۰۷ تير ۱۳۹۴ - ۱۴:۲۱
کد خبر: ۲۷۰۴۷۶
در همایش قوه قضاییه مطرح شد؛

تاکید رییس جمهور بر تعامل قوا برای مبارزه همه جانبه با فساد/ شهید بهشتی برای منافع مردم از آبروی خود نیز گذشت

خبرگزاری رسا ـ رییس جمهور در همایش سراسری قوه قضاییه تاکید کرد: پیشگیری از بروز فساد امکان‌پذیر است و سه قوه در کنار هم می‌توانند با اجرای بهتر قانون و ایجاد شفافیت مانع از بروز فساد شوند و در عین حال اگر فسادی رخ داد باز این همکاری لازم است.
حسن روحاني نشست خبري رييس جمهور در تبريز رييس جمهور در همايش قوه قضاييه رييس جمهور در همايش قوه قضاييه
به گزارش خبرنگار خبرگزار رسا، حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی رییس جمهور پیش از ظهر امروز در همایش گرامیداشت هفته قوه قضاییه که در سالن اجلاس سران برگزار شد، گفت: ماه مبارک رمضان فرصت خوبی است که می‌توان از آن در مسیر اجرای عدالت دقیق‌تر و صحیح‌تر استفاده کرد.
وی افزود: رمضان ماهی است که خداوند به ما اجازه دعا و ذکر داده است تا در آن معنویت، صفای دل و پاکی روح خود را بیشتر کنیم.
رییس جمهور با اشاره به هفته قوه قضاییه، عنوان کرد: این هفته یادآور شهادت آیت‌الله شهید بهشتی و 72 تن از یاران ایشان به عنوان یک فاجعه تاریخی است.
حجت‌الاسلام والمسلمین روحانی گفت: شهید بهشتی افزون بر قوه قضاییه حق بزرگی بر ملت ایران دارد کسی که به تعبیر امام راحل یک ملت برای ملت ایران بوده و خار چشم دشمنان اسلام بود.
وی با اشاره به پایه‌گذاری توسعه اسلامی توسط شهید بهشتی در کشور ایران، اظهار داشت: شهید بهشتی با تاسیس مدارس و آموزشگاه‌ها به ویژه دبیرستان دین و دانش در قم به تربیت فرهنگیان و استادان پرداخت.
رییس جمهور افزود: او در نهضت اسلامی و حرکت سیاسی امت اسلام به رهبری امام راحل نقش بسیار تاثیرگذاری داشت و همچین در تشکیل جامعه روحانیت مبارز و پیروزی انقلاب نقش مهمی بر عهده داشت.
حجت‌الاسلام والمسلمین روحانی ابراز کرد: همه به ویژگی‌های او آشنا بودند زمانی که سخن گفته یا تصمیمی می‌گرفت برای همه دلنشین و اطمینان آور بود؛ بعد از انقلاب وقتی جلسات عمومی و خصوصی را اداره می‌کرد به خوبی احساس می‌شد که به همه جوانب مساله توجه کرده است، یک نمونه اداره مجلس خبرگان و نهایت تدوین قانون اساسی مدرن و با افتخار برای کشور ایران بود که نقش اساسی در این زمینه داشت.
وی در ادامه بیان داشت: شاید کمتر بتوانید چهره‌ای را به مظلومیت شهید بهشتی در تاریخ انقلاب اسلامی پیدا کنید؛ نسبت‌های ناروای زیادی به ایشان دادند در حالی که او سکوت و صبر کرد؛ شهید بهشتی در مدیریت و برنامه‌ریزی یک شخصیت کم‌نظیر و بی‌نظیر بود.
رییس جمهور بیان داشت: شهید بهشتی به ما می‌آموزد که در مسیر انقلاب اسلامی و استقرار آن همچنین احقاق حقوق مردم و منافع ملی باید از همه چیز حتی از آبروی خود نیز گذشت کرد.
حجت‌الاسلام والمسلمین روحانی با اشاره به این‌که شهید بهشتی معمار قوه قضاییه نوین در ایران بود گفت: قوه قضاییه برای همه کشورها و نظام‌ها اهیمت ویژه دارد، اما برای ایران ویژگی خاص دیگری دارد شاید در دنیا وقتی به نظام جمهوری اسلامی ایرن نگاه می‌کنند توقع نداشته باشند که نظام صنعتی، نظام بهداشت و درمان و فن‌آوری علم و دانش ما با دنیا متفاوت باشد اما آنچه مورد توقع ویژه از جمهوری اسلامی ایران است یک دستگاه قضاییه قوی، کارآمد و در دسترس همگان است.
