۰۸ تير ۱۳۹۴ - ۰۴:۱۶
کد خبر: ۲۷۰۶۷۶
کارشناس دینی:

بهترین نوع روزه داری، دور بودن ذهن انسان از گناه است

خبرگزاری رسا ـ کارشناس دینی نخوردن و نیاشامیدن را ظاهر روزه داری دانست و گفت: در مرحله بعد روزه داری، اعضا و جوارح انسان از گناه به دور است و بهترین نوع روزه داری، دور بودن ذهن انسان از گناه است.
حجت الاسلام عبدالستار حيدري

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در کاشان، حجت الاسلام عبد الستار حیدری، کارشناس دینی یکشنبه شب در جمع قاریان و حافظان جلسه قرائت قرآن جوادالائمه(ع) روستای دارالسیاده علوی کاشان در جوار مضجع نورانی حضرت سلطان محمود بن امام باقر(ع)، گفت: پیامبر اسلام(ص) در جمعه آخر شعبان در جمع مردم مدینه فرمود بهترین عمل در ماه مبارک رمضان، ترک گناه است.

 

وی افزود: کسی که قرآن و نماز شب بخواند و در عین حال غیبت کند، مردم را آزار دهد و گناه کند، اعمال نیک او از بین خواهد رفت و ارزشی در بر نخواهد داشت، ازاین رو خداوند می فرماید در ماه مبارک رمضان خوابیدن هم ثواب دارد، چرا که در آن زمان گناهی مرتکب نمی شویم.

 

حجت الاسلام حیدری با اشاره به این که گناه نکردن موجب آن می شود که ظرف وجود انسان پاک بماند، گفت: انسان با بالا بردن ظرف وجودی خود، حس و حال عبادت پیدا می کند، اما برخی از ما با گناه کردن برای انجام عبادت و ماندگاری تأثیرات آن، مانع ایجاد می کنیم.

 

این کارشناس دینی گفت: کسی که گناه نکند تمام امور او مورد رضای خدا قرار می گیرد و آن زمان است که خداوند می فرماید یک ساعت تفکر از 70 سال نماز خواندن بالاتر است.

 

وی با اشاره به این که انسان باید مراقب  باشد گناه نکند تا از این طریق معنویات او زیاد شود، گفت: برخی از ما آنقدر ذهن  خود مشغول امور زندگی می کنیم که در حال دعا کردن و نماز خواندن، توجهی به دعا و نماز نداریم.

 

به گفته وی، با روزه داری تقوای انسان زیاد می شود، چرا که انسان می توانسته است در طول روز در خلوت خود مقداری آب و خوراکی بنوشد، اما به فکر چنین کاری نمی افتد که این نشان از اطاعت امر الهی و تقوا است.

 

حجت الاسلام حیدری با اشاره به این که افرادی که به امام علی(ع) نزدیکتر بودند، از ایشان بیشتر حساب می بردند و این نشان از عدالت آن بزرگوار است، گفت: انسان با روزه داری و ترک گناه، موجب پدیدار شدن ملکه تقوا در خود می شود.

 

بهترین نوع روزه داری، دور بودن ذهن انسان از گناه است

این کارشناس دینی نخوردن و نیاشامیدن را ظاهر روزه داری دانست و گفت: در مرحله بعد روزه داری، اعضا و جوارح انسان از گناه به دور است و بهترین نوع روزه داری، دور بودن ذهن انسان از گناه است که آن را روزه خاص خاص می نامند.

 

وی با اشاره به این که قرآن کریم غیبت کردن را به مانند خوردن گوشت برادر مؤمن خود دانسته است، گفت: کسی که از او غیبت می شود، مانند یک انسان مرده است که وجود ندارد تا از خود دفاع کند، از این رو غیبت کردن را مانند خوردن گوشت انسان مرده یاد کرده اند.

 

وی یاد آور شد: حضرت فاطمه زهرا(س) می فرماید من هیچ زمان به اندازه آن خوشحال نشدم که پیامبر اسلام(ص) انجام امور خانه را وظیفه من دانست، چرا که با وجود این شرایط نه نامحرم مرا می بیند و نه من نامحرم را می بینم، از این رو هرکس به بهانه های مختلف به دنبال فرار از این حد باشد، خود ضرر کرده است.

 

حجت الاسلام حیدری عظیم ترین آیه قرآن را آیت الکرسی دانست و گفت: اهمیت آیت الکرسی به دلیل آن است که در این آیه از عظمت خداوند متعال گفته شده است.

 

این کارشناس دینی گفت: در آیت الکرسی آمده است آنچه در زمین و آسمان وجود دارد، متعلق به خداوند متعال است و خدا نه خواب می رود و نه چرت می زند و هیچ کس نمی تواند شفاعت کند، مگر با اذن او و خدا به گذشته و آینده کاملا عِلم دارد./1307/پ202/ب4

ارسال نظرات