۲۱ آذر ۱۳۹۴ - ۱۵:۵۲
کد خبر: ۳۰۷۲۶۴
کارشناس مذهبی:

آخرین دستاورد رسالت پیامبر عظیم الشأن اسلام، پی ریزی نظام امامت بود

خبرگزاری رسا ـ حجت الاسلام محمد الهی خراسانی با بیان این‌که آخرین دستاورد رسالت پیامبر عظیم‌الشأن اسلام، پی ریزی نظام امامت بود، گفت: ائمه (ع) نقش زیادی در فرهنگ و تمدن شیعه داشتند و نخستین دستاورد امامت، صیانت امت اسلامی از فروپاشی است.
پيامبر(ص)

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام محمد الهی خراسانی، کارشناس مذهبی صبح امروز در مراسم عزاداری شهادت امام رضا (ع) که در هیات منتظران شهادت (جبهه آرمانخواهان واقع بین) مشهد برگزار شد، به بیان شبهه ای از جانب وهابیون پرداخت و اظهار کرد: وهابیون به شیعیان می گویند باید غدیر را عزا بگیرید نه جشن؛ چون شیعه به خیال خودش پیامبر (ص) وصی خود را انتخاب کرده و بعد از فوت ایشان انگار نه انگار.

 

وی به بیان مسأله تاریخی جریان غدیر اشاره و تشریح کرد: مسیر تاریخی غدیر رسالت را به امامت پیوند می زند. مسأله مرجعیت امت است. منبع سرشار و جاری همیشه ناب امامت که کار را امامان (ع) بعد از پیامبر (ص) تمام می کنند. امامان (ع) حجت خدایند و وارثان همه علوم و معارف هستند. راه امامان (ع) راه پیامبر است و ائمه تأویلگر قرآن هستند و جدا از پیامبر (ص) نیستند.

 

حجت الاسلام الهی خراسانی به گفته ی بعضی از شیعیان، اساتید و بزرگان در مورد تعبیر خانه نشینی حضرت علی (ع) و 25 سال گوشه نشینی ایشان اشاره و تصریح کرد:حضرت علی (ع) فقط دو هفته به دنبال کردن حق خلافت گذراندند ولی راهبرد علوی و راهبرد جدی را در پیش گرفتند. ایشان نه از روی فراغت بلکه از روی پیشبرد اهداف اقتصادی ده ها چاه و قنات را احداث و باغات و نخلستان های فراوانی را آباد کردند. ایشان در 25 سال عمار یاسر و مالک اشتر را آماده و تربیت کردند. تاریخ نگفته است ولی سرنخ های زیادی وجود دارد. زمامدار مسلمانان نبودند ولی 25 سال را تدبیر کردند. نقشه های پیامبر نقش بر آب نشد.

 

ائمه (ع) نقش زیادی در فرهنگ و تمدن شیعه داشتند
وی در ادامه افزود: عده ای می گویند حضرت علی (ع) 25 سال خانه نشینی و 5 سال جنگ کردند و امام حسن(ع) مجبور به صلح و قیام امام حسین (ع) بی ثمر ماند و بقیه ائمه (ع) نتوانستند کاری از پیش ببرند و تحت فشار بودند تا امام زمان (ع) مجبور به غیبت شدند؛ این گونه نیست. ائمه (ع) نقش زیادی در فرهنگ و تمدن شیعه داشتند و عصر طلایی قرن سوم تا پنجم هجری متأثر از جریان امامت است.

 

حجت الاسلام الهی خراسانی گفت: آیا ارزش های حاکم دستگاه اموی و عباسی برتری یافت یا گفتمان جعفری و رضوی؟ آیا گفتمان ذلت به پیش رفت یا گفتمان عزت برتری یافت؟ یا آیا قناعت به معرفت های حداقلی پیشی گرفت یا بصیرت افزایی؟ اسلام سال ها غرب را سائل تمدن و علم خود کرد. اگر مسیر ادامه می یافت چه می شد؟ امامت چه دستاوردی داشته است؟ در تمام 250 سال حداکثر 6 سال اهل بیت (ع) قدرت داشتند که مابقی تحت فشار بودند.

 

وی 15 دستاورد برای امامت را در نظر گرفته و خاطرنشان می کند: اولین دستاورد امامت، صیانت امت اسلامی از فروپاشی است. هر که به جای حضرت علی (ع) بود از امت اسلامی چیزی باقی نمی ماند تا خود به خلافت برسد و کار امت اسلام تمام می شد. تدبیر حضرت علی (ع) بعد از 25 سال مردم را به سمت ایشان کشاند و مردم ایشان را انتخاب کردند. مردم خودشان به این نتیجه رسیدند سه خلیفه قبلی این گونه نبودند. اگر امام علی (ع) از ابتدا دست به شمشیر میبردند 5 سال که هیچ، 5 ماه هم نمی توانستند حکومت کنند.

 

حجت الاسلام الهی خراسانی دومین دستاورد امامت را تثبیت جایگاه رسالت دانست و افزود: جریانی که بعد از وفات پیامبر (ص) به وجود آوردند و ابوبکر اولین چیزی که عنوان کرد این بود که؛ هیچ چیزی از پیامبر (ص) ذکر نکنید قرآن کافی است. مسئله ی آنان سنت نبوی بوده است. نقش ممتاز حضرت زهرا (س) باعث شد که جایگاه پیامبر (ص) محترم بماند.

