۱۰ تير ۱۳۹۴ - ۱۰:۱۴
کد خبر: ۲۷۱۲۱۹
مسؤول کانون علمی مهدویت حوزه علمیه قزوین:

معرفت داشتن نسبت به حجت الهی در راستای دین و خوشبختی انسان است

خبرگزاری رسا ـ مسؤول کانون علمی مهدویت حوزه علمیه قزوین گفت: معرفت پیدا کردن نسبت به حجت الهی نه تنها یک امر فردی و حتی اجتماعی، بلکه کاملا در راستای دین انسان و سعادت و خوشبختی او است.
مهدويت مهدويت

آموزه های مهدویت چند سالی است که با عنایت حضرت حق و صاحب الزمان (عج) رشد و قوت گرفته که استان قزوین هم از این قضیه مستثنی نیست.

 

بنیاد فرهنگی معارف مهدویت چندسالی است با همکاری حوزه علمیه به صورت سازمان دهی شده به پرورش مهدی پژوهان می‌پردازد که در همین راستا و جهت شناساندن هر چه بیشتر دوره های آموزشی مهدویت به سراغ مسؤول کانون علمی مهدویت حوزه علمیه قزوین رفتیم.

 

حجت الاسلام محمد صالحی، مسؤول کانون علمی مهدویت حوزه علمیه قزوین در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در قزوین، در تأکید بر لزوم یادگیری معارف مهدویت با اشاره به دعای «اللَّهُمَ‏ عَرِّفْنى‏ نَفْسَکَ‏ فَانَّکَ انْ لَمْ تُعَرِّفْنى نَفْسَکَ، لَمْ اعْرِفْ نَبَّیک اللّهُمَّ عَرِّفنى رَسوُلَکَ فَانَّکَ انْ لمَ تُعَرِّفْنى رَسوُلَکَ، لَمْ اعْرِفْ حُجَتَکَ، اللّهُمَّ عَرِّفنى حُجَّتَک فَانَّکَ انْ لَمْ تُعَرِّفْنى حُجَّتَکَ ضَلَلْتُ عَن دینى» گفت: یکی از اعمال سفارش شده در دوران انتظار ظهور، قرائت دعای «غیبت» است.

 

مسؤول کانون علمی مهدویت حوزه علمیه قزوین در ادامه افزود: ما در این دعا می‌گوییم پروردگارا! خود را به من بشناسان که اگر خود را به من نشناسانی، نمی‌توانم پیغمبرت را بشناسم؛ پروردگارا! پیغمبرت را به من بشناسان که اگر پیغمبرت را به من نشناسانی، نمی‌توانم حجت تو را بشناسم؛ پروردگارا حجت خود را به من بشناسان، که اگر حجت خود را به من نشناسانی، دین خود را از دست می‌دهم و گمراه خواهم شد.

 

شناخت امام و حجت ضامن سلامت دین و ایمان است

وی با بیان این‌که معرفت پیدا کردن نسبت به حجت نه تنها یک امر فردی و حتی اجتماعی بلکه کاملا در راستای دین انسان و سعادت و خوشبختی وی است، اظهار کرد: یکی از  شاگردان امام صادق(ع) به نام سدیر روزی به همراه ابابصیر خدمت امام رسیدند و حضرت را در حالی دیدند که به شدت می‌گریستند و سخت ناراحت بودند.

 

این کارشناس حوزه مهدویت ادامه داد: وقتی علت را جویا شدند، امام فرمودند؛ در حال مطالعه مصحف فاطمه(س) بوده و رویدادهای آخرالزمان را می‌خواندند که در آن زمان ربا افزایش می‌یابد، غش وارد اقتصاد می‌شود و محبت در  روابط رنگ می‌بازد و حالت گرگ و میشی به خود می‌گیرد.

 

وی افزود: به طوری ‌که حفظ ایمان در آن زمان همانند آتش نگه داشتن در کف دست است، سدیر از آنجا که شاگرد باهوشی بود سؤال کرد که آیا ما هم آن دوران را درک می‌کنیم؟ امام فرمودند؛ اگر آن زمان را درک کردید به دعای غیبت متوسل شوید.

 

حجت الاسلام صالحی بیان کرد: دعوت به سه اصل معرفتی یعنی توحید، نبوت و امامت محتوای این دعا را تشکیل می‌دهد و شناخت امام و حجت را به عنوان ضامن سلامت دین و ایمان معرفی می‌کند.

