۰۴ مهر ۱۳۹۴ - ۲۳:۴۵
کد خبر: ۲۹۰۸۵۶
بررسی فاجعه غم بار منا در گفت وگوی ویژه خبری؛

جنتی: سعودی ها در صدور ویزا کارشکنی می کنند/ قشقاوی: فعلا به همکاری با عربستان فکر می کنیم اما پیگیری های حقوقی ادامه دارد/ لیالی: فاجعه نمی تواند سهوی باشد

خبرگزاری رسا ـ معاون کنسولی وزارت خارجه در برنامه گفت وگوی ویژه خبری تاکید کرد که ما در حال حاضر به همکاری با عربستان سعودی برای رسیدگی به وضعیت مفقودین، مصدومان و انتقال اجساد زائران فکر می کنیم اما پیگیری های حقوقی ما ادامه دارد؛ وزیر ارشاد نیز از عدم صدور ویزای هیات ویژه ایرانی به شدت انتقاد کرد.
حادثه مرگبار منا حادثه خونبار منا
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، با گذشت سه روز از حادثه غم بار و جانکاه منا، هر روز ابعاد تازه ای از جنایتی که آل سعود عامل اصلی آن است هویدا می شود.
 
برنامه گفت وگوی ویژه خبری شنبه شب شبکه دوم سیما به بررسی همین مساله و امکان پیگیری این فاجعه در مجامع بین المللی اختصاص داشت، موضوعی که معاون وزیر خارجه نیز از امکان آن خبر داد اما در عین حال تاکید کرد که اولویت ایران در حال حاضر حل این مساله از طریق تعاملات طرفینی بین دو کشور و مشخص شدن وضعیت حادثه دیدگان، مفقودین و انتقال اجساد جان باختگان به میهن اسلامی است.
 
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در این برنامه از کارشکنی سعودی ها انتقاد و تصریح کرد که متاسفانه در عربستان به مصدومان نیز رسیدگی درستی صورت نمی گیرد.
 
اوحدی رییس سازمان حج و زیارت کشورمان نیز درباره عمدی بودن یا سهوی بودن حادثه اظهار نظر دقیقی نکرد، اما لیالی رییس اسبق این سازمان تاکید کرد که این حادثه نمی تواند سهوی باشد.
 
وزیر ارشاد: کارشکنی سعودی ها مشهود است
بر اساس گزارش خبرگزاری رسا، علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ارتباط زنده با گفت وگوی ویژه خبری شبکه دوم سیما، با انتقاد از کارشکنی سعودی ها و عدم صدور ویزا برای هیات ویژه ایرانی، گفت: متاسفانه با وجود این که مراتب به کاردار سفارت عربستان در تهران اعلام شد، سعودی ها ویزای هیات ایرانی را صادر نکردند.
 
وی با بیان این که کارشکنی سعودی ها در این ماجرا کاملا روشن است، گفت: سفارت جمهوری اسلامی ایران در عربستان، بعثه مقام معظم رهبری و سازمان حج و زیارت مشغول رایزنی هستندتا هر چه سریعتر ویزای هیات ایرانی صادر شود.
 
 
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان این که دکتر ظریف نیز از نیویورک مساله را دنبال می کنند، گفت: بر اساس تصویب دولت قرار بود تیمی به سرپرستی بنده به همراه معاون وزیر خارجه و برخی دستگاه های خدماتی عازم شویم که تاکنون موفق به گرفتن ویزا نشده ایم.
 
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی خاطرنشان کرد: آنچه برای ما مهم بود این است که بتوانیم با حضورمان تصویر درستی از ما وقع به دست آوریم و هر چه سریعتر بتوانیم جان باختگان را به ایران منتقل کنیم.
 
علی جنتی از عدم رسیدگی کافی به مصدومان حادثه غم بار منا از سوی دولت سعودی نیز انتقاد کرد و گفت: متاسفانه به مصدومان نیز در عربستان سعودی خوب رسیدگی نمی شود.
 
قشقاوی: امکان پیگیری حقوقی در مجامع بین المللی وجود دارد اما فعلا اولویت مان چیز دیگری است
در ادامه برنامه گفت وگوی ویژه خبری حسن قشقاوی معاون کنسولی و پارلمانی وزارت خارجه که به صورت حضوری در این برنامه حاضر شده بود، درباره واگذاری مدیریت حج به کمیته مشترک اسلامی و امکان وقوع آن تصریح کرد: ما باید مباحث این چنینی را ببینیم آیا در روابط دوجانبه ما چنین معاهده هایی وجود دارد که باید بگوییم بله.
 
وی بیان داشت: عهدنامه 1308 که نسبت به حفظ امنیت زائران در آن تاکید شده است، قرارداد فرهنگی درباره تعامل و همکاری های دو دولت و قرارداد امنیتی که در سالیان اخیر بین دو وزارت کشور امضا شده است، مجموعه اینها در جهت برگزاری مطلوب حج است و می توان از ظرفیت آنها استفاده کرد.
 
قشقاوی با بیان این که کمیته های حقیقت یاب نیز ابتدا از تعاملات دوجانبه شروع می شود، گفت: ما عهدنامه های محکم دو جانبه ای داریم که به موقع می شود آنها را اجرایی کرد، اما بحث اولویت ما الان تعیین تکلیف مفقودین، بازگشت اجساد و رسیدگی به وضعیت مصدومان است.
 
 
 
وی اضافه کرد: ما الان به همکاری با عربستان فکر می کنیم، زاویه دید ما این است که در چارچوب تعاملی این مسائل را حل کنیم.
 
