۱۴ آبان ۱۳۹۲ - ۱۰:۲۹
کد خبر: ۱۸۹۰۰۸

غریزه جنسی بایدها و نبایدها(2)

خبرگزاری رسا ـ غریزه جنسی در تمام موجودات و مخلوقات، یکی از با ارزش‌ترین نشانه‌های قدرت الهی است که خداوند همه موجودات عالم را از دو جنس نر و ماده آفریده است؛ «و ما از هر شیئی دو گونه خلق نمودیم».
غریزه جنسی بایدها و نبایدها(2)

قرآن درباره انسان می فرماید: «و از آیات خداوند آن است که برای شما از جنس خوتان جفتی بیافرید.»(روم:21)

زوجیت در انسان وقتی می تواند رشته حیات را حفظ کند که ارتباط جنسی میان زن و مرد بر قرار گردد. نیروی کشاننده هم آن قدر باید قوی باشد که تخلف از آن امکان پذیر نباشد.

غریزه جنسی در انسان از ابعاد مختلف، از جمله زیست شناسی به واسطه مسائل طبیعی و جسمی آن و از بعد روان شناختی به واسطه مسائل و عوارض روانی آن و حتی از بعد فرهنگی و دینی ملت ها همواره مورد بحث محافل علمی و اجتماعی بوده و هست که در این نوشته به نکاتی مهم ار آنها اشاره می گردد.

 

تعریف لغوی غریزه جنسی

غریزه اطفاء شهوت که سبب تولید نسل و بقاع نوع است.

 

تعریف اصطلاحی

*عبارت است از یک نیروی کشنده درونی در موجودات که آنها را به هدف و مقصدی هدایت می کند که عبارت است از تناسل و تکاثر که میل به آن در نهاد انسان نیز قرار داده شده و به همان واسطه دل فریبی خاصی که در زن وجود دارد و مرد را به طرف خود می کشاند، موجبات تحریک و ضامن بقای نسل است.

 

حکمت غریزه جنسی در بشر

1- به وسیله تغذیه و رساندن مواد لازم به بدن برای جایگزینی آنچه از آن تحلیل می رود.

2- وسیله لقاح.

اولی سبب بقای ذات و خود موجود است و دیگری وسیله استمرار نوع در بستر زمان.

از این رو خداوند حکیم و مهربان میل به تغذیه و جنس مخالف را در وجود آنان قرار داد تا اینکه آنها از خوردن، آشامیدن و لقاح احساس لذت کرده و به انگیزه ارضای این حواس طبیعی خود، نسبت به این دو عمل اقدام کنند و به سبب آن همواره در صدد اجرای عامل استمرار وجود خویش باشند.

 

روابط جنسی از دیدگاه قرآن

قرآن کریم گرایش زن و مرد به یکدیگر را اقتضای ساختار آدمی و نخستین کالای زیبا و آراسته دنیوی به حساب آورده است.

 

آیه اول

«هو الذی خلقکم من نفس واحده و جعل منها زوجها لیسکن الیها فلما تغشاها حملت حملا خفیفا؛ او خداوندی است که همه شما را از یک فرد آفرید و همسرش را نیز از جنس او قرار داد تا در کنار او بیاساید، سپس هنگامی که با او آمیزش کرد، حملی سبک برداشت.»(اعراف 189)

 

پیام ها

1- گوهر وجودی مرد وزن یکی است: «و جعل منها زوجها»

2- ازدواج و همسر عمل آرامش روح و زندگی است و ناآرامی های روانی را بر طرف می کند: «لیسکن الیها»

3- مسائل جنسی را با کنایه بیان کنیم: «تغشاها»

4- آمیزش زن و شوهر باید پنهانی باشد: «تغشاها»

5- رشد جنین، تدریجی است تا زن آمادگی داشته باشد: «خفیفا، أثقلت»

6- انسان فطرتا میل به بقای نسل و فرزند دارد: «آتیتنا»

7- آمیزش جنسی فقط برای لذت و شهوت نیست، بلکه  برای بقا دوام نسل صالح است: «صالحا»

 

آیه دوم

زین للناس حب الشهوات من النساء.(آل عمران:14)

1- غریزه جنسی عطیه الهی و امری طبیعی و فطری است.

