۱۰ مهر ۱۳۹۳ - ۱۷:۰۳
کد خبر: ۲۲۳۷۲۷
آیت الله علم الهدی:

امام باقر با انقلاب فرهنگی خود ثابت کرد اسلام یک تز قدرت نیست

خبرگزاری رسا ـ امام جمعه مشهد گفت: پس از انحراف رهبری امت اسلام از خط امامت، اسلام هم برای مسلمانان و هم سایر مردم جهان به عنوان یک تز قدرت مطرح شد اما امام باقر(ع) با اقدامات فرهنگی خود نشان دادند اسلام مبدأ فکر و اندیشه و دستگاه انسان ساز است نه یک امپراتوری.
امام باقر با انقلاب فرهنگی خود ثابت کرد اسلام یک تز قدرت نیست

 به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، آیت الله سیداحمد علم الهدی، امام جمعه مشهد عصر امروز در مراسم شهادت امام محمدباقر(ع) در حسینیه العلی مشهد با اشاره به فرمایش امام محمدباقر(ع) مبنی بر اقامه عزا برای ایشان در «یوم الترویة» از سوی حجاج خانه خدا، گفت: این حدیث تنها به یک اقامه عزای ساده و به منظور مریدبازی نیست بلکه حاوی راز و رمز عمیق سیاسی اجتماعی در جامعه ولایی شیعه به شمار می‌رود که مورد غفلت واقع شده است.

 

وی با بیان این که در ابراز احساس و محبت به ائمه اطهار(ع) در عین این که بسیار پرفضیلت و ممدوح است، نباید دچار افراط و تفریط شویم، اظهار کرد:  در «یوم الترویة» که مسلمانان از همه جوامع اسلامی در حج به عنوان یک کنگره عظیم بین المللی حضور می یابند، برافراشته شدن پرچمی به نام امام باقر(ع)، مظلومیت ایشان برای توجه دادن مسلمانان به عنوان جریان شناسی موضوعیت دارد.

 

آیت الله علم الهدی افزود: این دو جریان، امامت امام باقر(ع) و جریان استکباری ولایت ستیز است که توجه مسلمانان به این ها سبب افزایش بصیرت آنان می شود.

 

تا پیش از امام باقر(ع)، مسأله ایدئولوژی فکری دین واقعیتی ناشناخته بود

وی یادآور شد: امام محمدباقر(ع) به حدی در تحول زندگی سیاسی و اجتماعی امت مؤثر بود که پیامبر اکرم(ص) در گفت و گو با جابربن عبدالله انصاری، وی را به دیدار این امام همام مژده داده و امت را به توجه به دوران ایشان در حوادث آینده تاریخ، توصیه می کنند.

 

نماینده مجلس خبرگان رهبری ادامه داد: ایشان همچنین می فرمایند «وصی پنجم من علم را می شکافد؛ شکافتنی» که به انقلاب فرهنگی امام باقر(ع) اشاره دارد البته این به معنای عدم نقش آفرینی سایر ائمه در این زمینه ها نیست بلکه بدین معنا است که تا پیش از امام باقر(ع)، در میان امت اسلام، مسأله ایدئولوژی فکری دین، واقعیتی ناشناخته بود.

 

معرفی اسلام به عنوان تز قدرت؛ مهمترین ضربه انحراف رهبری امت از خط امامت

وی در تبیین روند انقلاب فرهنگی امام محمدباقر(ع)، تصریح کرد: پس از انحراف رهبری از خط امامت، اسلام هم برای مسلمانان و هم سایر مردم جهان به عنوان یک تز قدرت مطرح شد نه یک مجموعه باورمندی ها در عرصه جهان شناسی و انسان شناسی که تأمین کننده حیات مادی و معنوی بشر است.

 

آیت الله علم الهدی  اضافه کرد: بزرگ ترین ضربه ای که امت اسلام در جریان انحراف رهبری از خط امامت خورد، غصب حق امیرمؤمنان(ع) و آتش زدن خانه شان نبود بلکه همین تغییر وجهه اسلام بود.

