۲۲ خرداد ۱۳۹۲ - ۱۶:۵۶
کد خبر: ۱۷۱۳۲۷
به مناسبت روز پاسدار؛

ویژه نامه اینترنتی «پاس دار» منتشر شد

خبرگزاری رسا ـ ویژه نامه اینترنتی «پاس دار» به مناسبت روز پاسدار در پایگاه اطلاع‌رسانی راسخون منتشر شد.
ويژه‌نامه روز پاسدار
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، ویژه نامه اینترنتی «پاس دار» شامل بانک احادیث، بانک پیامک، معرفی پایگاه‌ها، پرسش و پاسخ، کارت پستال، بانک صوت و فیلم و سایر مقالات در پایگاه اینترنتی راسخون منتشر شد.
از جمله مقالات این ویژه‌نامه می‌توان به سپاه از منظر ولایت، سپاه و ولایتمداری، پاسداری از پاسداری، ویژگی‌های پاسداران برجسته انقلاب اسلامی، حماسه‌آفرینان دلاور، تشکیل سپاه به فرمان امام خمینی(ره)، نقش سپاه در مبارزه با ضدانقلاب، سبزپوشان راست‌قامت، سپاه پاسداران در کلام امام راحل(ره)، پاسدار از منظر فرماندهی کل قوا، دوری سپاه از سیاست‌بازی و گروه‌گرایی و سپاه بزرگ‌تر از تصور آمریکا است اشاره کرد.
سپاه از منظر ولایت
در این مقاله برخی از دیدگاه‌های رهبر معظم انقلاب درباره سپاه پاسداران انقلاب اسلامی آمده که به این شرح است:
پدیده کم‌نظیر
سپاه در تاریخ شناخته شده خود ما، یک پدیده کم نظیر و شاید بى نظیر است، یعنى سپاه، مـوجـودى اسـت که ولادت و رشد و نماى آن در صحنه انقلاب آن هم در عرصه دشوارترین آزمون‌هاى انقلاب بود، در اوایل شروع جنگ، سپاه یک چیز کوچک و طفل تازه به دنیا آمده‌اى بود، منتها تغذیه صحیح این مـوجـود پـدید آمده در بستر انقلاب اسلامى، به صورت پى درپى از مواد جارى انقلاب، او را خـوش بـنـیه و قوى و بالنده کرد، تا آن روزى که اولین معجز نمایى‌ها را حقایق انقلابى به دسـت ایـن جـوانـان در جـبـهـه انـجـام داد، تـوده هـاى بـى شـکـل، به شکل یگان‌هاى منظم درآمدند، عشق‌ها و شورهاى بى مهار، در چارچوب قواعد و قوانین زبـده رزمـى مـشـغول کار شدند، عشاق فداکارى و جهاد، راه منطقى و عاقلانه جهادِ موفق و منظورِ نظر پروردگار را در تجربه‌ها پیدا کردند.
محور اساسى انقلاب
بـنـده معتقدم این انقلاب بر دوش عناصر انقلابى خواهد توانست به پیش برود و لاغیر، خیلى‌ها هـستند که انقلاب از آنها منتفع مى‌شود، اما آن کسانى که انقلاب روى دوش آنها پیش مى‌رود و از انقلاب مثل یک قلعه و حصنِ حصین دفاع مى‌کنند، آنها صد در صد عناصر مؤمن و صادق و خالص ایـن انـقـلابـنـد و در ایـن مجموعه مؤمن ، آن رکن اصلى و آن محور اساسى که مى‌توان به او تـکیه کرد گروه‌هاى ویژه و از جمله آنها شما برادران سپاه هستید و از این رو این را قدر بدانید و با تـکـیـه بـر روى آن بـرایـش بـرنـامـه ریـزى کـنـیـد و بـا انتقال این فکر و این انگیزه و این روحیه به یکایک آحاد سپاه مواظب دشمن باشید.
رکن اصلى انقلاب
در هـر جـامعه‌اى که بخواهد یک حرکت منطقى و فکرى انجام بگیرد، یک قاعده اصلى لازم است تا اگر دیگران متزلزل مى‌شوند آن قاعده اصلى محکم بماند و اگر دیگران راه را گم مى‌کنند آن مـحـور اصـلى مـسـتـقـیـم حـرکـت کـنـد و اگر دشمن توان پیدا کرد که در نقاط دیگر خاکریزها را پرکند، این نقطه خاکریز خود را محکم نگه بدارد و راه را بر نفوذ دشمن ببندند تا بتواند به کـمـک دیـگـران بشتابد و ما بایستى این را از نظر دور نداریم که ملت بزرگمان با همه آن ایـمان شورانگیز و عمیق و فداکارانه‌اى که داشتند و دارند، یک رکن رکینى را در مجموعه خودش بـایـد داشـتـه باشد، حالا آن رکن رکین چیست و کجاست، من در تصویر ذهنى خودم وقتى نگاه مى‌کـنـم، حـداقـل بـخـش عـظـیـمـى از این رکن عظیم را در قالب سپاه پاسداران و فرماندهان سپاه و عناصر معمولى سپاه مى‌بینم، این نقش جدیدى است، غیر از نقش در میدان جنگ است، اما این نقش شـاید حتى رنج و مشکل پذیرى‌اش بیشتر از فرماندهى در میدان جنگ و فرماندهى قرارگاه‌هاى مـقدم و آن بى‌خوابى‌ها و سختى‌ها و آن تشنگى‌ها و آن دلهره‌ها باشد و این را باید حفظ کرد.
