۲۲ آذر ۱۳۹۴ - ۱۲:۵۸
کد خبر: ۳۰۷۳۶۷
مسؤول نمایندگی حوزه علمیه خراسان شمالی:

تلاش برای ارتقای بعد معنوی جامعه رسالتی همگانی است

خبرگزاری رسا ـ مسؤول نمایندگی حوزه علمیه خراسان شمالی گفت: تلاش برای اعتلای اسلام رسالتی همگانی بوده و هر کس در هر جایگاه و سطحی که قرار دارد باید با عملکرد، رفتار و گفتار خود زمینه ارتقای بعد معنوی جامعه را فراهم کند.
حجت الاسلام سالاري

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در بجنورد، حجت الاسلام حجت سالاری مکی، مسؤول نمایندگی حوزه علمیه استان خراسان شمالی، امروز در جمع طلاب و اساتید حوزه علمیه بجنورد، با تبیین نقش اقشار مختلف در جامعه اسلامی، اظهار کرد: یکی از دعاهای معروفی که غالب مردم در قنوت نماز می خوانند دعای «ربنا اتنا فی الدنیا حسنه...» است که اگر تعمق و تدبر بیشتری در این آیه و آیه قبل از آن صورت گیرد در آن صورت تلاش ما نسبت به دنیا و آخرت هدفمندتر می‌شود.

 

وی افزود: خدای تبارک و تعالی در آیات 200 تا 202 سوره بقره بعد از دعوت به ذکر و یاد خدا، خواسته‌ها و ارزش‌های مردم را به دو دسته تقسیم کرده و می فرماید: یک عده از مردم هستند که می گویند خدایا در این دنیا به ما عطا کن، حال اینکه چه بدهد و آیا این به صلاح فرد هست یا نیست مهم نیست بلکه این حس حریص بودن خود را در درگاه خدا نمایان کرده و به دنبال بهره و نصیب در آخرت نیستند.

 

حجت‌الاسلام سالاری مکی ادامه داد: اما دسته دوم افرادی هستند که اگر هم از خداوند درخواستی دنیوی داشته باشند، خیر می خواهند و فقط به فکر زندگی چند روزه در این دنیای فانی نیستند.

 

دبیر شورای استانی حوزه های علمیه خراسان شمالی اضافه کرد: خواسته‌های دنیوی این افراد مقدمه ای برای خواسته های اخروی آنها است به گونه ای که اگر یک قدم برای دنیا بردارند دو قدم نیز برای آخرت برداشته و خطاب به خداوند می گویند: «و فی الاخره حسنه و قنا عذاب النار».

 

وی با بیان اینکه خداوند در پایان این آیه می فرماید: « اولئک نصیب مما کسبوا...»، افزود: خداوند می گوید هر کس تلاش کند به خواسته اش می رسد زیرا این افراد هر کدام خواسته ای داشته و از این خواسته ها نصیب و بهره ای دارند.

 

حجت‌الاسلام سالاری مکی اضافه کرد: خداوند سریع‌الحساب بوده و اگر مشیت او بر این باشد که به کسی عنایتی داشته باشد حتی برای نیت عمل خیر بنده نیز ده برابر ثواب می‌نویسد.

 

وی با بیان اینکه خداوند انسان را با ذائقه‌ای خلق کرده که دنبال بهترین ها باشد به همین دلیل آدمی‌زاد می تواند به زیبایی، قدرت، ثروت و علم بی نهایت برسد، اظهار کرد: خداوند منبع وجود و صفات و خوبی‌های بی نهایت بوده و از این منبع به بندگان خود نیز اهدا می‌کند.

 

این استاد اخلاق حوزه علمیه خراسان شمالی افزود: خداوند به موسی(ع) فرمود: «ای موسی از من بخواه زیرا خزانه من تمام شدنی نیست» و در این راستا همه انسان‌ها می‌توانند خود را به این منبع بی نهایت وصل کرده و با اتصال به این منبع قدرت الهی، به قدرت عجیبی نیز برسند، همان گونه که امام خمینی(ره) نیز با اتصال به دریای قدرت الهی توانست دنیایی را تکان بدهد.

 

حجت‌الاسلام سالاری مکی با بیان اینکه در این راستا خداوند تبارک و تعالی قرآن را به عنوان منشوری برای هدایت ما ارائه کرده است، خاطرنشان کرد: تمامی آیات قرآن موعظه و روشنی بخش است اما خداوند در یک آیه از قرآن می فرماید: «قل انما اعظکم بواحده؛ موعظه خیرخواهی خیلی زیاد برای کسی است» و شما را به یک مورد توصیه می‌کنم و آن این است که «ان تقوموا الله مثنی و فرادی».

 

وی با بیان اینکه در مسیر کمال ایستایی وجود ندارد، بلکه همه پویایی و بالندگی و رشد است، افزود: راه کمال به گونه‌ای است که می‌توان حرکت و طی مسیر کرد و نماز و روزه و حتی تفکر آدمی به جایی برسد که به مرتبه سلمان و ابوذر و نصیبه ام اماره رسید.

 

حجت الاسلام سالاری مکی ادامه داد: نصیبه ام اماره شخصیت بزرگواری است که حضرت محمد(ص) در مورد او به پسرش می گوید: کارهایی که مادرت در جنگ احد کرد از 70 مرد بالاتر است.

 

وی اضافه کرد: نصیبه ام اماره به نیت آب دادن و معالجه مجروحان وارد جنگ احد می‌شود، اما زمانی که می بیند وضعیت جنگ عوض شده، عده‌ای کوتاهی کردند، لشکر اسلام از پشت خنجر خورد و عده ای نیز فرار کرده اند مشک و پارچه ها را گذاشته و شمشیر بر می دارد و در روایات آمده که وی در این جنگ 13 زخم برداشت به گونه ای که مداوای زخم های وی تا یک سال طول کشید.

 

حجت الاسلام سالاری مکی افزود: پیامبر گرامی اسلام به واسطه این فداکاری ها در حق نصیبه ام اماره دعا کرد و بعد از جنگ نیز قبل از اینکه در خانه خود استقرار یابد فردی را فرستاد تا حال نصیبه رو جویا شود.

 

وی تصریح کرد: حال در طول تاریخ نگاه کرده و ببینید چه افرادی و با چه مبنایی به اسلام خدمت کردند تا ما نیز اسلام را کامل و تمام یافته و برای اعتلای آن در جامعه تلاش کنیم.

 

مسؤول نمایندگی حوزه علمیه خراسان شمالی در خاتمه گفت: تلاش برای اعتلای اسلام رسالتی همگانی بوده و هر کس در هر جایگاه و سطحی که قرار دارد باید با عملکرد، رفتار و گفتار خود زمینه ارتقای بعد معنوی جامعه را فراهم کند./9314/302/ب2

ارسال نظرات