۲۵ بهمن ۱۳۹۳ - ۲۳:۱۱
کد خبر: ۲۴۶۸۸۲
استاد درس خارج حوزه علمیه قم:

تجمل گرایی از آفت های نظام و انقلاب است

خبرگزاری رسا ـ استاد درس خارج حوزه علمیه قم گفت: تجمل گرایی و اشرافی گرایی یکی از آفت های نظام و انقلاب است که با وضعیت اقتصادی امروز جامعه، این سبک زندگی شایسته و قابل قبول نیست.
حجت الاسلام والمسلمين مهدي سليماني

حجت الاسلام مهدی سلیمانی اردهالی، استاد درس خارج حوزه علمیه قم در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا درکاشان،گفت: یکی از دلایل عمده مقروض بودن خانواده ها، تجمل گرایی است که به دلیل عدم مدیریت اقتصادی و ورود به ظواهر و مصرف کالاهای غیر ضروری، مشکلات اقتصادی در خانواده ها افزایش پیدا کرده است.

 

وی با اشاره به این که تجمل گرایی در مراسم های عروسی و عزاداری نیز رسوخ پیدا کرده است، افزود: در جامعه امروز بعد از فوت یک عضو خانواده، هزینه مراسم های عزاداری و سیر کردن مردم به یکی از دغدغه های خانواده عزادار تبدیل می شود.

 

استاد درس خارج حوزه علمیه قم گفت: برخی از سنت های ما مخالف با اسلام است، چرا که اسلام سفارش به فراهم کردن غذا برای شخص عزادار کرده است که متأسفانه امروزه بر عکس شده است و این یک مسأله وحشتناک است.

 

وی افزود: تاج گل ها، بنرها و پذیرایی های تجملی در مراسم های عزاداری نمونه ای از تجمل گرایی در این زمینه است که به یک مُد تبدیل شده و باید ما این سنت های غلط را از بین ببریم.

 

به گفته وی، بهترین عمل برای مرده و گذشتگان، خواندن قرآن است که خداوند در این عمل خیر که کمترین هزینه را دارد، بیشترین ثواب را قرار داده است.

 

حجت الاسلام سلیمانی گفت: باید هزینه مراسم های عزاداری برای گذشتگان را کم کنیم و در عوض هزینه آن را برای دیگر امور خیر در نظر بگیریم، چرا که برخی هزینه هایی که برای مراسم های عزاداری گذشتگان صرف می شود، سرسام آور و گزاف است.

 

وی یاد آورشد: تجمل گرایی مایه بد بختی جوامع و انسان ها می شود که هرچه جوامع بیشتر در این آسیب فرو روند به سقوط نزدیک تر می شوند، بنابراین با وجود این سفارشات وظیفه ما دوری از اسراف و تجمل گرایی است.

 

استاد درس خارج حوزه علمیه قم با اشاره به این که پیامبر اسلام (ص) بسیار ساده زیست بودند، افزود: مردم برای ملاقات با پیامبر(ص) دچار مشکل و گرفتاری نبودند.

 

حجت الاسلام سلیمانی با اشاره به این که پیامبر اسلام(ص) زندگی دنیوی را مانند توقف و استراحت یک رهگذر زیر یک درخت می دانست، گفت: زندگی آنقدر طولانی نیست که با تجملات و توجه به موارد غیر ضروری، خود را آزار دهیم.

 

وی افزود: خداوند در قرآن می فرماید وقتی می خواهیم کسی را رها کنیم او را با فسق و فجور به خوش گذرانی رها می کنیم که در این صورت عذاب خداوند حتمی خواهد شد./1307/ت302/ب3

ارسال نظرات