۰۶ آبان ۱۳۹۴ - ۱۶:۴۷
کد خبر: ۲۹۸۳۸۳
عضو هیأت علمی جامعة المصطفی العالمیه:

عرصه پژوهش‌های دینی به هم‌افزایی و سیاست‌های کلان نیاز دارد / آشنا نبودن طلاب با زبان‌های مختلف یک آسیب است

خبرگزاری رسا ـ عضو هیأت علمی جامعة المصطفی العالمیه با اشاره به خلأ پژوهش‌های دینی گفت: به دلیل عدم وجود سیاست کلان مراکز پژوهشی موجود بر اساس سبک و سلیقه خودشان عمل می‌کنند و این امر سبب انجام فعالیت‌های تکراری می‌شود؛ اما به صورت کلی در سال های اخیر پژوهش دینی از لحاظ کمیت و کیفیت رشد بسیار خوبی داشته و فقط در شهر قم بیش از سیصد مرکز پژوهشی به وجود آمده است.
برجي

به گزارش خبرگزاری رسا، حجت الاسلام یعقوب علی برجی عضو هیئت علمی جامعه المصطفی العالمیه  در زمینه کمیت و کیفیت آثار پژوهش دینی بیان داشت: در سال های اخیر پژوهش دینی از لحاظ کمیت و کیفیت رشد بسیار خوبی داشته و فقط در شهر قم بیش از سیصد مرکز پژوهشی به وجود آمده است.

 

وی عدم وجود سیاست کلان در حوزه پژوهش دینی را آسیب دانست و اظهار داشت: به دلیل عدم وجود سیاست کلان مراکز پژوهشی موجود بر اساس سبک و سلیقه خودشان به فعالیت می پردازند به عنوان مثال در حال حاضر که حدود پنجاه دانش نامه در حال تدوین است برخی از آنها تکراری هستند.

 

حجت الاسلام برجی با اشاره به مشکلات پژوهشگران دینی بیان داشت: پژوهشگر دینی هم شامل دانشگاه می شود و هم حوزه علمیه که وضعیت پژوهشگران دانشگاهی بهتر از پژوهشگران حوزوی است، بلکه پژوهشگران حوزوی از لحاظ معیشتی تحت فشار هستند.

 

وی عدم توجه به آموزش شیوه های پژوهشی را آسیب دیگر بیان کرد و خاطرنشان ساخت: طلاب هنگام ورود به حوزه پژوهش بدون گذراندن دوره آموزشی و کارورزی به سلیقه خودشان به پژوهش می پردازند و آثاری را تولید می کنند.

 

عضو هیئت علمی جامعه المصطفی با مثبت دانستن وجود پایان نامه نویسی در سطح سوم و چهارم حوزه علمیه گفت: البته پایان نامه نویسی در حوزه علمیه دچار مشکلاتی است، مانند این که برخی از اساتید مشاور دارای آثار پژوهشی نیستند و شخصی که پژوهش نکرده است چگونه می تواند راهنمای مناسبی برای یک طلبه پژوهشگر باشد.

 

وی امکانات دیجیتالی در عصر حاضر را یک امتیاز برای پژوهشگران دینی دانست و عنوان کرد: تبدیل کتاب ها به نرم افزار خدمت بزرگی به پژوهشگران دینی است منتهی عموم طلاب در استفاده از این نرم افزارها ضعیف هستند و آموزش لازم در زمینه استفاده از این نرم افزارها در حوزه علمیه مورد توجه قرار نگرفته است.

 

حجت الاسلام برجی با بیان این که عدم اطلاع پژوهش گران از نیازهای جهانی یک آسیب است، اظهار داشت: عموم طلاب که درحوزه علمیه رشد می کنند اطلاع کمتری نسبت به نیازهای جامعه دارند مگر این که به صورت فردی به جمع آوری نیازهای جامعه بپردازند.

 

عضو هیئت علمی المصطفی در پایان خاطرنشان کرد: عدم آشنایی طلاب با زبان های مختلف نیز یک آسیب است حتی زبان عربی که زبان آموزشی حوزه علمیه است به صورت مکالمه ای به این موضوع پرداخته نمی شود؛ گرچه کارهایی صورت گرفته است اما این کارها به صورت سیستمی نیست و طلاب به صورت شخصی به این موارد می پردازند./1325/د102/س

 

منبع: مرکز خبر و اطلاع رسانی جامعة المصطفی

ارسال نظرات