مـن به سپاه با این چشم نگاه مى‌کنم و اگر در امر سپاه دغدغه‌اى داشته باشم که بحمدالله دغـدغـه مـهـمـى نـدارم، از ایـن نـاحیه است که آیا سپاه خواهد توانست این نقش حساس و بسیار مهم یـعـنى رکن اصلى و قاعده اصلى در حفظ ایمان‌ها را بدرستى ایفا کند یا نه، یک مجموعه‌اى از عـنـاصـر مـؤمـن و مستحکم و داراى بصیرت و آماده عمل و اقدام و حاضر در صحنه‌هاى خطر و بى‌اعتناى به آنچه که دل‌ها و چشم‌هاى معمولى به خود جذب مى‌کند.
یک چنین مجموعه‌اى مى‌تواند تـضـمـیـن کـنـنـده بـقـاء جهتِ انقلابى در همه شرایط در مجموع جامعه باشد و سپاه این نقش را مى‌تواند و باید ایفا کند، البته من نمى‌خواهم منحصر کنم به سپاه، اما همان طور که عرض کردم بخش معظمى را سپاه تشکیل مى دهد.
عنصر تفکیک ناپذیر انقلاب
این جانب معتقد هستم که در حال حاضر، سپاه یکى از ارگان‌هاى این انقلاب است و اگر نباشد، همین الان انقلاب با خطرهاى جدى روبه رو مى‌شود، نسبت به آینده هم تا جایى که چشم من آینده را مـى‌بـیـند، عینا اعتقادم این است که سپاه پاسداران انقلاب اسلامى یک عنصر تفکیک ناپذیر از انقلاب ماست و وجودش لازم است.
عملکرد سپاه با هیچ ارگان دیگرى قابل مقایسه نیست و از همه نیروهاى نظامى بالاتر و کمیت و کیفیتش بهتر است.
امـروز بـه تـأیـیـد الهى و در پناه امام عصر(عج) و در اثر رهبرى امام عزیز و بـزرگـوار و حمایت بى دریغ و خالصانه امت انقلابى ایران، کشور و انقلاب و سپاه هر سه هـسـتـنـد و هر روز با توجه  به توطئه‌هاى دشمنان چپ و راست، قوى‌تر و دشمن شکن تر از روز پیش‌انـد و جـهـان مـى‌دانـد کـه سـهم سپاه در حفظ این موجودیت تا چه حد سرنوشت ساز بوده و هست.
مولود مبارک انقلاب
سـپـاه پـاسـداران انـقـلاب اسـلامـى که مولود مبارک انقلاب اسلامى است، در همه جهان پس از صـدر اسـلام پـدیـده بـى سابقه‌اى است، این پدیده در حقیقت، مظهر عینى و مجسمى است براى شـعـارهـاى انـقـلاب اسـلامـى، شـعـار ایـسـتـادگـى در مـقـابـل هـمـه قدرت هاى بزرگ با سلاح اتّکال به خدا، شعار غلبه خون بر شمشیر و شعار حرکت براى نجات مستضعفان و از همین رو اسـت کـه سـلطـه‌هـاى بـزرگ در سـراسر جهان با چشم انزجار و نفرت، بدین پدیده الهى مى‌نگرند، چنانکه به انقلاب اسلامى.
بـنـده آیـنـده سـپـاه را یک آینده بسیار مبارکى مى‌بینم، این سازمان متولد شده با انقلاب که از بـرکـات انـقـلاب و از بـرکـات شـخـص امـام اسـت، اگـر امـام ایـن مـسـأله را دنـبـال نـمـى‌کـردنـد، سـپـاه شاید به وجود نمى‌آمد، یا به این گسترش و صحه و قدرت نمى‌رسید.
یـک نـکـتـه اسـاسـى در باب بسیج و سپاه هست که این را نباید فراموش بکنید و آن این است که سـپـاه و بسیج فقط یک نیروى حرفه‌اى رزمنده محض نیست، یک نیروى حرفه‌اى رزمنده به هیچ چـیـز غـیـر از جـنـگ یـعـنـى رفـتـن در مـیدان نمى‌اندیشد، جنگ هم یک قواعدى دارد که به آن قواعد عـمل مى‌کند، سپاه و بسیج جنگ را براى یک ارزش ‍ بالاترى انجام مى‌دهد، چون شما ارتش متولد شده با انقلاب هستید، همزاد با انقلابید.
ویژگی‌هاى پاسداران برجسته انقلاب اسلامى
در مقاله دیگری از این ویژه‌نامه می‌خوانیم: مـهـم‌تـریـن صـفـات پـاسـداران بـرجـسـتـه انـقـلاب اسـلامـى کـه امـروزه قابل الگوگیرى باشد چنین است:
تـوحـیـد: پـاسداران برجسته انقلاب اسلامى توحید را با تمام وجود حس کرده بودند، آنـان خدا را در همه حال حاضر و ناظر مى‌دیدند، کارهاى خود را خالص براى او انجام مى‌دادند و براى کسب رضاى او سخت مى‌کوشیدند.