2- علاقه طبیعی به مادیات در نهاد هر انسانی وجود دارد، آنچه خطرناک است، فریب خوردن از زینت ها و جلوه های آن و کنترل نکردن دلبستگی هاست: «زین للناس...»

3- غریزه جنسی نسبت به همسر و... از زینت های دنیوی انسان هاست.

 

علاقه جنسی در اسلام، ارزش یا ضد ارزش

از دیدگاه اسلام علاقه جنسی نه تنها با معنویت و روحانیت منافات ندارد، بلکه جزء خوی و خلق انبیاست.

رسول اکرم صل الله علیه و آله و سلم و ائمه اطهار علیهم السلام طبق آثار و روایات فراوان، محبت و علاقه خود را به زن در کمال صراحت اظهار می کردند و بر عکس روش کسانی که میل به رهبانیت پیدا می کنند، تقبیح می نمودند.

قرآن کریم گرایش زن و مرد به یکدیگر را اقتضای ساختار آدمی و نخستین کالای زیبای و آراسته دنیوی به حساب آورده است.

گفتنی است خداوند متعال غرایز انسانی را برای اهدافی در راستای رشد فردی و اجتماعی او در وجودش نهاده است؛ از این رو نیز برای ارضای هر کدام رهنمودهای نموده است که طغیان یا افراط و تفریط در ارضای آنها، افزون بر دست نیافتن اهداف خلقت، سبب عذاب الهی در دنیا و آخرت خواهد شد.

در مورد تجاوز در ارضای غریزه جنسی در سوره فرقان، وعده عذاب الهی خلد در جهنم را داده است و آن را هم ردیف شرک و قتل نفس قرار داده است: «و الذین لا یدعون مع الله الها ءاخر و لا یقتلون النفس التی حرم الله الا بالحق و لا یزنون و من یفعل ذلک یلق أثاما؛ و آنها کسانی هستند که با خداوند، خدای دیگر را نمی خوانند و انسانی که خداوند خونش را حرام کرده است، جز بهپحق نمی کشند و زنا نمی کنند و هر کس چنین کند، مجازت سختی خواهد دید. عذاب او در قیامت مضاعف می گردد و همیشخ با خواری در آن خواهد ماند.»(فرقان:67-68)

 

پیام ها

1- خطرناک ترین غریزه ای که انسان را به گناه وادار می کند، غریزه غضب و شهوت است و مومن باید بر غرایز خود مسلط باشد: «لایقتلون-لایزنون»

2- خداوند در بعضی موارد قتل و کشته شدن بعضی از انسان ها راضی است: «الا بالحق» ولی در هیچ شرایطی رضایت نمی دهد که فردی به شرک و زنا آلوده شود: «لایزنون»

3- دستور قرآن در زمینه دوری از شرک، زنا و قتل تنها یک موعظه نیست، قانونی است که تخلف از آن کیفری شدید دارد: «و من یفعل ذلک یلق اثاما»

 

نیارمندی غریزه جنسی

قوت بسیار غریزه جنسی و میل به خوردن و آشامیدن در بشر و تأثیر فراوان و انکار نشدنی آن در چرخه زندگی او و نقش بنیادین و بسیار قوی آن در شکل دهی به شخصیت، رفتار و افکار او سمت و سوی بخشی به تحرکات فردی و اجتماعی او انکار نشدنی نیست؛ از این رو بر همین مبنا دو مکتب «فرویدیسم» و «مارکسیسم» در عرصه حیات فکری بشری پدید می آید و هر یک از دو مکتب با بزرگ کردن پیش از حد هر کدام از آن دو خواسته طیبعی و اصالت دادن به آن، همان را اساس شخصیت و حیات بشری قرار داده و سایر نیازها و امیال او را باز تاب و بر آیندی برای آن به شمار آورده اند.