 

وی تجدید حیات ارزش ها و اصول اسلامی را سومین دستاورد امامت دانست و تبیین کرد: مردم در زمان خلافت حضرت علی (ع) اذعان کردند وضعیت شما وضعیتی است که انگار پیامبر (ص) دوباره به نقطه پایان رسالت برده است. امام علی (ع) گفتمان عقلانیت و بصیرت طلبی را شروع کردند. سخنان گهربار و کلمات قصار ایشان در نهج البلاغه نشان از احیای ارزش هاست و نهضت علمی را به وجود آورده اند. اگر تمام سخنان خلفای قبل از امام علی (ع) را روی هم بگذارید به اندازه ی یک خط از خطبه های حضرت علی (ع) نخواهد شد.

 

حجت الاسلام الهی خراسانی در مورد دستاورد دیگر امامت اظهار کرد: تربیت مرزداران اصول و ارزش های اسلامی دستاورد دیگر امامت بوده است. مرزداران اصول اسلامی می توانستند تمایز حق و باطل و تمایز بدعت ها را از سنت ها بگویند و می توانستند از دین اسلام دفاع کنند. حضرت زین العابدین (ع) فرمودند «در حجاز 20 نفر را سراغ ندارم که به سراغ ما ائمه بیایند.» ایشان افرادی را به عنوان غلام، در منزل خود تربیت می کردند و آنان را آزاد می کردند. در واقع ایشان دانشگاهی تشکیل داده بودند و به تربیت مردم می پرداختند. در عید فطر 10 ها غلام را آزاد می کردند و سال ها بعد شبکه ی گسترده وکلای امام صادق (ع) در تمام امت اسلامی پخش بودند. کار به جایی رسید که هنگام ورود امام باقر (ع) به مکه صفوف مسلمین شکافته می شد تا برای امام باقر (ع) راه باز کنند.

 

تبیین تمایزات حاکمیت خلفا و امامان یکی از دستاوردهای امامت است
وی در ادامه به دستاورد دیگر امامت پرداخت و تشریح کرد: تبیین تمایزات حاکمیت خلفا و امامان دستاورد دیگر امامت است. به اندازه ی پنج سال هم که شده تمایزات تاریخی حاکمیت معصوم (ع) را به نمایش گذاشته اند، تا همواره شاخص های حکومت علوی را با حکومت خلفا مقایسه کنیم.

 

حجت الاسلام الهی خراسانی رواج گفتمان شهادت طلبی را در کنار گفتمان غنیمت طلبی در جریان فتوحات خلفا را مطرح و خاطر نشان کرد: در گفتمان غنیمت طلبی اگر مثل زبیر بتوانید غنیمت بیشتری ببرید سود بیشتری کرده اید و نیز اگر بتوانید کاخ های بیشتر و بزرگتری را در شهرهای مختلف بسازید برنده اید. گفتمان غنیمت طلبی در طی چند سال تبدیل به گفتمان شهادت طلبی شد که دستاورد امامت است. چندین سال بعد قیام ها یکی بعد از دیگری شروع شد. قیام توابین تمام نشده بود قیام مختار. قیام مختار تمام نشده بود قیام حنظله. تا آخر حکومت بنی عباس قیام و شورش برپاست. به ظاهر امام صادق (ع) و امام جواد (ع) کاری نمی کنند. امام رضا (ع) ولیعهد شده اند ولی همچنان قیام ها پابرجاست. شیعه هماهنگ با امام (ع) است. گفتمان زنده است.

 

وی به بیان دستاوردهای دیگر امامت پرداخت و افزود: جلوگیری از بروز التقاط در متن دین و اثبات جامعیت آموزه های دینی که مکتب جعفری در تمام حوزه ها چه بینشی، چه انگیزشی و چه کنشی تمام حرف را زد.

 

حجت الاسلام الهی خراسانی اضافه کرد: توسعه و گسترش عقلانیت و معرفت (تمدن طلایی متأثر از اهل بیت (ع) و تربیت نیروهای مؤثر علمی و متخصص از دیگر دستاوردهای امامت هستند. ائمه (ع) دانشمندان بزرگ و متخصص در شاخه های مختلف علمی تربیت کردند.

 

وی مبارزه با انحرافات انتحاری، تفسیری و فقهی و تقویت بدنه ی مردمی دین را حاصل وجود امامت دانست و تصریح کرد: اگر دین به دست امویان و عباسیان می افتاد دیگر از دین خبری نبود ولی وقتی دین به دست ائمه (ع) باشد همه تحت تأثیر آنان قرار می گیرند. جلوگیری از فروپاشی شیعه حتی در بیشترین فشارها و پیشگیری از بروز انحرافات بنیادین در بدنه ی شیعه از برکت وجود ائمه (ع) است. ائمه (ع) کسانی را به عنوان نمایندگان خود معرفی می کردند تا به امور مسلمین رسیدگی کنند./861/202/ب2

ارسال نظرات