۰۲ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۵:۰۱
کد خبر: ۲۴۲۲۷۶
آیت الله خاتمی در اجلاسیه اساتید و مدیران حوزه های علمیه کرمان:

روحانیت طلایه دار دفاع از انقلاب است/ بریده بودن از نیازهای فکری و فرهنگی جامعه خطری برای حوزه است

خبرگزاری رسا ـ آیت الله خاتمی در اجلاسیه اساتید و مدیران حوزه های علمیه استان کرمان به تبیین آسیب های متوجه حوزه و روحانیت پرداخت و تاکید کرد: بریده بودن از نیازهای فکری و فرهنگی جامعه خطری برای روحانیت است؛ ما سخنگوی این مردم هستیم و نباید خود را جدا بدانیم.
آيت الله خاتمي نماز جمعه تهران به امامت آيت الله خاتمي آيت الله خاتمي
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در کرمان آیت الله سید احمد خاتمی عضو شورای عالی حوزه های علمیه کشور امروز در اجلاسیه اساتید و مدیران مدارس علمیه استان کرمان در سالن دانشگاه پیام نور این شهر تأکید کرد: بدون این که شعار بدهم استان کرمان را استان ولایت می نامم و این واقعیت را با مشاهده همه شهرستان های کرمان می گویم و مردمان استان عشق ویژه ای به اهل بیت و ولایت دارند؛ از چنین استانی انتظار می رود در حوزه های علمیه خود نیز شاخص باشد.
 
وی ادامه داد: بومی بودن برای ما بت نیست اما نباید بی اعتنا به ظرفیت درونی باشیم؛ بنده از ابتدای انتخاب خود در استان کرمان گفته ام و الآن هم می گویم این استان استانی نیرو خیز است؛ اولویت اول در همه شؤون که نیاز به روحانی است باید روحانی کرمانی باشد؛ در عرصه خبرگان و نمایندگان ولی فقیه و ائمه جمعه اولین گزینه این باشد که یک فاضل اهل کرمان پیدا کنند.
 
خطبای کرمان مورد بی توجهی قرار نگیرند
نماینده مردم کرمان در مجلس خبرگان رهبری ادامه داد: این استان فضلای زیادی را پرورش داده که باید همگی در استان و در صدا و سیما و کارشناسی ها در اولویت باشند؛ با توجه به ظرفیت این استان همواره بر این مطلب تأکید کردم که بعضی اوقات خطیبی از خارج از استان دعوت شود طبیعی است اما نباید خطبای این دیار مورد بی توجهی قرار بگیرند.
 
وی تأکید بر بالنده شدن حوزه علمیه کرمان ادامه داد: زیرساخت هایی باید تقویت شود تا حوزه علمیه کرمان بتواند تمام نیاز های فرهنگی خود را تأمین کند؛ در ابتدا مدرسان و طلاب باید تدریس و تحصیل را جدی بگیرند؛ نمی شود کسی حج تمتع و هم عمره و زیارت برود و در عین حال نیز مدرس باشد؛ سال ها قبل به سفر حج رفتم و استادی را جایگزین کلاس 180 نفری خود کردم وقتی برگشتم 18 نفر تحویل گرفتم که از آن روز فهمیدم استاد جایگزین بردار نیست.
 
طلبگی در زمان فعلی واجب عینی است
وی در ادامه بیان اهمیت جدیت در درس به عنوان زیرساخت اول، اظهار داشت: امروز تحصیل و تدریس با توجه به این همه نیاز واجب عینی است؛ حضرت آیت الله سبحانی که بیش از 200 کتاب نوشته است سر درس رسما گفته اگر طلبه ای ایام تحصیلی بدون عذر به سفر برود باید نمازش را تمام بخواند زیرا سفرش معصیت است.
 
وی با اشاره به حجم کتاب های آموزشی حوزه های علمیه، تأکید کرد: مرزی که برای کتاب ها قرار داده شده است حداقل است و حداکثر نیست؛ بسیاری از طلاب تعادل و تراجیح رسائل را نمی خوانند که دو کتاب کلیدی است؛ اساتید باید برنامه ای را که هست حداقل ببینند و همچنین طلاب را به تمام کردن کتاب ها تشویق کنند.
 
آیت الله خاتمی با بیان زیرساخت دوم تأکید کرد: درصد زیادی از جاذبه روحانیت جاذبه عملی است؛ مردم به روحانی بیشتر ارادت دارند که به گفته های دین عامل باشد؛ علما و روحانیت شناسنامه دین بوده و باید مراقب باشند این شناسنامه خدشه دار نکنند؛ درس اخلاق از دروس متنی ضروری تر است.
 
