تبیین رموز کلام وحی با بهره گیری از بیانات ائمه اطهار امکان پذیر است
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، آیت الله سیدان، استاد سطح عالی حوزه علمیه، عصر امروز در ادامه سلسله جلسات روش ساختاری تفسیر قرآن کریم که در منزل وی برگزار شد، با بیان این که در تفاسیر مشهور خداوند متعال هدایت گر و عامل انتقال نور معرفی شده است، اظهار کرد: پروردگار متعال نوری است که جز خود نیاز به نور دیگری ندارد و خودش برای خودش عامل نور است.
این استاد سطح عالی حوزه علمیه با بیان این که آن چیزی که خودش عامل هدایت است، به هدایت دیگری نیاز ندارد، گفت: قرآنی که بیانگر هر چیزی در جهان حاضر است، صحیح نیست که چیز دیگری بخواهد آن را تبیین کند. قرآن کریم خودش خودش را در همه موارد معنا کرده امائ احکام آن نیاز به تقسیر دارند و برای تفاسیر آن باید به بیانات پیامبر اکرم(ص) مراجعه شود و جز بیانات این بزرگواران چیز دیگری روشنگر قرآن نیست.
وی ادامه داد: برخی ها مفاهیم قرآنی را از خود قرآن کسب می کنند زیرا که این کتاب تبیین کننده خود نیز بوده و کسانی که تسلط بر لغت عرب دارند می توانند، از خود قرآن برای فهم آن استفاده کنند اما این که چرا به کتب دیگر ارجاع می دهند، دلیلی برای فهم آن است. حتی برخی ها در بحث هدایت و راهنمایی بشر مراجعاتی به غیر را دارند و به جست وجوی آیات متشابهه و محکم می روند اما برای تفاسیر این کتاب مقدس جز بیانات ائمه اطهار(ع) هیچ چیز دیگری کارساز نیست.
لزوم تبعیت از ائمه اطهار در روش و منش زندگی و جبران لغزش ها
آیت الله سیدان با بیان این که کلام وحی درباره خود رمز هایی دارد که برای تبیین آن باید از همین کتاب استفاده کرد، تصریح کرد: قرآن همانند داروخانه ای است که برای هر بیماری دوای معالج مخصوص خود را دارد و یک پزشک لازم است تا این ها را تبیین و جا به جا کند و آن را بر حسب مقدار و زمان تعیین کند، بنابراین قرآن با رموز و مقاصد خود دارنده همه چیز بوده و بیانگر بیرونی و داخلی است.
این استاد سطح عالی حوزه علمیه با بیان این که برخی از آیات و روایات قرآنی چندین معنا دارند، خاطر نشان کرد: ترجمه های این گونه آیات همگی نیز درست بوده و چه کسی جز معصوم که سند الهی است، می تواند مراد خدا را در این زمینه برساند؛ در حقیقت، این مطلب نشان می دهد که برای فهم قرآن باید به ائمه اطهار(ع) مراجعه کرد زیرا که معصومین معلم قرآن هستند.
وی با اشاره به تفاسیر سوره نصر یادآور شد: همانطور که قبلا نیز گفته شد، در برابر دو نعمت فتح و پیروزی و ورود مردم به شکل فوج فوج به دین مبین اسلام باید قدردان نعمات خداوند باشیم؛ همچنین کسانی در مجامع هستند که خطا و لغزش از آن ها سر نمی زند و پاک و پاکیزه اند، ائمه اطهار(ع) بوده و عموم مردم لازم است تا در زندگیشان بنگرند و اشتباهات خود را درک کنند.
معرفت و علاقه شدید روحی سبب می شود تا بندگان صالح عذاب وجدان داشته باشند
آیت الله سیدان با بیان این که کسانی که گناه نمی کنند و از لحاظ فکری و ذهنی هم مراقب هستند تا گناه نکنند، شایسته تقدیرند، گفت: همین اندازه که توجه دارند باقی چیز ها را مایه گناه ندانند، بسیار پسندیده است. همچنین در ارتباط با استغقار اولیاء خدا برخی ها گفتند «حسنات الابرار سیئات المقربین»، یعنی کار های نیکی که انسان های خوب انجام می دهند در ارتباط با کسانی که خوب ترند، را یکی از عوامل گناه می دانند.
این استاد سطح عالی حوزه علمیه ادامه داد: در یکی از آیات الهی آمده است که، خدایا از تو می خواهیم تا برخطایا لباس مذلت بپوشانی و جنایت موهن من قلب و دل من را تاریک و مستتر کرده است و این گفتار ها با این چنین اعمالی سازگار نیستند. همچنین برخی ها گناهان را به خود نسبت می دهند و سپس استغفار کنند. معرفت بسیار و علاقه شدید شناخت فوق شناخت های دنیوی و در سطح عظمت حق، حالتی به عبد خدا می دهد که در عین انجام خوبی، خود را بد می بیند و در عین بهترین بودن خود را پلید تصور می کند.
وی با اشاره به حالت تضرع بندگان خوب خدا، اظهار کرد: هنگامی که خداوند در قرآن کریم جمعی را معرفی کند که از بندگان خوب ما هستند، می فرماید که اینان بندگان شایسته ما هستند زیرا آن چه که باید انجام دهند را انجام دادند و هیچ کار خلافی از آن ها سر نزد. آن ها در عین این که همه کار های خوب را انجام دادند، اکنون نگران و مضطرب هستند. همچنین هنگامیکه نخستین آیات سوره حج بر وجود مقدس پیامبر اکرم(ص) نازل شد، در زمان خواندن آیات قرآنی خیمه ای برای راز و نیاز با پروردگار سبحان به پا شدند و در سراسر هست هیچ کس به اندازه این بزرگوار به حالت تضرع دست پیدا نکرد./864/پ202/ح