۱۴ مرداد ۱۳۹۲ - ۱۰:۳۰
کد خبر: ۱۷۹۵۱۸
آیت الله خاتمی:

اذیت کردن خانواده نوعی ظلم است/ برکت اصلی ماه رمضان تعالی روح انسان است

خبرگزاری رسا ـ آیت الله خاتمی گفت: برکتی که برای ماه مبارک رمضان گفته می‏شود را نباید تنها در عرصه جسمی دید، گرچه روزه برای جسم هم مفید است اما آن چه که ماه مبارک رمضان به خاطر آن برکت یافته آن است که روح انسان در این ماه تغذیه می‏شود و رشد می‏کند.
آيت الله سيد احمد خاتمي آيت الله سيد احمد خاتمي آيت الله سيد احمد خاتمي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در کرمان، آیت الله سید احمد خاتمی، نماینده مردم کرمان در مجلس خبرگان رهبری، در بیست و هفتمین برنامه سحرگاهی شبکه استانی کرمان، گفت: در ماه رمضان هر چند که جسم انسان با گرسنگی رو به رو می‏شود اما روح آدمی تغذیه معنوی شده و رشد می‏کند.

وی ادامه داد: در روایتی از پیامبر اکرم(ص) آمده که "الصوم جنة من النار" را باید به صورت انشایی ترجمه کرد یعنی روزه باید سپر آتش باشد و روزه دار باید با رفتار خود این سپر آتش را ایجاد کند.

نماینده مردم کرمان در مجلس خبرگان رهبری اظهار داشت: نباید در هیچکدام از ماه‏های سال گناه کنیم اما در ماه رمضان بر این نکته تأکید بیشتری شده است.

وی با بیان این که غیبت یکی از گناهان از بین برنده ثواب واقعی روزه است، گفت: برترین اعمال در این ماه پرهیز از محارم الهی است و ورع وقتی بدون تقوا آمده باشد یعنی کار کنیم که طعم گناه را هم از یاد ببریم.

آیت الله خاتمی خاطرنشان کرد: علاوه بر غیبت نکردن یکی دیگر از مصادیق ورع فحش ندادن است که در ماه رمضان بر ترک آن تأکید بیشتری شده است.

وی همچنین گفت: بعضی چون روزه هستند و گرسنه به ویژه هنگام افطار تندی می‏کنند که این با روزه داری تناسب ندارد و در شأن روزه دار نیست.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم گفت: دروغ گفتن یکی از مواردی است که اجر واقعی روزه دار را از بین برده و در روایات هم آمده که اصلا دروغ نگویید به ویژه در ماه مبارک رمضان باید از این کار اجتناب کنیم.

وی ابراز داشت: از دیگر مواردی که با ورع الهی تناسبی ندارد نگاه آلوده به نامحرم است که باعث به هم خوردن روزه انسان می‏شود.


استاد حوزه علمیه قم گفت: ترک نکردن این گناهان موجب بطلان روزه نمی‏شود اما در صورت مرتکب شدن معاصی روزه مطلوب خداوند محقق نشده است.

وی با بیان این که ظلم کردن از دیگر مصادیق ضد ورع است، گفت: گاهی ظلم در بین پادشاهان و دیکتاتورها است، اما در بعضی موارد زن و مرد در حق یکدیگر ظلم می‏کنند که همه موارد ظلم گناه است و موجب از بین رفتن روزه مورد رضای خداوند خواهد شد.

امام جمعه تهران ابراز داشت: اذیت فوق العاده خانواده نوعی ظلم حساب می‏شود و نمونه آن زور گفتن یکی از اعضای خانواده به دیگران است.

وی با اشاره به این که روزه دار نباید در روزه داری خود دچار ریا شود، گفت: روزه گرفتن لطفی است که از طرف خداوند به انسان می‏شود و نباید آن را بهانه‏ای برای فخر فروشی به دیگران بکند.

 آیت الله خاتمی اظهار داشت: اگر کسی این موارد را رعایت کند چنین روزه‏ای سپر آتش خواهد شد و نتیجه آن تقوا است./9702/پ202/ج

ارسال نظرات