 

مدیریت جامعه، بخش کوچکی از جریان برنامه ریزی اسلام برای حیات بشر است

امام جمعه مشهد اظهار کرد: پیامبر اکرم(ص) در غدیرخم، امامت را تداوم نبوت معرفی کردند اما سردمداران جریان انحراف، معتقد بودند امامتی در کار نیست بلکه تنها مسأله قدرت و ریاست بر جامعه است از این رو تا آنجا پیش رفتند که که نام امیرمؤمنان حضرت علی(ع) به عنوان اولین مسلمان جهان را در کنار نام یک قبرکن قرار داده و این دو را به قضاوت می گذاشتند و این روند تا بریدن سر پسر رسول خدا(ص) در کربلا ادامه یافت.

 

وی افزود: قیام امام باقر(ع)، قیام مسلحانه نبود چرا که در این صورت، همان نگرش رایج و غلط به اسلام ادامه می یافت از این رو ایشان بساط فکر و اندیشه و علم را گسترد و نشان داد که اسلام مبدأ فکر و اندیشه و دستگاه انسان ساز است نه یک امپراتوری در کنار سایر امپراتوری ها و مسأله مدیریت جامعه، بخش کوچکی از جریان برنامه ریزی اسلام برای حیات بشر است.

 

آیت الله علم الهدی گفت: از همین رو مردم از سراسر جهان برای درک محضر امام باقر(ع) وبهره مندی از معارف ایشان حاضر شده و نگرش غلط پیشین نسبت به اسلام، متحول شد.

 

امام باقر(ع) به عنوان یک انقلابگر فرهنگی، از مسائل سیاسی اجتماعی غافل نبودند

وی خاطرنشان کرد: با این وجود، فعالیت های امام باقر(ع) تنها در زمینه های فرهنگی محدود نشد و اینگونه نبود که ایشان تسلیم حکومت وقت شده و نسبت به مسائل سیاسی اجتماعی بی تفاوت باشند.

 

امام جمعه مشهد با بیان این که شیعه تا پیش از امام باقر(ع)، تنها به عنوان یک جریان اعتراضی ضد حکومت شناخته می شد، ادامه داد: ایشان در مسائل از جمله سازماندهی فعالیت های سیاسی شیعه نیز مبدأ وآغازگر بودند.

 

عدم تبیین صحیح معارف اهل بیت(ع) در حوزه های سیاسی و اجتماعی

وی، بزرگ ترین مشکل کنونی شیعیان را، عدم تبیین صحیح معارف اهل بیت(ع) در حوزه های سیاسی و اجتماعی دانست و افزود: برای نمونه، تقیه که طرح و ترویج آن، از زمان امام محمدباقر(ع) صورت گرفت، به معنای ترس وحفظ جان نیست بلکه به معنای تاکتیک و رازداری است.

 

وی گفت: در این دوران، هر جریانی می خواست علیه حکومت قیام کند، مظلومیت اهل بیت(ع) را بهانه می کرد اما زمانی که به قدرت می رسید، خود، ایشان را سرکوب می کرد.

 

آیت الله علم الهدی ادامه داد: جریان فکری شیعه در زمان امام باقر(ع)، نه تنها جهان اسلام بلکه سراسر دنیا را فرا گرفت و از آن جا که یک جریان نظامی نبود، بنی امیه نمی توانست مستقیما با آن به مقابله برخیزد.

 

امام جمعه مشهد یاداور شد: روزی که جمعیت به درب خانه امیرمؤمنان علی(ع) حمله ور شدند، تنها سه نفر «أشهد أنّ علیاً  ولیّ الله» می گفتند اما امروز بیش از سیصد میلیون گوینده «أشهد أنّ علیاً  ولیّ الله» در جهان وجود دارد.

 

وی افزود: این موفقیت به سادگی و تنها با مسأله گویی ائمه اطهار(ع) حاصل نشده بلکه نتیجه حرکت های عظیم ایشان در عرصه های اجتماعی و سیاسی نیز هست./930/پ201/ی

ارسال نظرات