۰۳ آبان ۱۳۹۳ - ۱۵:۵۸
کد خبر: ۲۲۷۵۱۶
آیت الله بهشتی:

آیت الله مهدوی کنی هیچ گاه دنبال پست و مقام نبود/ رسانه‌ها در تبیین شخصیت رییس فقید خبرگان عملکرد خوبی داشتند

خبرگزاری رسا ـ نماینده مردم فارس در مجلس خبرگان رهبری مرحوم آیت الله مهدوی کنی را فردی اخلاق‌گرا و منصف دانست و با اشاره به فعالیت‌های قبل و بعد انقلاب وی، گفت: وجود ایشان همواره موجب دلگرمی و پناهگاه جوانان انقلابی و حزب اللهی بود.
آيت الله احمد بهشتي

آیت الله احمد بهشتی، نماینده مردم فارس در مجلس خبرگان رهبری در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، با اشاره به سابقه فعالیت‌های مرحوم آیت الله مهدوی کنی پیش از انقلاب، اظهار داشت: اگر چه در آن دوران با ایشان ارتباطی نداشتم اما دورا دور می‌شنیدم مسجد جلیلی که آن مرحوم در آنجا اقامه جماعت می‌کرد، پایگاه و سنگری برای حزب اللهی‌ها و جوانان انقلابی بود.

وی افزود: این مرحوم مسجد جلیلی را با آن برنامه‌های ارزشمندی که داشت اداره می کرد؛ کسانی که از رژیم گذشته به تنگ آمده بودند مسجد جلیلی برایشان پناهگاه بود.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم ادامه داد: پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایشان همچنان در صحنه حضور داشتند؛ با عزل بنی صدر، شهید رجایی به عنوان رییس جمهور انتخاب شد، شهید باهنر نخست وزیر و مرحوم آیت الله مهدوی کنی وزیر کشور شد؛ بعد از جریان ترور آن دو شهید بزرگوار مدت کوتاهی ایشان با رأی مجلس نخست وزیر شد؛ آن دوران همزمان بود با دوره اول مجلس شورای اسلامی و من نماینده مردم شهرستان فسا بودم به همین مناسبت ارتباط‌هایی با آن مرحوم داشتیم.

آیت الله مهدوی کنی هیچ‌گاه دنبال پست و مقام نبود

آیت الله بهشتی با تأکید بر این که مرحوم آیت الله مهدوی کنی دنبال ریاست و پست و مقام نبود گفت: ایشان اگر مس‍ؤولیتی می پذیرفت براساس احساس وظیفه ای بود که نسبت به اسلام، انقلاب و ملت داشت.

وی افزود: زمانی که مقام معظم رهبری برای ریاست جمهوری انتخاب شدند، آن مرحوم برای این که ایشان دستش برای انتخاب نخست وزیر و تشکیل دولت باز باشد، استعفا داد؛ سپس میرحسین موسوی برای نخست وزیری به مجلس معرفی شد و آن ماجراها پیش آمد.

نماینده مردم فارس در مجلس خبرگان رهبری خاطرنشان کرد: امام(ره)به وسیله حاج احمد آقا برای آقای مهدوی پیام داده بود که جزو اعضای شورای نگهبان شوند؛ ایشان گفته بود به امام(ره)سلام برسانید و بگویید اگر امر است اطاعت می‌کنم در غیر این صورت اجازه دهید این مسؤولیت را قبول نکنم، امام(ره) هم فرموده بودند اختیار با خودتان است اگر خواستید قبول کنید.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم حضور مرحوم آیت الله مهدوی کنی در صحنه انقلاب را مایه دلگرمی انقلابیون دانست و گفت: ایشان در رأس روحانیت مبارز تهران همواره راهنمایی‌های لازم را داشت و برنامه‌های خوبی انجام می داد.

آیت الله بهشتی با اشاره به انتخاب آن مرحوم برای ریاست مجلس خبرگان رهبری، بیان کرد: عده‌ای در داخل و بیرون مجلس اصرار داشتند که ایشان برای ریاست کاندیدا شود اما ابا می‌کرد و زیر بار نمی‌رفت؛ خیلی تلاش می‌شد ایشان ریاست مجلس را قبول کند بعد از مدتی که اصرارها و التماس‌ها زیاد شد ایشان پذیرفت.

حسن اخلاق و رفتار منصفانه آیت الله مهدوی کنی آرای همه خبرگان را جذب کرد

وی ادامه داد: البته من از همان ابتدا گفته بودم که بین مرحوم آیت الله مهدوی کنی و آقای رفسنجانی ارتباط عاطفی برقرار است و هرکدام برای ریاست کاندیدا شود، دیگری کاندیدا نخواهد شد؛ همانطوری که پیش‌بینی می‌کردم با حضور آیت الله مهدوی، آقای هاشمی به احترام ایشان حاضر نشد کاندیدا شود، همان‌گونه که ایشان نیز مدتی بخاطر آقای هاشمی در این عرصه وارد نشده بود؛ بنابراین هیچ رقابتی نبود و با رأی قاطعی برای ریاست انتخاب شد.

