نبود محدودیت زمانی و مکانی و تعاملی بودن مهم ترین مزایای تبلیغ در فضای مجازی است
حجت الاسلام سید مهدی روحبخش، مدرس حوزه و دانشگاه در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد درباره فوائد فضای مجازی و نقش آن در تبلیغ دین گفت: سه عرصه فعالیت در زمینه تبلیغ، پژوهش و آموزش در اینترنت برای طلاب میسر است.
وی با بیان این که اهمیت تبلیغ در فضای مجازی با توجه به گستردگی این فضا، بر کسی پوشیده نیست و هیچ کس نمی تواند منکر این گستردگی مخاطب شود حتی طیف های سنتی جامعه، اظهار کرد: فضای مجازی، فضایی متفاوت نسبت به تبلیغ سنتی دارد.
این فعال رسانه ای در ادامه به بیان مهم ترین تفاوت های تبلیغ در فضای مجازی و تبلیغ به شیوه سنتی پرداخت و گفت: فضای مجازی این قابلیت را دارد که مخاطب فضا را متناسب با نیاز خودش ترسیم کند.
حجت الاسلام روح بخش افزود: مخاطب در فضای مجازی می تواند اولا تصور کند که چگونه فردی است بدین شکل که مخاطب مرد می تواند خودش را زن و یا مخاطب زن، خودش را مرد معرفی کند و با شکل و قیافه متفاوت و می تواند خود را آن گونه که دوست دارد تعریف کند و هم دوست مقابل خود را تعریف کند و هم اطلاعاتی را به دلخواه در اختیار طرف مقابل در فضای مجازی قرار داد بنابراین محدودیت جنسی و سنی در فضای مجازی وجود ندارد.
وی با بیان این که در فضای سنتی، شخصیت هر فردی توسط خود افراد تعریف شده است، تصریح کرد: بحث محدودیت زمانی و مکانی در فضای سنتی وجود دارد و محدودیت موضوعی و محتوایی هم از دیگر تفاوت های فضای مجازی و تبلیغ سنتی است.
حجت الاسلام روحبخش ادامه داد: مهمترین محدودیتی که اینترنت در مقایسه با فضای سنتی برطرف می کند، موضوع و محتوا است؛ در فضای اینترنت هیچ محدودیتی در موضوع و محتوا برای کاربر وجود ندارد و کاربر می تواند به جدیدترین شبهات ادیان ضاله دسترسی پیدا کند. مخاطب در فضای مجازی متناسب با سلیقه خود اطلاعات را می گیرد در صورتی که پای منبر و در هنگام کتاب خواندن اختیاری وجود ندارد.
مزیت های فضای مجازی
این استاد حوزه و دانشگاه به بیان مزیت های فضای مجازی پرداخت و اظهار کرد: فضای مجازی مانند یک پاساژ می ماند و مغازه ای که بتواند بهترین تبلیغ را داشته باشد مشتری را به سوی خود جذب می کند این درحالی است که با فاصله کمی در این پاساژ مغازه دیگری هم وجود دارد و مغازه ای که جذاب تر باشد را مشتری انتخاب می کند.
وی افزود: مخاطب در فضای اینترنت حق انتخاب را در بین گزینه های مختلف دارد و همان گونه که فعالیت در یک پاساژ نیازمند تبلیغ قوی برای جذب مشتری است، فضای مجازی نیز به همین شکل است.
حجت الاسلام روحبخش درباره اهمیت فضای مجازی گفت: از آنجا که مخاطب محدودیتی را در این فضا نمی بیند ترغیب بیشتری برای حضور دارد و وقتی ترغیب بیشتر می شود مخاطبان بیشتری هم در این فضا هستند و از طرف دیگر مبلغان هم به دنبال این هستند که مخاطبان بیشتری را جذب کنند و یک منبری سعی دارد که مطالبی را برای منبرش انتخاب کند که مخاطبان بیشتری داشته باشد.
این فعال رسانه ای ادامه داد: فضای مجازی از آنجا که فضای تعاملی است می تواند باعث جذب بیشتر مخاطب شود؛ در زمان ائمه اطهار(ع) هم بیشتر مطالبی که به دست ما رسیده است در قالب پرسش و پاسخ بوده است یعنی آن ها هم از قدرت تعاملی برای تبلیغ دین استفاده کردند.
وی تصریح کرد: در فضای وب همه جستجوهای مخاطب بر اساس تعامل است و اگر مخاطب احساس کند که این سایت پاسخ، سوالاتش را نمی دهد آن سایت را می بندد و اگر احساس کند که پاسخ ها را دریافت می کند نشانی سایت را به ذهن می سپارد و باز هم مراجعه می کند.
حجت الاسلام روحبخش یادآور شد: الگوگیری از روش تبلیغی ائمه اطهار(ع) در فضای مجازی قابل مشاهده است که با جذب مخاطب و پرسش و پاسخ همراه است./934/ت302/ب5