۲۴ مهر ۱۳۹۴ - ۰۰:۴۳
کد خبر: ۲۹۵۵۸۸
حجت الاسلام و‌المسلمین انصاریان:

ارث معنوی مختص به افراد صالح است/ مال حرام رحمت الهی را قطع می‌کند

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه علمیه با بیان این‌ مطلب که مال حرام زندگی‌ها را به نابودی می‌کشد، گفت: وجود مال حرام در خانه هر فردی برکت و توجه خدا از آن منزل را سلب می‌کند.
حسين انصاريان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام و‌المسلمین حسین انصاریان، استاد برجسته حوزه علمیه، غروب پنج‌شنبه 23 مهر در مسجد امیر(ع) تهران، گفت: دلایل مختلفی وجود دارد که یک فرد ارث می‌برد، یکی از این دلایل دریافت ارث از طریق نسب و والدین است.

 

وی افزود: گناهان مالی بدون شک از بزرگ‌ترین معصیت‌ها به‌شما می‌روند، کسانی‌که در داستان تقسیم اموال و ارث والدین خود به حقوق یکدیگر تجاوز کرده باشند قطعا عذاب بسیار سختی را در روز قیامت به چشم خود خواهند دید.

 

استاد حوزه علمیه با بیان مطلبی در خصوص ماندن مال حرام در منزل افراد، تاکید کرد: پیامبر(ص) فرمودند؛ اگر در خانه فردی مال حرامی باشد، قطعا تبعات گناه آن بر عهده فرد صاحبخانه است، به دلیل همان مال حرام نیز خداوند رحمت خود را از اهل آن خانه دریغ خواهد کرد.

 

حجت الاسلام و‌المسلمین انصاریان با استناد به سخنی از مرحوم فیض کاشانی، ابراز داشت: رسول خدا(ص) در جایی بیان داشتند که؛ اگر کسی بدون رضایت فردی به لباس او دست بکشد و تکه نخی از آن لباس را با عمل خود جدا کند، در روز قیامت باید در برابر همان فرد پاسخ‌گو باشد.

 

استاد برجسته اخلاق، با انتقاد شدید از مفاسد اقتصادی موجود در جامعه، تصریح کرد: دزدان، متقلبان و رشوه بگیران که عمدتا در جریانات اقتصادی خلل ایجاد کرده و میلیاردها تومان پول را به جیب زدند قطعا در روز قیامت با عظیم‌ترین عذاب‌ها رو به‌رو خواهند شد.

 

وی با اشاره به حدیثی از امام سجاد(ع)، بیان داشت: امام سجاد(ع) در خصوص امانت‌داری آن‌قدر مقید بودند که فرمودند؛ اگر شمر خنجری را که با آن سر امام حسین(ع) را جدا کرد به عنوان امانت به من می‌سپرد من هرگز در امانت وی خیانت نمی‌کردم.

 

استاد برجسته اخلاق ادامه داد: بر اساس منقولی از شیخ صدوق، رسول خدا فرموده‌اند؛ اگر کسی یک وجب از زمین فردی را غصب کند در روز قیامت همان تکه تا عمق جهان تبدیل به یک طوق می‌شود و بر گردن همان فرد انداخته می‌شود.

 

حجت الاسلام و‌المسلمین انصاریان، گفت: روزی فردی به رحمت خدا رفته بود، از رسول خدا(ص) خواستند تا بر میت نماز بخواند، پیامبر(ص) از این درخواست سرباز زدند و اعلام کردند؛ این فرد در عین دارایی 2 درهم بدهکار بوده است و مقروض از دنیا رفته، پس لیاقت ندارد رسول خدا بر جنازه‌اش نماز بخواند.

 

استاد برجسته اخلاق در پایان تاکید کرد: برخی از میراث‌ها از طریق حسب و ازدواج به فرد می‌رسند، اما مهم‌ترین میراث، ارث معنوی است که خداوند از فردی به انسان دیگر می‌دهد، درست همان ارث الهی که از حضرت ابراهیم(ع) به امام حسین(ع) رسید./856/202/ب3

ارسال نظرات