در این میان غریزه جنسی از قدرت و نیروی فزون تری برخورد دار است و حکمت آن هم شاید به دلیل وجود زحمات و رنج هایی باشد که بر اثر این غریزه برای مرد و به ویژه زن در بارداری و تربیت و تامین فرزند پیش می آید.

 

آثار و پیامدهای رهایی از غریزه جنسی

الف) دنیوی

 

*فردی

1- مانند موریانه ای که بی رحمانه بر درختان تناور هجوم می آورد و از دورن آن را پوک می سازد، جسم و جان آدمی را به تحلیل برده و رفته رفته به ویرانی سقوط می کشاند.

2- چنانچه در اختیار هوی و هوس بشر قرار بگیرد، بر مغز، اعصاب و قوای جسمی و روانی او صدمه وارد می کند.

به گفته یکی از عالمان اخلاق و تربیت، همچون کارگزار ستمگری است که حاکم او را عنان گسیخته بر جان و مال مردم مسلط کند و او به تدریج تمامی اموال آنان را به زور از صاحبانش گرفته و به مصرف خود می رساند و آنها را در بدبختی رها می نماید.

3- تمام قوای انسانی را مقهور خویش می سازد؛ نیروی جسمانی و مغز و اعصاب را به سرعت رو به تضغیف می برد و حتی مرگ را نزدیک می کند. حضرت رسول اکرم(ص) فرمودند: «هر گاه پس از من زنا زیاد شود، مرگ ناگهانی زیاد خواهد شد».

«من الذنوب التی تعجل الفنا... الزنا؛ از گناهانی  که سبب تعجل مرگ می شود زنا کردن و فحشاء است».

4- ذهن را مسموم، اندیشه را مغشوش و قدرت تصمیم گیری و اراده بشری را تباه می کند و در نتیجه امید انسان به خدا و زندگی را قطع می کند. «و الذنوب التی تقطع الرجاء؛ گناهانی که موجب قطع امید می گردد».(مفاتیح الجنان)

5- همت آدمی را پست، فکر را نزدیک نگر و محدود و شخص را در مواجهه با مشکلات حیات و فرازها و نشیب های آن ناتوان و علیل می کند و قلب را که می تواند حرم خداوند و جایگاه او گردد، به لانه شیطان و جولانگاه ابلیس تبدیل می سازد. به نقل از روایت امام صادق(ع). (بحارالانوار ؛ج67‘ص13)

6- گناه جنسی، پریشانی روحی در بر خواهد داشت؛ زیرا گناه مصداق دوری از ذکر و یاد خداست.(طه:124)

امام محمد باقر(ع) فرمودند: «زنا شش اثر دارد: سه اثر در دنیا، سه اثر در آخرت؛ اما آثار دنیویه زنا: آبرو را می برد، رزق را کم می کند و مرگ و نیستی را نزدیک می نماید...»

 

*روحی و روانی

1- رویاها وافکار مکرر در مورد عشق های قبلی

2- ناتوانی در برقراری صمیمیت احساسی با همسر

3- پشیمانی و تلخی نسبت به افرادی که در رابطه های قبلی به فرد صدمه زده اند

4- مقایسه همسر با افراد قبلی در رابطه جنسی

5- درک اشتباه از عشق عمیق

6- ارتکاب بی بند و باری و بی قیدی جنسی، به دلیل تلاش برای یافتن عشق و صمیمیت واقعی

7- ایجاد خاطره های ماندنی در ذهن و زمینه سازی گناهان بعدی برای فرد به دلیل گناه جنسی

 

*اجتماعی

1- با ارتکاب به گناهان جنسی، نفرینی از طرف همسر یا فرزندانتان پشت سرتان خواهد بود و گناه جنسی این امکان را می دهد که نسل های بعد از گناهکار را نسلی ناپاک و ذلیل کند.

چنان که رسول اکرم(ص) فرمودند: «بعد از شرک به خداوند، هیچ گناهی بزرگ تر از این نیست که مردی نطفه حرام خود را در رحمی که بر او حرام است، مستقر کند.»(مستدرک؛ج2ص567)

2نسل را فاسد و مسائل ارث را مختل می کند و حتی تربیت کودک را از بین می برد.

