۲۵ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۳:۰۹
کد خبر: ۲۴۶۷۳۹
آیت الله حیدری تشریح کرد؛

تقسیم بندی 4 گانه صفات الهی به اعتبارهای گوناگون

خبرگزاری رسا ـ آیت الله حیدری با اشاره به این که از سوی علم کلام، صفات الهی به صفات ذاتیه و فعلیه تقسیم می شوند، گفت: از جهتی دیگر صفات خداوند به صفات ثبوتیه و سلبیه تقسیم می شوند.
آيت الله محسن حيدري

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اهواز، آیت الله محسن حیدری، نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری، صبح امروز در ویژه برنامه دروس «فی العقیده» که از شبکه عربی الاهواز پخش شد، با اشاره به تقسیم بندی صفات الهی از سوی علم کلام خاطرنشان کرد: صفات ذاتیه و صفات فعلیه دو بخش صفات الهی هستند.

 

وی با بیان این که صفات فعلی با ملاحظه صفات الهی مانند علم، ازلی شناخته می شوند، تصریح کرد: علم خداوند مانند ذات او و ذات خداوند ازلی است، در نتیجه علم او هم ازلی خواهد بود.

 

نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری ادامه داد: ازلی بودن خداوند به معنای عدم امکان تصور زمانی که پروردگار فاقد صفات مثبتی مانند علم است، می‌باشد.

 

آیت الله حیدری با اشاره به این که ذات الهی ازلی و جاودانه است ابراز داشت: صفات ذاتیه به سبب ازلی بودن پروردگار، ازلی هستند.

 

وی فعلی که از خدا صادر شود و بتوان به خدا نسبت داد را از صفات فعلیه تعریف کرد و عنوان کرد: قبل از صادر شدن صفات فعلیه از خداوند نمی توان آن را به او نسبت داد بلکه می توان آن را به قدرت انجام آن فعل منتسب کرد.

 

نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری با اشاره به این که صفات الهی به دو قسم، صفات ثبوتیه و سلبیه تقسیم می شوند، ابراز داشت: صفات جمال الهی مانند صفت علم، از جمله صفات ثبوتیه هستند.

 

آیت الله حیدری صفات جلالیه مانند متصف شدن به جسمانیت و عدم نیاز به مرکب شدن را از صفات سلبیه برشمرد و افزود: صفات سلبیه در حقیقت از انتساب به خداوند دور هستند.

 

وی با اشاره به این که مطلق بودن از دیگر ویژگی های علم الهی است، خاطرنشان کرد: جامعیت علم خداوند در همه زمینه ها به معنای مطلق بودن دانش او است.

 

نماینده مردم خورستان در مجلس خبرگان رهبری افزود: آگاهی خداوند از پیش و پس رویدادها ناشی از وجود علم حضوری در پروردگار است.

 

آیت الله حیدری صورت ذهنیه را واسطه ای میان عالم و معلوم و معنای علم حصولی برشمرد و بیان داشت: علوم روزانه ای که بشریت در حال فراگیری آنها است از جمله علم حصولی هستند و تصاویر باقی مانده در ذهن انسان از سبب ایجاد آنها است.

 

وی با اشاره به این که در برخی زمان ها در علم حصولی خطا می شود، اظهار داشت: عدم وجود خود معلوم و به دست داشتن عکس و چهره ای از آن سبب ایجاد خطا در علم حصولی می شود.

 

نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری با اشاره به این که علم حضوری مانند علم انسان به نفس خود و حاضر بودن نفس پیش او در نزد انسان است، افزود: علوم الهی به سبب این که همه چیز در عالم ساخته او و از طرفی به دلیل مطلق بودن علم الهی از جنس علم حضوری هستند.

 

آیت الله حیدری با اشاره به آیه 62 سوره عنکبوت «ان الله بکل شیء علیم» ادامه داد: براساس این آیه خداوند به همه امور و رویدادهای دنیا علم و آگاهی دارد./9453/پ202/ب4

ارسال نظرات