وی با بیان چند خاطره از اهتمام علما به درس اخلاق، ادامه داد: مقام معظم رهبری تأکید دارند اخلاق علمی لازم است اما بیشتر از آن نیاز به اخلاق عملی داریم؛ ایشان سید علی قاضی را نام بردند و تأکید کردند که اسوه ها معرفی شوند و به طلبه ها بفهمانند که این قله دست یافتنی است؛ اساتید و مدیران درس اخلاق را جدی بگیرند و برای برگزاری آن اهتمام ورزند.
 
نباید حتی یک ضد انقلاب از خروجی های حوزه علمیه باشد
آیت الله خاتمی با بیان زیرساخت سوم جهت بالندگی حوزه های علمیه، اظهار داشت: طلبه ما باید طرفدار نظام و انقلاب و ولی فقیه بار بیاید به این معنا که اقناعی با او صحبت شود؛ لازم است ولایت فقیه را به طلاب و مردم با همان شور ابتدای انقلاب بفهمانیم؛ بسیار لازم است که حوزه های علمیه به طور هدفمند در سیاست وارد شوند؛ نباید روزی برسد که حتی یک نفر ضد انقلاب خروجی حوزه های علمیه باشد.
 
وی افزود: وظیفه روحانیت سه بعد دینی، اجتماعی و سیاسی است؛ این حوزه ها هستند که فرهنگ دین را زنده نگه داشته اند؛ استاندار یکی از استان های مرزی برای تأمین امنیت از پول و امکانات مورد نیاز گفت و وجود حوزه های علمیه را یکی از عوامل امنیت دانست؛ وقتی حوزه علمیه تشکیل شد مساجد بدون امام جماعت نیست و طلاب به مدارس می روند که به این صورت نصف امنیت تأمین می شود.
 
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم ادامه داد: روحانیت با همکاری مردم پدید آورنده این انقلاب بوده اند؛ غیر از روحانیت گروه هایی در مقابل رژیم پهلوی حاضر شدند و لیبرال ها، نهضت آزادی ها، ملی گرا، ها و منافقین هم بودند و مبارزه کرده زندان هم رفتند اما از اقتدار رژیم پهلوی کم نشد؛ وقتی امام جلودار شد و قطعه ها به هم پیوست سیلی ایجاد شد که قصر پادشاهی را با خود برد.
 
وی اظهار داشت: صاحبخانه این انقلاب روحانیت است و باید دلسوز باشد؛ شکر خدا حوزه علمیه جانب دار انقلاب است؛ در محکومیت اقدامات غربی ها و خروش های انقلابی باز هم حوزه ها در صحنه هستند؛ حوزه های علمیه سرمایه هستند که باید حفظ شوند و امانتی در دست ما هستند.
 
آیت الله خاتمی تأکید کرد: روحانیت را خطراتی تهدید می کند که می توان آنها را از روایات نیز استخراج کرد؛ گناه برای هر کسی بد و سقوط است که برای روحانیت بدتر است؛ گناه یک عالم می تواند آبرو ببرد و گناه سیاسی آن این است که بی پروا و به ناحق به کسی بتازد اما باید اهل شک و بدعت را بی آبرو کرد زیرا آبروی دین را می ریزند.
 
وی تصریح کرد: "اصالة الصحه فی عمل المؤمن" اصل فقهی است که می گوید عمل مؤمن صحیح است و بر روحانیت لازم است این اصل را در عرصه اجتماعی بیاورد؛ اگر کسی را اجیر کردیم تا حجی را انجام دهد اگر اهل علم باشد نباید از او در مورد صحیح انجام دادن عمل سؤال کنیم و حتی در روایاتی بر عمل یهودی هم باید صحت بگذاریم؛ این اصل در عرصه اجتماع راهگشاست.
 
روحانیت باید از تجمل دور باشد
عضو شورای عالی حوزه های علمیه با بیان این که گناه آسیب بزرگی برای روحانیت است افزود: آسیب دوم ما روحانیت تحت تأثیر ظواهر دنیا قرار گرفتن است؛ امام جمعه کربلا گفت قبل از انقلاب همه ما دم از زهد می زدیم و اما الآن مهم است؛ برای بسیاری از مردم امکان زندگی در خانه ای وسیع و زیبا یا استفاده از خودرو گران قیمت وجود دارد اما برای یک روحانی صحیح نیست.
 