امام صادق(ع) فرمودند: «خداوند زنا را حرام نموده برای اینکه سبب فسادهایی مانند قتل نفس و از بین رفتن نسب و ترک تربیت اطفال و به هم خوردن ارث می شود.»(وسائل الشیعه؛کتاب النکاح باب 1ص39)

3- آبادنی ها را به خرابی تبدیل می کند.

پیامبر خدا(ص) فرمودند: «زنا مورث فقر است و آبادی ها را ویران خواهد نمود.»

4- امتی را دچار بحران و گمراهی می کند.

رسول اکرم(ص) فرمودند: پس از خود از سه چیز بر امت خود نگرانم: گمراهی و انحراف پس از معرفت و هدایت - حوادث و وقایع گمراه کننده - شکم بارگی و شهوت رانی.

5- گناه جنسی سبب به دنیا آمدن فرزندان ناخواسته می شود.

کودکانی که از این روابط به دنیا می آیند در خانه هایی زندگی خواهند کرد که هیچ سایه پدر یا مادر مهربانی بالای سر آنها نخواهد بود.

6- گناه جنسی فرد را در معرض ابتلا به بیماری های مسری جنسی خواهد گذارد.

بیماری های مسری جنسی بسیاری وجود دارد که بسیاری ار آنها علائم بسیار ناخوشایند و نامطبوعی را به دنبال خواهند داشت. بدترین این بیماری ها ایدز است که حتی به مرگ نیز منجر می شود.

 

ب) اخروی

1- غضب پروردگار، در حساب و کتاب سخت در آخرت

امام محمد باقر(ع) درادامه حدیث فرمودند: «اما آثار آخرویه آن [زنا] پس از غضب پروردگار، سختی حساب و دخول در آتش و جاودان ماندن آن را ایجاب می نماید.»

2- چنانچه اصرار بر گناه داشته باشد، بی ایمان از دنیا می رود و جایگاه او در آتش جهنم است. چنان که قرآن می فرماید.(نساء:14)

3- عذاب های متعدد در قبر. در حدیثی تکان دهنده پیامبر خدا(ص) فرمودند: کسی که با زن مسلمانی یا یهودی یا نصرانی یا مجوسی آزاد یا کنیز زنا کند، پس توبه نکند و با اصرار به این گناه از دنیا برود، خداوند در قبرش سیصد در عذاب را باز می فرماید که از هر در مارها و عقرب ها از آتش بیرون می آیند؛ پس می فرماید: تا روز قیامت می سوزد.

چون از قبرش بیرون شود، از بوی گندش مردم اذیت می شوند، پس به این بوی زننده شناخته می شود و دانسته می گردد که زنا کار است تا اینکه امر کرده می شود او را به آتش وارد نمایید...» (وسائل الشیعه ج 14ص242)

4- بدترین بو در آخرت، بوی زناکاران است. حضرت امیر المومنین(ع) فرمود: «در روز قیامت به امر خدا بوی گندی وزیده می شود که تمام اهل محشر ناراحت می شوند تا اینکه نفس کشیدن بر آنها مشکل می گردد. پس منادی ندا می دهد آیا می دانید این بوی گند چیست؟ گویند: نمی دانیم و سخت ناراحت مان کرده، پس گفته می شود: این بوی عورت زناکاران است که بدون توبه از دنیا رفته اند، پس آنها را لعنت کنید. در محشر کسی نمی ماند مگر اینکه آنها را نفرین می کند و می گوید: خدایا زناکاران را لعنت فرما!»

 

پیام ها

1- غریزه جنسی یک هدیه الهی به همه موجودات به ویژه بشر است.

2- در این غریزه افراط و تفریط ناپسند است.

3- ترک گناه سبب تقرب به خدا و رسیدن به ارزش های والای الهی است.

4- گناه سبب رسوایی و بی ایمان از دنیا رفتن می شود.

5- گناهان جنسی افزون بر بیمارهای جسمی و روانی، سبب از هم پاشیده شدن خانواده نیز هستند.

 

/929/702/ر

 

ارسال نظرات