کارکردهای فرهنگی و اجتماعی مساجد تبیین شود

حجت اسلام مهدی ستوده، مدیر کل تبلیغات اسلامی استان اردبیل در گفتوگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در اردبیل، به مناسبت روز گرامیداشت مساجد، خاطرنشان کرد: مساجد پایگاه انسان سازی در جوامع اسلامی هستند چرا که مسجد پایگاه ذکر پروردگار و روشنگری است.
وی با اشاره به نقش و اهمیت مساجد در جامعه اسلامی، افزود: مساجد بهترین مکان برای پاسخگویی به شبهات و بصیرت افزایی در بین جوانان و نوجوانان است.
مدیرکل تبلیغات اسلامی استان اردبیل با تاکید بر اینکه مساجد نباید تنها محل برگزاری مناسبت های خاص باشد، تصریح کرد: وجود مساجد در گوشه و کنار روستاها و شهرها، به عنوان بهترین پایگاه و محل تجمع مومنان محسوب می شود و باید کارآیی مساجد در تمام ابعاد تعریف شود.
حجت اسلام ستوده، یادآورشد: مساجد از صدر اسلام افزون بر کارایی دینی و مذهبی، مهم ترین رسانه در امر تبلیغ و انتقال پیام دین بوده اند و به واسطه ویژگی های خاص خود تأثیر مهمی در امر تبلیغ ایفا کرده اند به طوری که بسیاری از جنبش ها و حرکت های انقلابی چند سده اخیر از این اماکن و در این ایام مقدس صورت پذیرفته است .
وی تصریح کرد: اگر چه مساجد معمولا در نخستین نگاه به عنوان مکان های مقدس و کانون های عبادت و انجام اعمال و مراسم مذهبی در نظر گرفته می شوند، اما از کارکردهای مهم آموزشی و فرهنگی آن در طول تاریخ نمی توان چشم پوشی کرد.
مدیر کل تبلیغات اسلامی استان اردبیل از تاثیرگذار بودن نقش مساجد در امر پیشرفت دانش علمی، مذهبی و دینی از بدو اسلام خبرداد و افزود: تا قبل از تشکیل مدارس به شکل کنونی، مساجد نقش تعیین کننده ای در پیشرفت علمی و آموزشی بلاد اسلامی به عهده داشته اند چرا که محتوای علمی که در دوران ابتدایی ظهور اسلام نشر داده می شد در ارتباط با مسایل مذهبی و دینی و معارف مرتبط با قرآن بوده است.
مدیرکل تبلیغات اسلامی استان اردبیل بیان داشت: تأکید اسلام به برپایی نماز جماعت و انتظاراتی که مسلمانان از مسجد دارند، موجب شده تا مسجد از یک مکان عبادی به یک نهاد عبادی با کارکردهای ارتباطی و اجتماعی بدل شود.
حجت الاسلام ستوده، تاکید کرد: ورود به مسجد نه کارت عضویت می خواهد و نه هیچ ویژگی خاصی از جمله سن، جنس، سطح سواد و طبقه اجتماعی نیاز دارد و این ویژگی منحصر به فرد سبب شده که مسجد در مقایسه با نهادهای سیاسی اجتماعی مدرن از جمله احزاب، تشکل های سیاسی و اتحادیه های صنفی از جذابیت بیشتری برخوردار شده و به عبارتی سهل الوصول تر از سایر نهادها باشد.
وی از ویژگی های مسجد به عنوان یک رسانه تبلیغی سنتی و متمایز از رسانه های مدرن یادکرد و افزود: به طور کلی می توان گفت که مسجد به عنوان یک رسانه سنتی به واسطه ارتباطات مستقیم میان ارتباط گران و مخاطبان، روابط چهره به چهره و دریافت بازخوردهای فوری و تأثیرات عاطفی و احساسی و همچنین ایجاد شرایط روحی و روانی خاص برای مخاطبان است./937/پ202/ب4