۳۱ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۶:۴۲
کد خبر: ۲۸۲۴۹۵
مدیرکل تبلیغات اسلامی اردبیل:

کارکردهای فرهنگی و اجتماعی مساجد تبیین شود

خبرگزاری رسا ـ مدیرکل تبلیغات اسلامی استان اردبیل، مساجد را یک رسانه تبلیغی سنتی و متمایز از رسانه های مدرن دانست و گفت: با توجه به کارکردهای فرهنگی، اجتماعی، ارتباطی، عبادی و مذهبی گسترده مساجد از صدر اسلام تا کنون این کارکردها باید تبیین شوند.
حجت الاسلام مهدي ستوده، مدير کل تبليغات اسلامي اردبيل

حجت اسلام مهدی ستوده، مدیر کل تبلیغات اسلامی استان اردبیل در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در اردبیل، به مناسبت روز گرامیداشت مساجد، خاطرنشان کرد: مساجد پایگاه انسان سازی در جوامع اسلامی هستند چرا که مسجد پایگاه ذکر پروردگار و روشنگری است.

 

وی با اشاره به نقش و اهمیت مساجد در جامعه اسلامی، افزود: مساجد بهترین مکان برای پاسخگویی به شبهات و بصیرت افزایی در بین جوانان و نوجوانان است.

 

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان اردبیل با تاکید بر اینکه مساجد نباید تنها محل برگزاری مناسبت های خاص باشد، تصریح کرد: وجود مساجد در گوشه و کنار روستاها و شهرها، به عنوان بهترین پایگاه و محل تجمع مومنان محسوب می شود و باید کارآیی مساجد در تمام ابعاد تعریف شود.

 

حجت اسلام ستوده، یادآورشد: مساجد از صدر اسلام افزون بر کارایی دینی و مذهبی، مهم ترین رسانه در امر تبلیغ و انتقال پیام دین بوده اند و به واسطه ویژگی های خاص خود تأثیر مهمی در امر تبلیغ ایفا کرده اند به طوری که بسیاری از جنبش ها و حرکت های انقلابی چند سده اخیر از این اماکن و در این ایام مقدس صورت پذیرفته است .

 

وی تصریح کرد: اگر چه مساجد معمولا در نخستین نگاه به عنوان مکان های مقدس و کانون های عبادت و انجام اعمال و مراسم مذهبی در نظر گرفته می شوند، اما از کارکردهای مهم آموزشی و فرهنگی آن در طول تاریخ نمی توان چشم پوشی کرد.

 

مدیر کل تبلیغات اسلامی استان اردبیل از تاثیرگذار بودن نقش مساجد در امر پیشرفت دانش علمی، مذهبی و دینی از بدو اسلام خبرداد و افزود: تا قبل از تشکیل مدارس به شکل کنونی، مساجد نقش تعیین کننده ای در پیشرفت علمی و آموزشی بلاد اسلامی به عهده داشته اند چرا که محتوای علمی که در دوران ابتدایی ظهور اسلام نشر داده می شد در ارتباط با مسایل مذهبی و دینی و معارف مرتبط با قرآن بوده است.

 

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان اردبیل بیان داشت: تأکید اسلام به برپایی نماز جماعت و انتظاراتی که مسلمانان از مسجد دارند، موجب شده تا مسجد از یک مکان عبادی به یک نهاد عبادی با کارکردهای ارتباطی و اجتماعی بدل شود.

 

حجت الاسلام ستوده، تاکید کرد: ورود به مسجد نه کارت عضویت می خواهد و نه هیچ ویژگی خاصی از جمله سن، جنس، سطح سواد و طبقه اجتماعی نیاز دارد و این ویژگی منحصر به فرد سبب شده که مسجد در مقایسه با نهادهای سیاسی اجتماعی مدرن از جمله احزاب، تشکل های سیاسی و اتحادیه های صنفی از جذابیت بیشتری برخوردار شده و به عبارتی سهل الوصول تر از سایر نهادها باشد.

 

وی از ویژگی های مسجد به عنوان یک رسانه تبلیغی سنتی و متمایز از رسانه های مدرن یادکرد و افزود: به طور کلی می توان گفت که مسجد به عنوان یک رسانه سنتی به واسطه ارتباطات مستقیم میان ارتباط گران و مخاطبان، روابط چهره به چهره و دریافت بازخوردهای فوری و تأثیرات عاطفی و احساسی و همچنین ایجاد شرایط روحی و روانی خاص برای مخاطبان است./937/پ202/ب4

ارسال نظرات