حج ابراهیمی(8)؛
نقش برجسته مبلغان در تبیین مواضع اقتصادی جهان اسلام
خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه و دانشگاه بر تبیین دقیق مواضع اقتصادی جهان اسلام از سوی روحانیان کاروانهای حج تأکید کرد و گفت: اقتصاد یکی از اضلاع مهم فرهنگ اسلامی است و حجاج باید بدانند که تهیه سوغاتی از بازارهای داخلی کشور سبب تقویت و گسترش فرهنگ اسلامی میشود.
حجتالاسلام سیفالله یعقوبی، در گفتوگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، با بیان اینکه باید توجه داشت که موقعیت حج در جریان جنگ قدرت های اقتصادی دنیا یک موقعیتی استراتژیک و تعیین کننده است، اظهار کرد: موضوع اجرای حج انحصاری نیست؛ اما عملکرد دقیق بعثه مقام معظم رهبری در این زمینه حکومکت عربستان را وادار با واکنش کرده است.
استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به اینکه یکی از برنامههایی که باید روی آن مانور جدی داده شود تبیین دقیق مواضع اقتصادی جهان اسلام در حج است، گفت: اقتصاد یکی از اضلاع مهم فرهنگ اسلامی است و حجاج باید بدانند که تهیه سوغاتی از بازارهای داخل موجب تقویت و گسترش فرهنگ اسلامی میشود.
وی ادامه داد: حجاج در مراسم حج باید در نظر داشته باشند که اقتصاد سالم در بازارهای اسلامی است و تقویت قدرت اقتصادی جهان اسلام از دغدغههای مقام معظم رهبری است که در جریان حج نیز این موضوع برای حجاج حجیت شرعی برای عمل پیدا میکند.
حجتالاسلام یعقوبی با اشاره به اینکه تبیین دقیق این موضوع خطیر در حقیقت به عهده روحانی و مبلغ همراه کاروان است، گفت: روحانی و مبلغ کاروان حج باید با رفتار و اخلاق اسلامی به تبیین همهجانبه مواضع اقتصادی جهان اسلام بپردازد.
وی افزود: تبیین دقیق این مواضع باید به نحوی صورت پذیرد که خود حاجی ما مبلغی برای گسترش و توسعه فرهنگ اقتصاد مقاومتی در شرایط مختلف باشد.
استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به اینکه اگر حجاج ایرانی بدانند که بخش اعظم این خریدها درآمد آن به حسابهای وهابیهایی میرود که برای نابودی جهان اسلام کمر همت بستهاند حتماً از خرید و بازار گردیهای بیمورد اجتناب خواهند کرد، گفت: شیعیان ایرانی حتی در ادبیات اسلامی خود مدار وحدت و همنوع دوستی را دارند.
وی ادامه داد: فقه پویای شیعه سبک زندگی شیعیان را به نحوی مدیریت کرده که اگر حجاج بدانند این خریدها برای تأمین جنگافزارهایی مصرف میشود که بر سر شیعیان یمن و برادران اهل سنت فلسطین مصرف میشود نهتنها از خریدهای بیمورد امتناع خواهند کرد بلکه در ضد این جریان با رفتار اسلامی و پسندیده خود در ایام حج در حقیقت به اشاعه فرهنگ ناب اسلامی خواهند پرداخت.
حجتالاسلام یعقوبی با اشاره به نقش صداوسیما در ترویج فرهنگهای اسلامی گفت: در حال حاضر باید صدا سیما باید در ترویج این فرهنگ دست به تولید مستنداتی بزند که تقویت فرهنگ اقتصاد مقاومتی و بازار اسلامی را در ایام حج به همراه داشته باشد.
پژوهشگر حج با اشاره به اقدامات بازدارند انجامشده در موضوع بازار گردی، گفت: تأسیس فروشگاههای شاهد اقدام مناسب و بازدارندهای است؛ اما باید در اجرای دقیق و توسعه مدون آن برنامههای جدی در دست اقدام قرار گیرد.
حجتالاسلام یعقوبی با اشاره به اینکه اقتصاد مقاومتی یعنی اتکا به نیروی داخلی بوده و بر این اساس پایهگذاری شده است، اظهار داشت: اتکا به نیروی داخل فقط از طریق خرید کالای ایرانی و همچنین تقویت کیفیت کالای ایرانی با احتساب قیمت مناسب ممکن است.
وی با اشاره به نقش روحانی کاروان در تبیین اعتقادی خرید کالای داخل افزود: این موضوع یک بُعد دینی نیز دارد که در روایت متعدد آمده است به نحوی که حج را از تمام ابعاد مفید برای مردم دانسته است./921/ت302/ی
ارسال نظرات