۱۸ آبان ۱۳۹۴ - ۱۷:۰۷
کد خبر: ۳۰۱۱۹۷
مدیرکل تحقیق سازمان اوقاف و امور خیریه کشور:

نظارت بر موقوفات کشور نیازمند توجه بیشتر است

خبرگزاری رسا ـ مدیرکل تحقیق سازمان مرکزی اوقاف و امور خیریه کشور با اشاره به اینکه در حوزه نظارت بر موقوفات در کشور چندان موفق نبوده ایم، گفت: باید نظارت ها در این زمینه افزایش یابد.
حجت الاسلام حسني نيا- مديرکل تحقيق سازمان اوقاف و امور خيريه

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در بجنورد، حجت الاسلام امرالله حسنی نیا مدیرکل تحقیق سازمان مرکزی اوقاف و امور خیریه کشور، عصر امروز در نشست تخصصی و هم اندیشی متولیان موقوفات غیرمتصرفی در بجنورد، با تأکید بر امانت داری در موقوفات و اجرای دقیق نیات واقفان گفت: امانتداری موقوفات مهم ترین رسالت متولیان بوده و برای آنها توفیق الهی محسوب می شود اما عدم اجرای درست نیات واقفان نیز خیانت در امانت است.

 

وی با بیان اینکه امانت داری و اجرای امینانه نیات واقفان امتحان بزرگ متولیان اوقاف است، افزود: وقف کردن اموال کار سختی است اما نگهداری، حفظ و مدیریت وقف و اجرای درست نیت واقف هنر بیشتری بوده و نیازمند تلاش بیشتر است.

 

حجت الاسلام حسنی نیا تصریح کرد: موقوفات امانات واقفان در دست متولیان است اما متأسفانه برخی افراد موقوفه ها را بی صاحب دانسته و به اجرای نیت واقف توجه نمی کنند در حالی که عدم اجرای این نیات، گناه بوده و باید در روز قیامت پاسخگو باشند.

 

وی با تأکید بر اینکه هر گونه سهل انگاری، کوتاهی و عدم درست اجرای نیت واقف خیانت در امانت است، خاطرنشان کرد: رسالت متولیان موقوفات و مسؤولان نهاد اوقاف حفظ عین موقوفه به عنوان سرمایه اولیه، فراهم کردن زمینه بهره برداری از این موقوفات، مدیریت وصول و جمع آوری درآمد موقوفه ها و در نهایت اجرای درست نیت واقف است.

 

حجت الاسلام حسنی نیا با اشاره به اینکه موقوفه وسیله ای برای اجرای نیات واقف است نه یک هدف برای درآمدزایی برخی افراد، افزود: باید از موقوفات در راستای ترویج معارف اسلامی در جامعه استفاده شده تا از این طریق بعد دینی جامعه تقویت شود.

 

مدیرکل تحقیق سازمان مرکزی اوقاف و امور خیریه کشور با اشاره به اینکه در حوزه نظارت بر موقوفات در کشور چندان مؤفق نبوده ایم، گفت: باید نظارت ها در این زمینه افزایش یابد.

 

وی اضافه کرد: در این راستا آگاهی بخشی درستی در بین مردم انجام نشده، در حالی که باید با تشخیص درست و به حق از عواید موقوفات به صورت آبرومندانه و درست استفاده شده و حساب و کتاب اموال شخصی از حساب موقوفات جدا باشد.

 

حجت الاسلام حسنی نیا با یادآوری اینکه از مجموع 170 هزار موقوفه ثبت شده در کشور، بیش از 12 هزار مورد آن متصرفی هستند، تصریح کرد: با وجود تلاش نیروها و متولیان اوقاف، باید گفت در حوزه نظارت بر موقوفات چندان مؤفق نبوده ایم به گونه ای که برخی از موقوفه ها به فروش رسیده اند.

 

وی با بیان اینکه اکنون شمار نیروهای سازمان اوقاف و امور خیریه سه هزار نفر است، اضافه کرد: برای نظارت بیشتر و دقیق تر بر موقوفات و اجرای صحیح نیات واقفان به نیروهای بیشتری نیاز داریم و می بایست حداقل شش هزار نیروی دیگر در این راستا به کار گرفته شوند.

 

مدیرکل تحقیق سازمان مرکزی اوقاف و امور خیریه کشور در ادامه با اشاره به اینکه غالب موقوفه های کشور در زمان ممنوع کردن عزاداری امام حسین(ع) در دوره رضاخان صورت گرفته اند، بر ترویج بیش از پیش فرهنگ وقف در جامعه تأکید کرد و افزود: نباید اجازه دهیم فرهنگ وقف و موقوفه در کشور کم رنگ شده و اعتماد مردم و واقفان نسبت به این حوزه کاهش یابد./9314/202/ب3

ارسال نظرات