۲۳ خرداد ۱۳۹۲ - ۱۵:۵۴
کد خبر: ۱۷۱۴۹۲

فرهنگ اسلامی یادگار امام سجاد است

خبرگزاری رسا ـ کارشناس حوزوی، اقدامات سیاسی امام سجاد(ع) را فراوان دانست و گفت: آن امام پناهگاهی برای مسلمین بود و فرهنگ ناب شیعه را برای ما حفظ کرد، باید از فرهنگ اسلامی که با سختی‌های فراوان به دست ما رسیده است، محافظت کنیم.
صحيفه سجاديه

حجت‌الاسلام محمد جعفر حسینیان، استاد حوزه و دانشگاه در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، درباره شخصیت فردی، اجتماعی و سیاسی «امام سجاد(ع)» با اشاره به شخصیت عبادی آن حضرت گفت: آن حضرت را سیدالساجدین می‌نامند، زیرا بسیار عبادت می‌کرد و بیشترین عبادت او در سجده با خدا بود.

وی ادامه داد: این هشداری برای ما است که به معنویات هم اهمیت بدهیم و کارهای روزمره ما را از عبادت و پرستش خداوند غافل نکند، باید در کنار فعالیت‌های شبانه‌روزی از معنویات غافل نباشیم و همچون امام سجاد(ع) پیشانی بندگی را برای خدا به خاک بگذاریم و نشان دهیم که عبد خدا هستیم.

تربیت انسان‌های پاک

این کارشناس حوزوی، بعد اخلاقی تربیتی آن حضرت را بسیار وسیع برشمرد و اظهار داشت: امام زین‌العابدین(ع) بعد از امام حسن(ع) و امام حسین(ع) بیشترین تلاش را نمود که با اخلاق و رفتار الهی خود شاگردان زیادی را تربیت کند، حضرت بعد از ایام اسارت، یک شبکه شیعه سازی وسیع در مدینه به وجود آورد و انسان‌های پاک و بزرگی را تربیت کرد، سایر امامان نیز راه این امام را در تربیت نفوس انسان‌ها ادامه دادند.

وی افزود: آن حضرت در ایام اسارت نیز از مردم و تربیت اخلاقی آنها دور نبودند و تا جایی که شرایط اجازه می‌داد، انسان‌هایی را تربیت می‌کردند که در اخلاق و تربیت دینی شاخص بودند و خود می‌توانستند منشأ برکات زیادی برای جامعه شوند.

صحیفه، منشور بزرگ اخلاقی

حجت‌الاسلام حسینیان، صحیفه سجادیه را یک کتاب انسان‌سازی برای کل بشریت دانست و ابراز داشت: صحیفه امام سجاد(ع) یک منشور بزرگ اخلاقی برای همه بشریت و انسان‌های سالم است، باید پایان‌نامه‌های زیادی درباره موضوعات مختلف صحیفه نوشته شود، باید این صحیفه را مانند قرآن در جهان مطرح کنیم.

وی یادآور شد: امام سجاد(ع) آزادی نسبی داشت و حکومت بنی‌امیه اجازه فعالیت فرهنگی و سیاسی به امام نمی‌داد، اما امام سجاد(ع) با هوشیاری تمام و در غالب دعا ما را با دین ناب آشنا ساخت و معارف شیرین اسلامی را به صورت صحیفه‌ای پربرکت برای ما به ارمغان آورد، باید این صحیفه وارد زندگی ما شود و در کنار قرآن و مفاتیح از آن استفاده شود.

حفظ فرهنگ اسلامی

این استاد حوزوی در پایان درباره اقدامات سیاسی امام سجاد(ع) تصریح کرد: آن امام یک لحظه در آن شرایط بحرانی از شیعیان غافل نبود و پناهگاهی برای مسلمین بود، در زمانی که دستگاه حاکمه تصمیم داشت که اسلام و مسلمین را نابود کند، حضرت جلوی این اقدام را گرفت و از نابود شدن معارف اسلام جلوگیری کرد، امام سجاد(ع) فرهنگ ناب شیعه را برای ما حفظ کرد و ما نیز وظیفه داریم که از فرهنگ اسلامی که با سختی‌های فراوان به دست ما رسیده است، محافظت کنیم و آن را به نسل آینده انقلاب بسپاریم./978/ت302/ن

ارسال نظرات