معاون وزیر خارجه اظهار داشت: هر چیزی که مراتب همکاری را تضعیف کند در دستور کار قرار نخواهیم داد، هر اقدام دولت، مجلس و رسانه ها و تجمعات باید منعطف به این سه موضوع باشد و هر چه این امور را مخدوش کند خلاف منافع ملی است.
 
تشکیل ستاد ویژه پیگیری حقوقی فاجعه منا به ریاست وزیر کشور
قشقاوی درباره پیگیری های حقوقی این پرونده در عرصه بین الملل، تصریح کرد: ستاد ویژه این امر به ریاست وزیر کشور تصمیم گرفت با حضور حقوقدانان بین المللی و سرکار خانم امین زاده جلسه ای تشکیل شود که این جلسه امروز تشکیل شد.
 
معاون کنسولی وزارت خارجه بیان کرد: حضور دکتر روحانی و دکتر ظریف نیز ظرفیت بین المللی برای پیگیری این مساله هستند و آقای دکتر ظریف قرار است در جلسه وزرای خارجه کشورهای اسلامی در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل این مساله را مطرح کنند.
 
قشقاوی خاطرنشان کرد: این مساله مخصوص ایران و عربستان نیست، بحث عرب و عجم و شیعه و سنی نیست، باید با همکاری های همه کشورهای اسلامی برای این موضوع تصمیم گیری شود.
 
قشقاوی تصریح کرد: البته هر کار حقوقی بین المللی ابتدا از تعامل با کشور مقابل شروع خواهد شد.
 
مسؤولیت فاجعه متوجه دولت سعودی است
وی با تاکید بر این که مسؤولیت این فاجعه متوجه دولت عربستان است، گفت: در بحث بین المللی همه چیز قابل پیگیری است، اما یک دست بی صداست و باید کشورهای دیگر نیز پای کار بیایند.
 
 
معاون وزیر خارجه درباره این که چرا عربستان سعودی ویزا به هیات ایرانی نمی دهد، گفت: اینها گفته اند تعطیلات عید قربان است و بهانه هایی را مطرح می کنند، ما سه بار کاردار را احضار کرده ایم و ضرورت اعزام این هیات را نیز گوشزد کرده ایم.
 
قشقاوی اظهار داشت: کاردار عربستان نیز قول داده که این ضرورت را منعکس کند، امیدواریم هرچه سریعتر بتوانیم با هوشمندی کامل و با تبعیت از پیام رهبری وظیفه خود را در پیگیری این فاجعه به خوبی انجام دهیم.
 
اوحدی: عمدی بودن حادثه مشخص نیست
سعید اوحدی رییس سازمان حج و زیارت نیز که میهمان تلفنی برنامه گفت وگوی ویژه خبری بود، سخنان خود را درباره عوامل وقوع این حادثه و آخرین وضعیت مصدومان و مفقودین و فوتی ها اعلام کرد.
 
وی ضمن تاکید بر این که تمام همت و تلاش ما مشخص شدن وضعیت مفقودین، رسیدگی به مصدومان و انتقال اجساد به کشورمان است، گفت: متاسفانه مسؤولان سعودی در این موضوع همکاری خوبی با ما نداشته اند.
 
 
رییس سازمان حج و زیارت کشورمان در پاسخ به این سؤال که آیا این فاجعه عمدی بوده یا سهوی، گفت: عمدی بودن یا غیر عمد بودن حادثه مشخص نیست.
 
مجری برنامه این پرسش را از اوحدی پرسید که آیا صحیح است ایران سه درصد حاجیان را دارد اما 20 درصد کشته ها متعلق به ما است؟ که وی در پاسخ گفت: هنوز آمار دقیق جان باختگان و مفقودین کشورهای مختلف اسلامی مشخص نشده است که بتوان در این زمینه قضاوت دقیقی را مطرح کرد.
 
لیالی:
فاجعه منا قطعا نمی تواند سهوی باشد
در ادامه برنامه لیالی رییس اسبق سازمان حج و زیارت در ارتباط زنده ای که با این بخش خبری برقرار کرد، درباره این حادثه و چرایی وقوع آن، تصریح کرد: مدیریت میدانی اجزای مختلفی دارد، اگر بنا بر این باشد که در این مساله مدیریت مشارکتی اعمال نشود که مهم ترین مشکل سعودی ها همین نکته است، مشکلاتی پدید خواهد آمد.
 
وی بیان داشت: سعودی ها به همین دلیل حاضر به پذیرش کمک و مساعدت مسؤولان حج کشورهای دیگر نیستند.
 
 
 
لیالی خاطرنشان کرد: البته کاری نداریم که این امر ناشی از تکبر، تعصب و یا خودخواهی است، اما به هر حال آمادگی ندارند تیم های یاری دهنده زائران کشورها را در امر مدیریت حج مشارکت دهند.
 
رییس اسبق سازمان حج و زیارت بیان کرد: این اتفاقات در سالیان گذشته نیز به صورت کوچک تر رخ می داد، اما سریعا رفع می کردند، اما اتفاق امسال ناشی از ضعف مدیریت میدانی مسؤولان اداره کننده حج در عربستان سعودی است.
 
لیالی ابراز داشت: این اتفاق زمانی رخ داد که یک عامل باعث آن شده است، باید بررسی شود که تعمدی بوده یا سهوی، قطعا فاجعه به این بزرگی نمی تواند سهوی باشد. /924/
ارسال نظرات