۲۷ آبان ۱۳۹۴ - ۱۶:۴۱
کد خبر: ۳۰۳۴۱۶
در دانشگاه علامه طباطبایی؛

نشست تخصصی «پسا برجام و اصول انقلابی سیاست ایران» برگزار شد

خبرگزاری رسا ـ نشست تخصصی «پسا برجام و اصول انقلابی سیاست ایران» با حضور عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی در دانشگاه علامه طباطبایی برگزار شد.
برجام

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، سید جلال دهقانی فیروز آبادی عضو هیأت علمی دانشگاه علامه طباطبایی در نشست تخصصی «پسا برجام و اصول انقلابی سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران»  که با همکاری انجمن علمی دانشجویی روابط بین الملل دانشگاه علامه طباطبایی و پژوهشگاه مطالعات جهان پژوهشکده مطالعات روابط بین الملل پیش از ظهر امروز در دانشگاه علامه طباطبایی برگزار شد، با بیان اینکه سیاست گذاری ما باید به گونه ای باشد که به نحو احسن منابع خود را تأمین کنیم، گفت: دشمنان قصد تغییر رفتار ما را دارند و این امر بدیهی است.

 

عضو هیأت علمی دانشگاه علامه طباطبایی در ادامه با اشاره به تلاش دشمنان برای تغییر رفتار ما، خاطرنشان کرد: دشمنان در این رابطه زمینه سازی و تلاش می کنند بنابراین ما باید سعی کنیم کم ترین تاثیر را بگیریم و بیشترین تأثیر را بگذاریم.

 

وی با بیان اینکه دیپلماسی خارجی یعنی تلاش کنیم درعرصه ای که منابع کم یاب است سیاست خوبی را مدیریت کنیم، گفت : سیاست خارجی در هر کشور در عین تداوم تغییراتی هم دارد، باید خود را با شرایط متحول در جهان تطبیق دهد و به معنی تغییر اصول و مبانی ارزش ها نیست.

 

عضو هیأت علمی دانشگااه علامه طباطبایی خاطرنشان کرد: برجام سیاست خارجی ما را دچار تغییر ماهوی نمی کند اما اینکه هیچ تغییری ایجاد هم نمی کند درست نیستو  این تغیرات شامل اصولی مثل مبارزه علیه  استکبارستیزی نیست.


نغییرات بعد از برجام به صورت ماهوی نیست

دهقانی با بیان اینکه با اجرای برجام ساختار نظام سیاسی و نهاد های تأثیر گذرانده اصول خارجی ایران تغییر نمی کند، عنوان کرد: این جریان امر طبیعی است و تداوم در دولت های مختلف را ایجاد می کند، بعد از پایان جنگ هر دولتی به دنبال بازسازی  بود و روی سیاست خارجی تأثیرگذاشت در زمان حلمه عراق بحث امنیت محوری و بعد از جنگ تحمیلی بعد توسعه محوری از اولویت های دولت ها شد.


وی اظهار داشت: تغییر دولت های مجریه با تغییر سیاست خارجه در لایه ای با گفتمان سازی تغییر می کند اما تأثیر گفتمان ها است و اصول سیاست خارجی با تغییر دولت ها به صورت تغییر ماهوی نیست.


عضو هیأت علمی دانشگاه علامه طباطبایی با اشاره به گفتمان های سیاسی دولت یازدهم در دوسال اخیر بیان کرد: این تغییرها در چارچوب گفتمان تأثیرگذار است، نسبت گفتمان و سیاست خارجی ایران بر اساس تحول سیاست گفتمان تأثیرگذار است.


سیاست خارجی را موضوع راهبری و تأثیرگذار

دهقانی سیاست خارجی را موضوع راهبری و تأثیرگذار دانست و در ادامه گفت: برخلاف عده ای که معتقد هستند که هیچ تغییر ندارد گفتمان اعتدال گرایی گسست ایجاد نمی کند و در چارچوب گفتمان انقلاب اسلامی است، نباید توقع داشت که با گفتمان اعتدال گسستی ایجاد می شود، در اصلاح با تغییر جناح ها گسست و تغییرات ماهوی ایجاد می شود در حالی که این گسست وجود ندارد.


وی با بیان اینکه گفتمان اعتدال گرایی تغییراتی در برجام و شرایط داخلی و بین الملل ایجاد می کند، گفت: اولویت سیاست به سمت توسعه گرایی است و تفکر افرادی که سکان دولت را در دست دارند توسعه است، گرایش توسعه گرایی و شرایط داخلی در اولویت است و اولویت های سیاست ها تغیراتی را ایجاد می کند که فلسفه وجودی برجام و محدودیت های ما را مرتفع می کند.


استاد دانشگاه با بیان اینکه برجام انجام شد اما هنوز اجرا نشده است، خاطرنشان کرد: تغییراتی در سطح سیاست خارجی ایران تأیید می کند که گفتمان های مختلف تأثیرات مختلفی را ایجاد می کند، الگوها متفاوت اما اصل ثابت است و معنا در نظام معنای ایجاد می شود.


نپذیرفتن حرف زور یعنی دشمن بر شما اعمال قدرت پیدا نکند

دهقانی با اشاره به اینکه ماهیت استکبار ستیزی و حمایت از جنبش های آزادی بخش از اصول دولت است، افزود: نپذیرفتن حرف زور یعنی دشمن بر شما اعمال قدرت پیدا نکند و شخص معنی استقلال را اهداف و منفعتش تعریف کند، کشوری که سیاست ما را تحت تأثیر قرارد دهد و منافع ما را آنها نشان داهد دیگر استقلال نیست، حوزه تأثیرگذاری از اصول و الگوی که آن را اصول را می گوید متفاوت خواهد بود.


وی با بیان اینکه اعتدال دولت یازدهم تغییراتی را در سطوح تاکتیکی امکان پذیر می کند، گفت: تعامل گرایی سازنده است و دکترین این تعامل سازنده حاصل مکتب نیاوران بود، تعامل سازنده با نظام بین الملل اصول دولت و تأثیرگذار است و اصول به گونه ای تفسیر می شود که در راستای تقویت دیپلماسی و اقتصادی باشد و سیاست خارجی از متن آن متفاوت خواهد بود.


عضو هیأت علمی دانشگاه علامه طباطبایی با بیان اینکه کشورهای غربی به دنبال منافع و کسب امتیاز هستند، خاطرنشان کرد: آنها می خواهند ما تغییر رفتار دهیم نه اینکه آنها به گونه ای دیگر عمل کنند و به دنبال کسب امتیاز هستند و نباید این اجازه را به آنها بدهیم.


عدم به رسمی شناختن حقوق ایران در خلیج فارس توسط آمریکا

دهقانی با تأکید براینکه فرصت برجام پتانسیل سیاست خارجی ما را آزاد کرد گفت: همه آن مربوط به برجام بود الان هم می توان به حوزه های دیگر پرداخت، بخشی از ظرفیت های سیاست خارجی آزاد شده است.


وی با انتقاد از اینکه آمریکا حقوق رسمی ما را در خلیج فارس نادیده می گیرد، عنوان کرد: اگر آمریکا درصدد ارتباط با ما هستند باید تغییر رفتار دهند و منافع ما را رسمیت بشناسند، آمریکا در خلیج فارس منافع کشور قدرتمندی مثل ایران را نادیده می گیرد و به دنبال براندازی نظام جمهوری اسلامی ایران و جایگاه خود را در منطقه زیر سوال برده اند، هیچ تضمینی نسبت به کارهای که آمریکایی ها انجام می دهند وجود ندارد./818/201/ب3

ارسال نظرات