نماینده مجلس خبرگان رهبری با بیان این که تعداد بسیار کمی به ریاست مرحوم آیت الله مهدوی کنی رأی نداده بودند، تصریح کرد: ایشان پس از انتخابات گفت بنده هم از کسانی که به من رأی دادند و هم از کسانی که به من رأی ندادند تشکر می‌کنم؛ حسن اخلاق و رفتار منصفانه ایشان اثر کرد و دور بعد رأی‌های یکپارچه شد؛ حتما کسانی که پیش‌تر به ایشان رأی نداده بودند پشیمان شدند.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با اشاره به این که مدتی در دانشگاه امام صادق(ع)تدریس داشته است، گفت: در آن مدت گهگاهی مرحوم آیت الله مهدوی کنی را در مسیر ملاقات می‌کردم، ایشان خیلی با لطف و محبت برخورد می‌کرد.

انصاف و اعتدال دو شاخصه رفتاری آیت الله مهدوی کنی بود

آیت الله بهشتی با تأکید بر این که آن مرحوم نسبت به همه با احترام رفتار می‌کرد، ابراز داشت: رییس فقید مجلس خبرگان فردی بسیار با انصاف بود و  همواره با اعتدال برخورد می‌کرد و در مقابل موافق و غیر موافق رفتاری بسیار صمیمانه و متواضعانه داشت؛ دانشجویان دانشگاه امام صادق(ع)همیشه از درس‌های اخلاق ایشان بهره‌مند بودند.

وی گفت: یکی از فرزندان ایشان شاگرد من در دانشکده الهیات دانشگاه تهران بود؛ در طول مدتی که با آن مرحوم به دلایل مختلف ارتباط داشتم، ایشان را به عنوان یک چهره منزه، موفق و بسیار معتقد یافتم و به لحاظ اخلاقی، عملی و اعتقادی و از جنبه‌های مختلف ایشان را فردی وارسته می‌دیدم.

نماینده مجلس خبرگان رهبری به بیان خاطره‌ای از آیت الله مهدوی کنی پرداخت و اظهار داشت: در مشهد کنگره‌ای به نام‌ امام رضا(ع)برگزار شد؛ بنده مقاله‌ای نوشته و در آن انتقادی از صدرالمتألهین کرده بودم، پیش از این که به صورت رسمی این مقاله را مطرح کنم در مورد آن با ایشان صحبت کردم؛ ایشان جمله خوبی به من گفت که هیچ‌گاه یادم نمی‌رود.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم تذکر آیت الله مهدوی کنی را برای خود بسیار آموزنده دانست و ابراز داشت: ایشان گفت نباید ما به این شکل ملاصدرا را از خودمان طرد کنیم، او یک چهره برجسته و شخصیت بزرگی است؛ شاید برخی دلشان می‌خواهد به راحتی صدرالمتألهین را تکفیر کنند اما ایشان چنین روحیه‌ای نداشت و بسیار قدرشناس بود.

آیت الله بهشتی به یکی دیگر از ویژگی‌های شخصیتی آن مرحوم اشاره کرد و گفت: نسبت به کسانی که زنده بودند و هم کسانی که دست شان از این دنیا کوتاه است، روحیه دفع نداشت و تا آنجایی که می‌توانست سعی می‌کرد افراد را جذب کند.

رسانه‌های جمعی در تجلیل از شخصیت آیت الله مهدوی کنی برنامه‌های خوبی داشتند

وی تجلیل رسانه‌ها و شخصیت‌های بزرگ کشور از آیت الله مهدوی کنی را کاری بسیار خوب و ارزنده دانست و بیان کرد: خوشبختانه در این مدت روزنامه‌های اصول‌گرا، اصلاح طلب و دیگران همه دارند در مورد شخصیت ایشان قلم فرسایی می‌کنند و سعی دارند جنبه‌های آموزنده‌ای که در زندگی آن مرحوم بوده و برای همه مردم مفید است را بازگو کنند؛ این خیلی خوب است.

نماینده مردم فارس در مجلس خبرگان رهبری با اشاره به برنامه‌هایی که صدا و سیما برای بزرگداشت آن عالم فرزانه برگزار کردند، گفت: مقام معظم رهبری هم که سنگ تمام گذاشتند، دیگران هم هرکس به سهم خود ادای دین کردند./928/ت301/ج

ارسال نظرات