاحیت داوطلبان مجلس شورای اسلامی در استان ‌ها صورت می‌گیرد، افزود: طبق ماده 28 قانون انتخابات شرایطی برای وارد شدن به رقابت وجود دارد، همچنین طبق ماده 29 از همین قانون کسانی که متقاضی داوطلبی در مجلس شورای اسلامی هستند باید از 6 ماه قبل از مناصب‌شان استعفا داده باشند.

 

حجت الاسلام جعفری با تأکید بر این که در احراز شرایط نمایندگی مجلس شورای اسلامی اصل بر برائت نیست و این اصل در محاکم مورد استفاده قرار می‌گیرد، بیان داشت: در جایی که قانون‌گذار شرایط خاصی تعریف کرده باشد باید طبق قوانین عمل شود.

 

رییس هیأت نظارت بر انتخابات چهارمحال و بختیاری، نخستین جای بررسی صلاحیت‌ها را هیأت‌های اجرایی عنوان کرد و افزود: این هیأت‌ها شامل هشت نفر که برآمده از رأی 30 معتمد محلی هستند، می‌شوند.

 

این مقام مسؤول، وظایف هیأت اجرایی در استان‌ها را بررسی صلاحیت کاندیداها، تعیین شعب اخذ رأی در محلات و انتخاب افراد واجد شرایط برای ایستادن سر صندوق‌ها عنوان و ادامه داد: در این استان 146 نفر برای حضور در انتخابات مجلس شورای اسلامی اعلام آمادگی کردند.

 

وی افزود: از این تعداد در بررسی هیأت نظارت 26 نفر انصراف داده، یک نفر عدم احراز صلاحیتش مشخص شد و 120 نفر در نهایت مورد تأیید قرار گرفتند.

 

رییس دفتر شورای نگهبان استان چهارمحال و بختیاری تصریح کرد: پس از بررسی هیأت نظارت 65 نفر واجد صلاحیت‌های قانونی برای ورود به رقابت شناخته شدند، 39 نفر صلاحیتشان احراز نشد و 16 نفر عدم احراز صلاحیت‌شان اعلام شد.

 

این مقام مسؤول با اشاره به این که در سال‌های قبل تعداد متقاضیان کاندیداتوری حداکثر 70 نفر بوده است، خاطرنشان کرد: روند تأیید صلاحیت‌ها 5 مرحله دارد که شامل استعلام از مراجع چهارگانه و استعلام و تحقیقات محلی است.

 

رییس هیأت نظارت بر انتخابات چهارمحال و بختیاری با بیان این که در همه حکومت‌ها نهادی مانند شورای نگهبان وجود دارد، یادآور شد: وظیفه شورای نگهبان نظارت عام و گسترده بوده و این شورا ضامن اسلامیت و جمهوریت نظام است تا اجازه ندهد با آرای مردم بازی شود، حقی ضایع شود و افراد ناصالح وارد مجلس شوند.

 

حجت الاسلام جعفری میانگین مشارکت مردم دنیا در انتخابات را 35 درصد دانست و اضافه کرد: این آمار در کشور ایران 65 درصد است و در انتخابات سال 88 به 85 درصد رسید که از نرم جهانی بسیار بالاتر بوده و نشان از اعتماد مردم به نظام جمهوری اسلامی ایران دارد.

 

وی با اشاره به اشکالات قانون انتخابات ادامه داد: باید این اشکالات حتماً اصلاح شود و مجلس این موضوع را در دستور کار خود قرار داده است اما تا زمانی که این قانون تغییر نکند فصل ‌الخطاب است و باید همه از آن اطاعت کنند.

 

رییس هیأت نظارت بر انتخابات چهارمحال و بختیاری بیان داشت: اعتراض به رأی هیأت نظارت در استان‌ها چهار روز بعد از اعلام اسامی از سوی این هیأت صورت می‌گیرد.

 

وی در ادامه گفت: این اعتراض در چهار مرحله اعتراض به هیأت‌های اجرایی، اعتراض به هیأت نظارت استان‌ها، اعتراض به هیأت نظارت مرکزی شورای نگهبان و شکایت به فقهای شورای نگهبان است که انعطا‌ف‌پذیری خوب قانون انتخابات را نشان می‌دهد.

 

حجت الاسلام جعفری با اشاره به ابهامات و خلاءهای قانونی در امر تبلیغات زودرس تأکید کرد: هم قانون و هم شرع اجازه گفتن محتویات پرونده افراد را به ما نمی‌ دهد و ما تنها تعداد افراد تأیید شده را اعلام می‌کنیم.

 

وی اضافه کرد: در بررسی صلاحیت‌ها هیچ‌گاه گرایش‌های سیاسی دخیل نبوده و ما در همه مجالس افرادی با گرایش‌ های متفاوت داشته‌ایم.

 

حجت الاسلام جعفری بیان داشت: هیأت‌های اجرایی، هیأت‌های نظارتی و عوامل دولتی مجموعاً نظام جمهوری اسلامی ایران را تشکیل می‌هند و نباید اجازه ایجاد دو دستگی، فرافکنی و شایعه‌پراکنی را بدهیم.

 

وی با تشریح وضعیت تأیید صلاحیت ها در چهار حوزه انتخابی این استان خاطرنشان کرد: در حوزه انتخابیه اردل، فارسان، کیار و کوهرنگ 19 نفر تائید صلاحیت شده، 9 نفر واجد شرایط نبوده و سه نفر عدم احراز صلاحیتشان مشخص شده است.

 

حجت الاسلام جعفری با بیان این که در حوزه انتخابیه شهرستان بروجن 17 نفر تأیید صلاحیت، 6 نفر واجد شرایط نبوده و سه نفر عدم احراز صلاحیت داشته اند، گفت: در حوزه انتخابی شهرکرد، بن و سامان نیز 12 نفر تأیید صلاحیت، 12 نفر واجد شرایط نبوده و 6 نفر عدم احراز صلاحیت شدند.

 

رییس هیأت نظارت بر انتخابات چهارمحال و بختیاری در پایان تصریح کرد: در شهرستان لردگان 17 نفر تأیید صلاحیت، 12 نفر واجد شرایط نبوده و 4 نفر عدم احراز صلاحیتشان اعلام شده است./9457/202/ب1

ارسال نظرات