وی افزود: ما همواره به عدالت قضاوت امیرمومنان(ع) افتخار و به قضای علوی تاکید کردیم؛ امروز همه دنیا به جمهوری اسلامی ایران به عنوان قضای علوی در داخل و خارج چشم دوخته و انتظارات بالایی دارند.
رییس جمهور در ادامه ابراز کرد: قوه قضاییه در کشور ما بین شیعه و سنی، مسلمان و غیر مسلمان کوچک ترین تفاوتی قائل نیست، هر کس با هر مرام و هر گرایش وقتی به دستگاه قضا مراجعه می‌کند آنجا را خانه اجرای عدل حق می‌یابد این را مردم باید در مقام عمل دیده و لمس کنند.
وی، با اشاره به بار سنگین دستگاه قضا در حرکت توسعه و پیشرفت کشور، عنوان کرد: باید زمینه را برای فعالیت بخش خصوصی آماده کنیم؛ همچنین سرمایه و فن‌آوری را برای کشور جذب و جلب کنیم و این بدون حمایت دستگاه قضا امکان‌پذیر نیست.
حجت‌الاسلام والمسلمین روحانی با اشاره به شرط اول توسعه گفت: شرط اول توسعه امکان وجود دستگاه کارآمد در کشور است، امروز شکل معاملات در جامعه تغییر یافته و در معامله اعتماد حرف اول را می‌زند، اگر اختلافی پیش آید ادعایی مطرح شود دستگاه قضایی پشتوانه نهایی است.
رییس جمهور بیان داشت: امروز زندگی، آبرو، حیثیت، آزادی بیان و آزادی اندیشه مردم به پشتوانه دستگاه قضا است، در حکومت اسلامی به جای قوت و قدرت، عدل و انصاف دستگاه قضا ملاک قرار می‌گیرد این قاضی است که در اتاق قضاوت با قانون الهی و عدالت حکم صادر می‌کند.
وی افزود: وحدت و انسجام بین اقوام و مذاهب بر مبانی عدالت دستگاه قضا است، امروز باید هر سه قوه با فساد مبارزه کنیم که بدون حضور دستگاه قضا ممکن نیست.
حجت‌الاسلام والمسلمین روحانی گفت: در زمینه فساد اولین قدم پیشگیری است همه باید تلاش کنیم از فساد پیشگری شود با قانون‌گرایی و از بین بردن امضاهای طلایی با ایجاد شفافیت در اطلاعات و از بین بردن استثنائات در قانون و مدرن کردن سیستم اداری و دولت الکترونیک سه قوه در کنار یکدیگر می‌توانند مانع از فساد در کشور شوند.
رییس جمهور با تاکید بر این که اگر فسادی رخ داد همکاری سه قوه لازم است، اظهار داشت: سازمان بازرسی کشور در قوه قضا می‌تواند یاری‌گر خوبی برای سلامت جامعه و دستگاه اجرایی ما باشد اما با سخت‌گیری اگر مدیریت متوقف شد باید به گونه‌ای عمل کنیم که جرات را از مدیران اجرایی نگیریم.
وی با اشاره به این‌که گاهی در دستگاه اجرایی قدرت تصمیم‌گیری از مسؤولان گرفته می‌شود، ابراز داشت: دستگاه قضاییه کشور ما در همه زمینه‌ها پیشرفته است اما باید از تجربه کشورهای دیگر استفاده کنیم و قوانین را روزآمد کنیم؛ با توجه به اینکه عالمی فاضل و فرزانه در راس دستگاه قضا است ما باید لوایح و قوانین را به روز و نواقص را برطرف کنیم.
حجت‌الاسلام والمسلمین روحانی افزود: دستگاه قضا باید برای همه شفاف و در اختیار مردم باشد، رویه‌های قضایی باید تدوین و منتشر شود تا همه مردم در بخش‌های اقتصادی و سیاسی حس کنند که قانون از دید ما چیست، باید اعتماد مردم به دستگاه قضا روز به روز افزون شود و به آنها امید داده شود تا در زمینه سیاسی و اقتصادی فعال باشند.
رییس جمهور در پایان خاطرنشان کرد: امید که همکاری‌های خوبی بین سه دستگاه ایجاد شده و با همکاری دستگاه قضا جرائم سیاسی مشخص شده و بر امنیت کشور ما افزوده شود./807/پ201/ج
ارسال نظرات