 

این کارشناس صدا و سیمای مرکز قزوین در معرفی دوره‌های آموزش مهدویت در استان قزوین ابراز کرد: این دوره‌های آموزشی به دو صورت مجازی و حضوری انجام می‌شود که دوره‌های مجازی متشکل از چهار دوره تحت عناوین عطر انتظار، رایحه انتظار، منجی در بیان ادیان و مستشرقین است و دوره‌های حضوری در قالب سه دوره 16 جلسه ای و بر اساس درسنامه در نظر گرفته شده زیر نظر بنیاد فرهنگی معارف مهدویت برگزار می‌شود.

 

وی افزود: مهدی پژوهان پس از گذرندان دوره‌های مجازی و سه سطح دوره حضوری وارد مرحله مربی گری و پژوهش می‌شوند که امکان استفاده از کتابخانه تخصصی مهدویت استان را پیدا می‌کنند و در ادامه با ارایه مقالات، به جمع بندی آنها در مجموع یک کتاب می‌پردازند.

 

این استاد دانشگاه به توضیح سطوح مختلفی از دوره‌های مهدویت برای طلاب، دانشجویان و عموم مردم اشاره کرد و گفت: ضرورت بحث مهدویت، نیاز و اضطرار به امام، مهدویت در قرآن و روایات، خانواده و تربیت مهدوی، نشانه‌ها و حکومت مهدوی، شبهه شناسی از جمله موضوعات آموزشی این دوره‌ها است.

 

شروع تخصصصی دوره‌های مهدویت در استان قزوین از سال 89 است

وی بیان کرد: در حال حاضر سه دوره برای برادران طلبه، دو دوره برای طلبه‌های خواهر حوزه کوثر و شهرستان بویین زهرا، دو دوره آموزشی از سوی معاون فرهنگی امامزاده حسین(ع) و همچنین یک دوره در قالب کارگاه‌های آموزشی صهبا در دانشگاه بین المللی امام خمینی(ره) با محوریت مهدویت برگزار شده است.

 

این کارشناس دینی عنوان کرد: برگزاری جشن‌ها و مناسبت‌های ویژه حضرت حجت(ع) تشکیل کتابخانه تخصصی مهدویت، تشکیل گروه‌های مهدویت در فضای مجازی با محوریت ارائه شبهه و سؤال و پاسخ از سوی کارشناس، برپایی نمایشگاه‌هایی با پخش پوستر و کتاب‌های مهدویت از جمله برنامه‌های اجرا شده از سوی کارگروه مهدویت استان قزوین است.

 

وی افزود: سازمان صداوسیما و بعضی دانشگاه‌ها و هیأت‌های مذهبی جهت برگزاری این دوره‌های آموزشی تحت عنوان سبک زندگی مهدوی درخواست مربی داشته اند که البته هدف، آموزش در قالب حداقل هفت جلسه و به صورت مستمر است تا بتواند تاثیرگذاری صحیحی داشته باشد.

 

این مقام مسؤول آغاز تخصصصی دوره‌های مهدویت را در استان از سال 89 دانست و تصریح کرد: متأسفانه در این مدت به دلایلی چون ضعف در اطلاع رسانی، عدم هماهنگی و همکاری بین مسؤولان و سازمان‌های استان، پراکندگی در ارائه معارف مهدوی و منسجم نبودن فعالان حوزه مهدویت استقبال قابل قبول از این دوره ها صورت نگرفته است.

 

مدرس حوزه و دانشگاه خاطرنشان کرد: بعضی از گروه‌ها فعالیت‌هایی را در این زمینه و در سطح استان قزوین داشته اند که البته برای جهت دهی بیشتر نیازمند به بحث های کمکی بوده اند.

 

وی با اشاره به استقبال قابل توجه مردم در استان های مرزی کشور از دوره ها و آزمون های مهدویت  سراسری گفت: وجود اندیشه‌های مخالف و احساس نیاز جهت پاسخ‌گویی به آن، هماهنگی بین ارگان‌ها و ادارات، تبلیغات و ثبت نام‌های گروه‌ها به ویژه در دانشگاه‌ها از جمله رازهای موفقیت این استان‌ها در جذب مخاطب است.

 

حجت الاسلام صالحی با تأکید بر افزایش راه‌های تبلیغاتی و جذب مخاطبان تأکید کرد: آموزش‌های فضای مجازی بایستی اصولی‌تر و با ارائه مدرک و سند انجام شود.

 

مسؤول کانون‌های علمی حوزه مهدویت قزوین در پایان با اشاره به اعزام نیروی مربی به سایر استان‌ها گفت: یکی از برنامه‌های مهم کارگروه مهدویت، تربیت مربیان متخصص و اعزام آن‌ها به استان‌های دیگر است که البته تا به امروز برنامه ریزی‌هایی جهت ایجاد نمایندگی‌های مهدویت در شهرستانی چون آبگرم و 34 روستای در حوزه آن انجام شده است./848/ت301/ح

ارسال نظرات