نشست هم اندیشی مدیران، معاونان و اساتید مدارس علمیه دامغان برگزار شد
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در دامغان، در این نشست هم اندیشی که با حضور حجج اسلام احمد عالیشاهی، محمد حسن رستمیان و مهدی عبیری مدیران حوزههای علمیه این شهرستان، حجت الاسلام والمسلمین احمد فوادیان امام جمعه موقت و حجت الاسلام محمد علی آذری استاد برجسته حوزههای این شهرستان، امام جمعه کلاته رودبار، معاونان تهذیب، آموزش، اجرایی و تبلیغ و جمعی از اساتید مدارس علوم دینی دامغان به میزبانی مدیریت حوزه علمیه امام باقر(ع) این شهرستان برگزارشد شرکت کنندگان به بحث و تبادل نظر در راستای تحقق هرچه بهتر اهداف حوزههای علمیه این شهرستان پرداختند.
حچت الاسلام حسن مظهری، معاون تهذیب حوزه علمیه امام باقر(ع) دامغان در این جلسه با مطرح کردن برخی از کاستیهای مدارس علمیه این شهرستان در حوزه فعالیت این معاونت، اظهار داشت: احیای مشاورهها در حوزههای علمیه به ویژه مشاورههای علمی به خصوص در جهت کمک به هدفیابی و تعیین مسیر آینده تحصیل و فعالیت طلاب از مهمترین برنامههای آینده ما است که در اجرای آن نیازمند همکاری اساتید بزرگوار حوزه هستیم.
وی احیای بیش از پیش فرهنگ قرآن آموزی، حفظ و تلاوت کلام الله مجید را در حوزههای علمیه از ضرورتها دانست و افزود: تأسیس مراکزی همچون بیت النورها و اختصاص دادن بخشی از توان حوزهها به امر بسیار مهم حفظ و قرائت قرآن لازم و ضروری است البته تجربه ثابت کرده طلاب حافظ قرآن در زمینههای علمی، تهذیبی و تبلیغی سرآمد هستند.
این استاد حوزه علمیه با تأکید بر لزوم هماهنگی و همدلی بیشتر بین مسؤولان مدارس علوم دینی این شهرستان تصریح کرد: شیطان هنگامی به سراغ ما میآید که به سوس خدا و در مسیر رضای حضرت حق حرکت میکنیم، بیتردید دوری از منیتها و همفکری و همدلی و انتقال تجارب میتواند تضمینی برای تکرار موفقیتهای گذشته و پیشرفتهای آینده باشد.
حجت الاسلام مظهری توجه بیشتر به بحث استعدادیابی و شناسایی توانمندی طلاب در حوزههای علمیه را ضروری عنوان کرد و گفت: متأسفانه بسیاری از طلاب حتی پس از چندین سال تحصیل سمت و سوی مشخصی ندارد، حال آنکه لازم است از ابتدا تواناییها شناسایی شود و مشخص گردد هرفرد در آینده میتواند در زمینه تدریس، نویسندگی، تبلیغ و مدیریت و یا هر فعالیت دیگری در حوزه نشر علوم دینی موفق شود.
اساتید و حوزهها باید درس اخلاق را اصل بدانند
حجت الاسلام محمد علی آذری، استاد برجسته حوزه علمیه دامغان نیز در این جلسه با تأکید بر اینکه اساتید و مسؤولان حوزههای علمیه باید درس اخلاق را اصل بدانند و بر این مهم باور داشته باشند، اظهار داشت: اینکه بسیاری از ما برای طلاب تنها رسائل و مکاسب میگوییم و درس اخلاق را در حاشیه میدانیم مشکل بزرگی است، اگر طلبه اخلاقش درست شود در درس نیز توانمند میشود، حتی اگر در این علوم قوی هم نشود به عنوان روحانی با اخلاق در حل مشکلات مردم میکوشد.
وی با بیان اینکه اگر روحانی اخلاق نداشته باشد حتی بدرد خانواده خود هم نمیخورد، اگرچه در مقام علمی بالا نیز قرار داشته باشد، افزود: توجه کنید که در بین علمای گذشته نیز بزرگانی میدرخشند که در کنار دانش سرشار در زمینه اخلاق جایگاه والایی داشتهاند.
حجت الاسلام آذری خاطر نشان کرد: تکیه و تأکید بر رشد اخلاقی، روابط بین طلبه و استاد را مطلوبتر میکند، بیشک طلبهای که ضعف اخلاقی دارد مقید به نظم و قوانین و اصول نیست و فردی که تقید ندارد در تحصیلات حوزوی نیز موفق نخواهد بود و سطح علمی مطلوبی ندارد.
استاد اخلاق حوزه علمیه با بیان اینکه علم سودمند برای جامعه انسانی و اسلامی وابسته به اخلاق است و دانش بدون اخلاق برای بشر فایدهای در برندارد بلکه این دو در کنار یکدیگر معنا و مفهومی متعالی پیدا میکنند و گفت: اگر استادی خود را بینیاز از تعالیم و تذکرات اخلاقی و شرکت در درس اساتید اخلاق بداند این خود بزرگترین ضعف اخلاقی است.
وی تصریح کرد: وقتی بزرگان و مراجع تقلید خود را بینیاز از اخلاق نمیدانند همه ما باید باور کنیم که در هر سطحی نیازمند شرکت در این جلسات روحانی و اعتقادی هستیم زیرا قالبا درس اخلاق برای یادگیری نیست بلکه همچون تلاوت قرآن برای تذکر است و نفس انسان نیز همواره نیاز به یادآوری و خود سازی دارد.
استاد برجسته حوزه علمیه دامغان با تأکید بر اینکه توصیه به اخلاق اسلامی و انسانی باید از دهانی اخلاقگرا خارج شود تا اثر گذار باشد حتی اگر طلبهای در پایه اول باشد، گفت: اولین عمل اخلاقگرایانه یک استاد حضور او در جلسات درس اخلاق است و این مهم اثر پذیری طلاب را بیشترمیکند همانا باور و عمل اساتید بسیار مهم است زیرا طلبه قبل از کلام به عمل و اعتقاد استاد خود مینگرد./977/پ202/ب4