۳۱ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۳:۵۲
کد خبر: ۲۵۵۹۴۷
استاد حوزه علمیه کرمان:

نشر فرهنگ ناب اسلامی از تلاش‌های امام باقر است

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه علمیه با بیان این‌که امام باقر(ع) به نشر فرهنگ ناب اسلامی پرداختند، گفت: از این جاست که به ایشان لقب شکافنده علوم داده‌اند زیرا اسلام ناب را تبیین کردند.
تولد امام باقر(ع)
حجت‌الاسلام ابراهیم صفورایی، استاد حوزه علمیه کرمان در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در کرمان گفت: در هنگام تلاش های بنی عباس برای رسیدن به قدرت امام باقر به نشر فرهنگ ناب اسلامی در میان شیعیان پرداختند و حتی علوم غیر دینی را نیز تدریس کردند؛ از این جا است که به امام پنجم لقب باقر یعنی شکافنده علوم داده اند، زیرا اسلام ناب را تبیین کردند.
 
وی ادامه داد: امویان برای رسیدن به اهداف خود نیاز به توجیه کار های خود داشتند، بنابراین مکتب جبرگرایان را تقویت می کردند و حتی یزید به حضرت زینب(س) گفت که خدا حسین(ع) را در کربلا کشت؛ به مردم القا می‌کردند حکومت یزید و معاویه خواست خدا بود تا مردم چیزی نگویند.
 
حجت‌الاسلام صفورایی گفت: امویان با مکتب جبرگرایی به مردم فهمانده بودند که گوشه نشین شدن خاندان پیامبر خواست خدا بوده و مردم هم باید در مقابل خواست خداوند تسلیم شوند؛ از طرفی مکتب مفوضه نیز روی کار آمده بود و به انسان اختیار تام داده بود که دقیقا نقطه مقابل جبرگرایان قرار می‌گرفت.
 
این استاد حوزه علمیه تأکید کرد: ائمه به ویژه امام باقر(ع) در پاسخ به عقاید جبرگرایان امری را بین جبر و اختیار به انسان نسبت دادند؛ ائمه تشریح می کردند که اراده انسان در طول اراده خداوند است، همان‌گونه که وقتی لشکری پیروز می شود هم می توان گفت فرمانده پیروز شده و هم می توان گفت سرباز پیروز شده است، زیرا اختیار سرباز با دستور و اجازه فرمانده است.
 
وی اظهار داشت: در اواخر دوران امویان مردم از اقدامات این حکومت خسته شده بودند زیرا حوادث تلخی مانند حادثه کربلا، حادثه قتل عام مردم مدینه، قیام توابین و قیام مختار از درگیری‌هایی بود که در این دوران پدید آمد و مردم را دلزده کرد و در همین دوران عباسیان از انتساب خود به خاندان پیامبر استفاده کردند.
 
حجت الاسلام صفورایی تأکید کرد: مردم از شعار های عباسیان مبنی بر حمایت از مکتب و خاندان پیامبر استقبال کردند و همین شد که عباسیان به حکومت رسیدند، اما همچنان اهل بیت(ع) را برای اهداف خود خطرناک می‌دیدند، بنابراین در صدد حذف امام باقر(ع) بر آمدند./9704/ت303/ح
ارسال نظرات