۱۷ تير ۱۳۹۴ - ۲۳:۳۷
کد خبر: ۲۷۳۱۹۳
سخنران حرم رضوی تبیین کرد؛

عطوفت و قاطعیت در سیره امیرمؤمنان

خبرگزاری رسا ـ «عطوفت و قاطعیت در سیره امیرمؤمنان» همزمان با روز شهادت ایشان در حرم مطهر رضوی از سوی امام جمعه فریمان تبیین شد.
امام جمعه فريمان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام سید ابوالفضل طباطبایی، امام جمعه فریمان عصر چهارشنبه در سلسله نشست های «دین نشاط زندگی» با تبیین عطوفت و قاطعیت در سیره امیرالمؤمنان(ع) اظهار کرد: طبیعت انسان در تعامل با جهان اطرافش سبب شده است تا وی با توجه به شرایطی که با آن مواجه می‌شود رفتارهای متفاوتی از جمله خشم و خشونت، قاطعیت و صلابت، مهربانی، نرمی و عطوفت و یا سکوت از خود نشان دهد.

 

وی تصریح کرد: صلابت و عطوفت دو بال رفتاری انسان در جامعه است و بررسی عطوفت و قاطعیت در سیره امیرمومنان(ع) به معنای بررسی ویژگی رفتاری نا‌‌آشنا در سیره ایشان نیست بلکه در جهت ضرورت بررسی مرزبندی های رفتاری ایشان و زمان و مکان هایی که از این دو رفتار استفاده می‌کنند است تا آن را الگویی برای خود قرار دهیم.

 

حجت الاسلام طباطبایی با بیان این‌که الگوی زندگی امام علی(ع) قرآن است و ایشان مرزبندی های رفتاری‌شان را نیز از قرآن اتخاذ کرده اند، گفت: امام علی(ع) محل تجمع رفتارها و خصلت های متضاد از جمله صلابت و عطوفت است که باید خاستگاه های بروز این دو رفتار در ایشان مورد بررسی قرار بگیرد.

 

امام جمعه فریمان خاطرنشان کرد: قاطعیت و صلابت به معنای بی‌رحمی نیست و گاه از آن به عنوان درمان استفاده می‌شود، درمانی که طی آن با قاطعیت با یک مجرم و عضو فاسد در جهت حفظ امینت و سلامت سایر اعضای جامعه برخورد می‌شود.

 

وی در ادامه به میادینی که امیر‌مؤمنان(ع) از خود قاطعیت نشان می دادند اشاره و ابراز کرد: نخستین عرصه ای که حضرت با قاطعیت و صلابت در آن حضور می یافتند میدان اجرا و پیاده کردن عدالت در جامعه بود؛ لازمه و شرط تحقق عدالت، قاطعیت است و بدون این ویژگی نمی توان عدالت را برقرار کرد.

 

حجت الاسلام طباطبایی ابراز کرد: میدان برقراری آرامش و تأمین امنیت جامعه عرصه دیگری است که امام علی(ع) در آن با صلابت و قاطعیت برخورد می کردند و عطوفت و مهربانی به خرج نمی‌دادند؛ مردم نیازمند آرامش و امنیت در برابر دشمنان و زیاده‌خواهان و اوباش هستند و این امر با برخورد قاطعانه محقق می‌شود.

 

امام جمعه فریمان ابراز کرد: متأسفانه امروز اگر در جهت تأمین امنیت و آرامش مردم با برهم زنندگان آرامش و امنیت جامعه مانند قاچاق‌چیان مواد مخدر و یا مفسدان اقتصادی برخوردی قاطعانه صورت بگیرد، جامعه جهانی ایران را به عنوان کشوری ناقض حقوق بشر متهم می‌کنند در حالی‌که این اتهام صرفاً یک بهانه جویی در عرصه بین  المللی است.

 

وی بیان کرد: عرصه اجرای حدود و احکام الهی و میدان رعایت از بیت المال دو عرصه دیگری بود که امیر‌مؤمنان(ع) با قاطعیت در آن انجام وظیفه می کردند و حتی با آن دسته از نزدیکان، حامیان و اصحابشان که حکم الهی را زیر پا گذاشته و یا از بیت المال سوء استفاده کرده بودند به شدت و با قاطعیت برخورد می‌کردند و حد الهی را به‌جا می‌آوردند.

 

حجت الاسلام طباطبایی گفت: حضرت خودشان هم  تأکید می کردند کسی نمی‌تواند امر خدا را پیاده و اقامه کند مگر آن‌که (در این عرصه) اهل مدارا نباشد، اهل خواری و ذلیل شدن نباشد و دنبال مطاع دنیا حرکت نکند.

 

 امام جمعه فریمان افزود: عطوفت و مهربانی نیز در سیره امیر‌مومنان(ع) تجلی فراوانی داشت و این مهربانی اغلب شامل ضعیفان و یتیمان جامعه و نه قدرتمندان بود و منحصر به مسلمانان و شیعیان نیز نبود بلکه همه انسان ها را در بر می‌گرفت.

 

وی به گروه هایی که مورد عطوفت و لطف حضرت امیر(ع) قرار می‌گرفتند اشاره و ابراز کرد: بنده ها، خدمتکاران و بردگان جامعه که هیچ مال و اختیاری از خود نداشتند نخستین گروهی بودند که از لطف و مهربانی امام علی(ع) بهره‌مند می‌شدند.

 

حجت الاسلام طباطبایی از اسیران به عنوان دومین گروهی که مورد لطف حضرت قرار می‌گرفتند نام برد و تأکید کرد: در شب نوزده ماه رمضان هنگامی که حضرت در بستر بودند برای ایشان شیر آوردند اما حضرت پس از نوشیدن چند قطره از خوردن آن خودداری و تأکید کردند که این شیر را برای اسیر (ابن ملجم مرادی) ببرید و تا زمانی که من زنده ام با او مدارا کنید؛ ایشان هم چنین امام حسن(ع) را قسم دادند تا از غذایی که در منزل مصرف می‌شود برای ابن ملجم ببرند و زیرش فرش خوبی پهن کرده و با او خوب رفتار کنند.

 

امام جمعه فریمان با بیان این که یکی دیگر از گروه هایی که از مهربانی امام علی(ع) بهره می‌بردند یتیمان و بی‌سرپست های جامعه بودند، خاطرنشان کرد: عطوفت و مهربانی به یتیم تنها محدود به کمک های مالی نمی‌شود بلکه طبق توصیه های اسلام انسان باید با یتیم ها زندگی کرده و دست نوازش بر‌سر آن ها بکشد؛ بخشی از نیاز یتیم که سرپرست و تأمین کننده مالی اش را از دست داده است به نیازهای مالی و مادی مربوط می‌شود اما بخش دیگر به نیاز یتیم به عطوفت های پدرانه و مادرانه مربوط می‌شود که باید مانند نیازهای مادی تأمین شوند. /1308/پ202/ب4

ارسال نظرات