۰۵ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۶:۲۹
کد خبر: ۲۴۸۷۱۵
آیت الله موسوی جزایری تشریح کرد؛

زبان و گویش پیامبران الهی از منظر روایات

خبرگزاری رسا ـ آیت الله موسوی جزایری در ویژه برنامه کلمات الساطعه زبان و گویش پیامبران الهی را تشریح کرد.
آيت الله موسوي جزايري

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اهواز، آیت الله سید محمد علی موسوی جزایری، نماینده ولی فقیه در خوزستان، در ویژه برنامه «الکلمات الساطعه» که ظهر امروز از شبکه جهانی الاهواز پخش شد، گفت: سیر تکمیلی رسالت پیامبران نشان دهنده این موضوع بوده که پیامبر اکرم(ص) برترین آفریده ها و بلندمرتبه ترین پیامبران است.

وی افزود: همه پیامبران الهی بندگان راستینی هستند که بندگی و ستایش را به کمال رسانده و خداوند آن ها را به عنوانی رسولانی والامقام و پیامبرانی بردبار برگزیده است.

آیت الله موسوی جزایری با بیان این که پیامبران متصل به عالم غیب هستند، ابرازداشت: این افراد برگزیده با آن جایگاه بلند از صفت ها و نام های نیکوی خداوند آگاه بودند.

وی پیامبران الهی را منابع علوم و مخازن خیر و برکت توصیف و عنوان کرد: تبلیغ در کنار تبیین و راهنمایی از وظایف اساسی این پیامبران الهی است.

نماینده ولی فقیه در خوزستان ابرازداشت: روشن سازی و آموزش واجبات، محرمات، مکروهات و دیگر احکام اسلامی و تبلیغ شریعت الهی و آنچه در لوح محفوظ نوشته شده از جمله وظایف پیامبران الهی برای هدایت انسان ها است.

استاد عالی حوزه های علمیه خوزستان با بیان این که ائمه اطهار(ع) در این وظیفه مشترک با پیامبران همراه هستند گفت: اما تبلیغ و راهنمایی برای پیامبران جز واجبات است در صورتی که برای ائمه(ع) این گونه نیست.

وی با اشاره به پرسش های ابوذر از پیامبر اکرم(ص) درباره سیره تکمیلی گزینش پیامبران و رسالت آن ها اظهارداشت: ابوذر درباره تعداد دقیق پیامبران از رسول اکرم(ص) می پرسد و آن حضرت پاسخ می دهد که تعداد آن ها 124 هزار پیامبر که 313 نفر از آن ها دارای رسالت هستند.

امام جمعه اهواز با بیان این که ابوذر در پرسشی دیگر از پیامبر(ص) درباره نخستین پیامبر دارای رسالت می پرسد و حضرت می فرماید که هنگامی که خداوند حضرت آدم(ع) را آفرید او را به عنوان پیامبری دارای رسالت برگزید.

آیت الله موسوی جزایری در ادامه با اشاره به زبان و گویش پیامبران الهی اظهارداشت: در کتاب های اسلامی آمده که حضرات ادریس، شیث، آدم و نوح 4 نفر از پیامبران سریانی و چهار پیامبر دیگر از قبیل حضرت محمد(ص) صالح، هود، شعیب نیز عرب زبان بودند.

رییس شورای عالی حوزه های علمیه خوزستان افزود: از نخستین پیامبران بنی اسرائیل حضرت موسی(ع) و آخرین آن ها حضرت عیسی(ع) است که میان آن ها 600 نفر از پیامبران بودند.

نماینده ولی فقیه در خوزستان در ادامه با اشاره به تعداد کتاب های نازل شده برای هدایت انسان ها ابرازداشت: رسول اکرم(ص) آن ها را 104 کتاب برشمرده که 50 کتاب را بر حضرت شیث(ع) 30 کتاب بر حضرت ادریس(ع)، 20 کتاب بر حضرت ابراهیم(ع)، تورات که بر موسی(ع)، انجیل بر حضرت عیسی(ع)، زبور بر حضرت داود(ع) و فرقان که بر پیامبر اکرم(ص) نازل شده است.

وی با اشاره به آیه «ولقد عهدنا علی آدم من قبل فنسی و لم نجد لهو عزما» گفت: این آیه نشان می دهد که حضرت آدم(ع) از پیامبران اولوالعزم نبوده است.

امام جمعه اهواز عزم را همچون اراده آهنین توصیف و عنوان کرد: خداوند در قرآن کریم می فرماید که حضرت آدم دارای عزم و اراده نیرومند نبود.

آیت الله موسوی جزایری پیامبر اکرم(ص) را استادی حکیم توصیف و عنوان کرد: شاگردان این استاد باید تلاش کنند تا به جایگاه او نزدیک شوند.

 وی در پایان اظهارداشت: همان گونه که رسول اکرم(ص) اشرف آفریده ها است وصی و جانشین او نیز پاک ترین انسان ها است./9452/پ202/ب2

ارسال نظرات