۱۱ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۴:۲۸
کد خبر: ۱۹۹۰۱۸
استاد حوزه و دانشگاه:

80 درصد از انرژی معلمان صرف کنترل کلاس می‌شود

خبرگزاری رسا ـ حجت الاسلام موسویان گفت: اجبار برای تحصیل در نظام آموزشی سبب شده است که 80 درصد از انرژی معلمان صرف کنترل کلاس و تنها 20درصد صرف ارائه مطلب شود
کلاس درس

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، حجت الاسلام محسن موسویان، استاد حوزه و دانشگاه، در جلسه آموزشی معرفت نفس که ظهر امروز، در مسجد کاظمیه نجف آباد با حضور جمعی از بانوان تشکیل شد، با اشاره به سخن حضرت علی(ع)، نافع ترین علم را شناخت نفس عنوان کرد و گفت: از جمله مهم ترین و عالی ترین معارفی که باید برای انسان در این دنیا حل شود، خود انسان و شناخت نسبت به خود است.

وی با اشاره به علل شناخت نفس افزود: شناخت زمان سبب خواهد شد که بسیاری از آسیب های فرهنگی جامعه و نحوه ارتباط با نسل جوان امروز برطرف شود و به جای این که از ابزار قدرت در جهت بهبود وضعیت فرهنگی کشور استفاده کنیم، به سراغ شناخت زمان و شرایط کنونی باید برویم.

حجت الاسلام موسویان از جمله مشکلات موجود در جامعه امروز را به وجود آمدن دو نحوه تفکر در سطح جامعه عنوان کرد و بیان داشت: نظام آموزشی کشور که مهم ترین مقطع حضور فرزندان در آن است، از جمله علل به وجود آمدن این دو طرز تفکر است که این نظام آموزشی به شکل غربی است و سبب شده است که به خاطر وجود اجبار در آن انسانیت کودکان ظهور پیدا نکند.

 

وی در ادامه خاطر نشان کرد: اجبار برای تحصیل در نظام آموزشی سبب شده است که 80 درصد از انرژی معلمان صرف کنترل کلاس و تنها 20درصد صرف ارائه مطلب شود و آرمان درس خواندن و کسب مدرک از دیگر معضلات نظام آموزشی است، در حالی در مکتب خانه های قدیم کسی باسواد به حساب می‌آمد که بتواند قرآن را به درستی بخواند و این آرمان های نظام آموزشی تماماً برگرفته از نظام غرب می باشد.

 

این استاد حوزه و دانشگاه در ادامه از دیگر علل به وجود آمدن این دو نحوه تفکر را وسایل ارتباط جمعی به خصوص صدا و سیما دانست و گفت: صدا و سیما به عنوان یکی از نظام های الگو دهی در سطح جامعه، عالی ترین نوع زندگی را، یک زندگی غربی نشان می دهد، به طوری که دین در مسائل هنری بسیار مورد غفلت واقع شده است و تنها به ظواهر دینی در برنامه های هنری اکتفا شده است.

 

وی با بیان این که نظام آموزشی از یک سو و نحوه الگو دهی توسط برنامه های صدا و سیما از سوی دیگر کار خود را انجام می دهند، گفت: با این وجود چگونه می توان توقع داشت که نسل جوان آن گونه که ما انتظار داریم رشد کنند و این سبب شده است تا دو نحوه تفکر در جامعه شکل بگیرد.

حجت الاسلام موسویان در ادامه با اشاره به اوج گرفتن جلسات عرفان در سطح کشور گفت: هر چه قدر به فضای ظهور حضرت مهدی(عج) نزدیک می شویم، نیاز مردم به عرفان بیشتر می شود و این سبب شده است که حتی جلساتی به صورت عرفان های کاذب در سطح جامعه شکل بگیرد.

 

وی با بیان این نکته که وقتی نتوانیم عرفان حقیقی را به درستی در سطح جامعه بیان کنیم، سبب شیوع عرفان های کاذب خواهد شد، بیان داشت: عرفان های کاذبی هم چون عرفان حلقه، چون توانسته است بسیاری از نیازهای حوانان را پاسخگو باشد و سبب شده تا گرایش به سمت این گونه عرفان ها در بین جوانان روز به روز بیشتر شود.

 

استاد حوزه و دانشگاه در ادامه از یقینی ترین یقین ها را خود انسان عنوان کرد و افزود: عرفان حقیقی و واقعی در پی پاسخ به سؤال، شما چه کسی هستید؟ می باشد و زیر بنای همه معارف شناخت نفس است.

 

وی در ادامه بیان داشت: برای شناخت نفس و خود انسان بهترین علم، علم حضوری است، در حالی که علم حصولی تنها در حد دانستن است و انسان را به ظهور نخواهد رساند و تنها علمی که سبب ظهور دین در سطح جامعه خواهد شد، علم حضوری است.

 

کارشناس مذهبی در ادامه از ضرورت های پرداختن به بحث معرفت نفس، گفت: در زمانه ای هستیم که اگر نتوانیم به درستی به معارف حقیقی دست پیدا کنیم نخواهیم توانست به درستی با نسل جوان برخورد کنیم.

 

وی با اشاره به آیه 41 سوره زمر تمام حقیقت انسان را، در «مَن» انسان دانست و افزود: همه ادراکات انسان با آن که توسط اندام انسان صورت می گیرد ولی در واقع این «من» انسان است که تمام ادراکات انسان به وسیله انجام می شود که نمونه عینی آن مسأله خواب است.

حجت الاسلام موسویان از دیگر پیامدهای شناخت نفس را پی بردن به حقیقت های پیرامون انسان عنوان کرد و بیان داشت: از جمله وقایع پیرامون ما، پدیده انقلاب اسلامی است که مهم ترین دستاورد این انقلاب انتشار معنویت در کل جهان بوده است و هم چون روحی در کالبد این کشور است و این حقیقت و دستاورد سبب شد که ایران بتواند در برابر مستکبرین جهان به دفاع از حق کشورهای مظلومی چون سوریه اقدام کند.

وی از دیگر موارد را بحث های فمینیستی در سطح جوامع دانست و گفت: تفکر امروز به دنبال این تفکر شیطانی است که حقیقت انسان همین تن او است و این تفکر چنان در عالم ظهور و دامنگیر شده است، که سبب شده که با وجود تفاوت های جسمی و روحی که در زن و مرد وجود دارد، با این گونه تفکرات بیش از همه به قشر بانوان در سطح جامعه مورد هجوم واقع شوند و باعث به وجود آمدن بحران هایی در سطح عالم شده است./939/پ202/س

ارسال نظرات