۲۷ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۸:۱۵
کد خبر: ۲۴۷۲۰۷

یادی از رهبر انقلابی و شهید حزب الله لبنان

خبرگزاری رسا ـ با تشکیل نظام جمهوری اسلامی در ایران توسط امام خمینی(ره)، شهید موسوی با همفکری جمعی از روحانیون شیعه و تعدادی از شاگردان خود، اقدام به تشکیل گروهی شبه نظامی به نام حزب‌الله لبنان به دبیر کلی خود در سال ۱۳۷۰ تاسیس کرد.
شهيد سيد عباس موسوي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، روز 27 بهمن سالروز شهادت سیدعباس موسوی،دبیرکل وقت حزب‌الله لبنان است به همین مناسبت بخشی از زندگی‌نامه شهید موسوی را تقدیم خوانندگان رسا می‌شود.


شهید حجت الاسلام و المسلمین سید عباس موسوی دبیرکل وقت حزب‌الله در سال موسوی در سال 1331ش در شهرک نبی شیت از توابع بعلبک لبنان دیده به دنیا آمد.

شهید موسوی در سال 1347ش در شهر صور با امام موسی صدر آشنا شد و به خواست او به حوزه علمیه صور کانون تحقیقات اسلامی که مؤسس آن امام موسی صدر بود رفت.


در سال 1967 میلادی برای پیگیری تحصیلات علوم دینی به حوزه علمیه نجف رفت و نزد اساتید بزرگ آن حوزه به تحصیل در رشته‌های علوم اسلامی پرداخت. وی در کلاس‌های درس سید ابوالقاسم خویی و سید محمد باقر صدر می‌رفت و با سید محمد باقر صدر روابط نزدیک فکری و سیاسی برقرار کرد.

 

شهید موسوی پس از اقامت در صور به لبنان بازگشت و در این مدت ازدواج نمود، و این بار به همراه همسرش به نجف رفت. او با مشاهده ظلم صدام بر مردم عراق در مقابل حکومت حاکم به فعالیت سیاسی پرداخت.

 

در سال 1357که هم‌زمان با پیروزی انقلاب در ایران بود، تحت مراقبت ویژه صدام قرار گرفت و چندی بعد به علت فشارهای مداوم پلیس عراق به توصیه محمد باقر صدر به لبنان بازگشت. در همین سال، حوزه علمیه بعلبک را تأسیس کرد. سپس به همراه همسرش حوزه الزهرا را جهت آموزش احکام اسلامی به راه انداخت.

 

با تشکیل نظام جمهوری اسلامی در ایران توسط امام خمینی(ره)، او با همفکری جمعی از روحانیون شیعه و تعدادی از شاگردان خود، اقدام به تشکیل گروهی شبه نظامی به نام حزب‌الله لبنان به دبیر کلی خود در سال 1370 تاسیس کرد.

 

شهید حجت‌الاسلام و المسلمین سیدعباس موسوی، دبیرکل جنبش انقلابی حزب‏‌اللَّه لبنان و عضو شورای عالی مجمع جهانی اهل بیت(ع)، در بازگشت از مراسم سالگرد شهادت «شیخ راغب حرب»،از روحانیون مبارز جنوب لبنان، در جریان حمله هوایی رژیم اشغالگر قدس در جنوب لبنان به شهادت رسید.

در این عملیات تروریستی، تعدادی از همراهان سیدعباس موسوی از جمله همسر، فرزند و سه تن از یارانش شهید شدند. این اقدام جنایتکارانه، موجی از خشم و نفرت علیه رژیم صهیونیستی در میان مسلمانان جهان به وجود آورد. اما مدعیان غربی حقوق بشر نه تنها این ترور را محکوم نکردند، بلکه با تبلیغات دروغین، سعی داشتند این عمل وحشیانه اسراییل را توجیه کنند. اگرچه تل‏آویو با ترور دبیرکل حزب‏‌اللَّه لبنان، قصد اختلال در مبارزه این مجاهدان را داشت اما با انتخاب «سیدحسن نصراللَّه» به جانشینی شهید سیدعباس موسوی، مبارزه با اشغالگران صهیونیستی با شدت بیشتری ادامه یافت تا آنکه در خرداد سال 1378، نظامیان این رژیم را با خواری از جنوب لبنان بیرون رانده شدند./978/ت302/س

ارسال نظرات