وی گفت: ماه رمضان سال 67 با یکی از لنکروزهای جنگی هر روز ظهر به شعبه مرکزی یک بانک می رفتم که این ماشین در راه خراب می شد که مجبور می شدم از آن پیاده شده و آن را تعمیر کنم؛ رییس بانک، ماشین صد میلیونی خود را پیشنهاد داد که آن زمان بنده به عنوان جزیی از جامعه روحانیت چنین چیزی را نپذیرفتم زیرا صحیح نبود.
 
این استاد سطح عالی حوزه علمیه با بیان خطراتی که متوجه روحانیت است، اظهار داشت: پوشش، گویش و رفتار یک روحانی بسیار مهم است و مردم تجمل گرایی و تشریفات را حتی در گویش نیز نمی پسنندد؛ روحانیون می بایست به گویش خود دقت کنند همانطور که مقام معظم رهبری مراقب است از کلمات فارسی استفاده کند و کلماتی که مرادف فارسی دارند از آن کلمات استفاده می کنند.
 
وی ادامه داد: بریده بودن از نیازهای فکری و فرهنگی جامعه خطری برای روحانیت است؛ ما سخنگوی این مردم هستیم و نباید خود را جدا بدانیم؛ نسل جوان می خواهد بداند چه می شود که کاریکاتور کشیده می شود و یا حادثه ای دیگر پیش می آید و روحانیت باید صاحب تحلیل شود تا بتواند واقعه را تحلیل کند.
 
 
وی افزود: بی بصیرتی مهم ترین خطر برای روحانیت است؛ باید در هر عرصه ای بدانیم که دشمن در کجا قرار گرفته است و همچنین یک روحانی نباید مردم را از انقلاب، دین و نظام نا امید کند بلکه مانند مقام معظم رهبری به مردم امید ببخشد.
 
آیت الله خاتمی گفت: آسیب بعدی که متوجه روحانیت است ورود بی هدف به سیاست بوده و نباید دین را فدای سیاست کنند؛ از یک روحانی و عالم دینی انتظار نمی رود سیاسی کار باشد؛ سیاسی کار کسی است که وقتی می خواهد کسی را زمین بزند خوبی ها را نفی می کند و کسی را که می خواهد بالا ببرد عرش و فرش را در مدح او معرفی می کند.
 
نماینده مردم کرمان در مجلس خبرگان رهبری گفت: ما باید استخوان دار علمی پرورش بدهیم و دین را نباید فدای سیاست کنیم؛ شأن یک عالم دینی بالاتر از آن است که بر اساس یک حزب و گروه تصمیم بگیرد؛ اگر یک روحانی سیاسی کار شود از چشم مردم می افتد.
 
وی اظهار داشت: دیگر آسیب روحانیت ساده لوحی است و ساده لوحی تحت تأثیر شایعات بودن است؛ وقتی موجی درست می شود و آدم هم دنبال این موج راه می افتد ساده لوحی است؛ به روحانیان توصیه می کنم مشاور امینی داشته باشند تا در موضع گیری ها دچار مشکل نشوند.
 
روحانیت از خانواده خود غافل نباشد
وی ادامه داد: به فکر خانواده نبودن آسیبی جدی است که متوجه روحانیت است؛ برای ضد انقلاب بسیار خوش است که فرزند و داماد یک آخوند بر ضد نظام رفتار کند؛ حضور در کنار خانواده از اعتکاف در مسجد النبی بیشتر است؛ نباید خانواده را فدای فعالیت های بیش از اندازه کرد.
 
عضو هیأت رییسه مجلس خبرگان رهبری اظهار داشت: آسیب بی طرفی بسیار جدی است؛ وقتی حوصله درگیری را نداشته باشیم بی طرف می شویم و انسان اگر بی طرف باشد راهی است که پایان آن به ضد انقلاب ختم می شود؛ نباید مردم را از نظام دلسرد کنیم بلکه باید طرفداری کنیم همانطور که آیت الله سبحانی زمانی فرمودند اگر از انقلاب طرفداری نکنیم چه کنیم؟
 
وی ادامه داد: بعضی از روحانیون به آرزویی که می خواستند نرسیدند و دلسرد شدند که یک آفت است و بدتر از آن این است که به فرزندان خود توصیه می کند که آخوند نشوند؛ نباید ناکامی خود را به حساب روحانیت قرار دهیم ؛ حرف های یأس آور گناه و خلاف سیره امام و رهبری است./9704/پ201/ج
ارسال نظرات