ایـمـان انقلابى: راز مهم توان بالاى آن عزیزان، در ایمان انقلابى آنان نهفته است، آنـان به اهداف والاى انقلاب اسلامى سخت ایمان داشتند، پیروزى را باور داشتند و در این مسیر مقدس ‍ سخت مى‌کوشیدند.
مـطـالعه مستمر: پاسداران برجسته انقلاب اسلامى همواره براى افزایش سطح فکرى خود مطالعه مى کردند و از هر فرصت کوتاه بهره مى جستند تا با مطالعه کتب مهم دینى و اعتقادى، اندیشه خود را ارتقا بخشند.
ارتـبـاط بـا روحـانـیـت مـتـعـهـد: پـاسـداران بـرجـسـتـه انـقـلاب اسـلامـى چـه در دوران قـبل از پاسدارى و چه در دوران پاسدارى خود همواره با روحانیت متعهد ارتباطى دوستانه و عمیق داشته‌اند.
کـوتـاهـى آرزوهـا: آرزوهـاى مـادى پـاسـداران برجسته انقلاب اسلامى همواره کوتاه و جـزئى بـوده اسـت، آن قـدر کـوتـاه کـه گویى هیچ آرزوى دنیوى نداشته‌اند، مهم‌ترین آرزوهاى اینان، بعد معنوى داشت، براى مثال، دیدار امام خمینى(ره) و کسب مرتبه شهادت در راه خدا از جمله مهم‌ترین آرزوهاى اینان بود.
تـفـریـحات سالم: پاسداران برجسته انقلاب اسلامى اغلب به صورت ناخواسته، هـمـواره تـفـریـحـات سـالم را داشـتـه‌انـد، ایـنـان بـه دلیـل نـیـازهـاى جبهه، مدام در حال سفر به نقاط مختلف کشور و یا شناسایى مناطق مختلف جنگى بوده‌اند که در عین انجام وظیفه، نوعى تفریح سالم نیز به حساب مى‌آمد، گفت و گـو و شـوخـى‌هـاى دوسـتـانـه بـا سایر رزمندگان اسلام از دیگر تفریحات سالم آنان بـوده اسـت، پـیـاده روى‌هـاى طولانى، موتور سوارى و رانندگى در جاده‌هاى خطرناک و خـاکـى در عین این که لازمه اجراى مأموریت‌هاى آنان بود به منزله تفریح نیز به شمار مى‌رفت.
سخنرانى: پاسداران برجسته انقلاب اسلامى، افکار درخشان را در ذهن خود انبار نمى‌کردند بلکه با سخنرانى مداوم براى نیروهاى خود، هم آنان را به لحاظ روحى درآمادگى مستمر نگه مى‌داشتند و هم خود نشاط روحى به دست مى‌آوردند.
پـرداخت خمس: پاسداران برجسته انقلاب اسلامى، از نظر مادى درآمد چندانى نداشتند اما با این حال از همان اندک درآمد خود حقوق واجب مالى خویش مانند خمس را مى‌پرداختند و هم به نیازمندان جامعه انفاق مى‌کردند، برخى پا را از این هم فراتر گذاشته بودند و با حقوق خود، هدایایى تهیه مى‌کردند و به دیدار خانواده شهدا و عیادت جانبازان مى‌رفتند.
ساده زیستى: پاسداران برجسته انقلاب اسلامى ساده مى‌زیستند، بسیار شده بود که اگر لباس نویى به دست آنها مى‌رسید آن را به نیازمندان و یا رزمندگان جوان‌تر از خـود مـى‌بخشیدند و خود همچنان لباس ساده را بر تن مى‌کردند، زندگى شخصى اینان بـسـیار ساده بود و عجیب این بود که همان را کافى مى‌دیدند و حتى در اندیشه هم آرزوى افـزایـش آن را نـداشـتـنـد و اگـر کـسـى بـانـى مى‌شد و تلاش مى‌کرد تا به زندگى شـخـصى آنان توسعه بخشد اغلب با اعتراض آنان مواجه مى‌شد و چه بسا آن کالاى به ظاهر اضافى را به نیازمندان مى‌بخشیدند.
عـلاقـه شـدیـد بـه هـمـکـاران: پـاسـداران برجسته انقلاب اسلامى به فرماندهان، هـمـکـاران و نـیروهاى خود سخت علاقه داشتند، غیبت نمى‌کردند، تهمت نمى‌زدند، دروغ نمى‌گـفـتـنـد و اگـر مـى‌شـنـیدند کسى پشت سرشان چیزى گفته است برایش طلب بخشش مى‌کـردنـد و گاه مى‌شد دو رکعت نماز مى‌خواندند، آنگاه هم خود مى‌بخشیدند و هم از خدا مى‌خواستند او را ببخشد.
تواضع: در رفتار پاسداران برجسته انقلاب اسلامى با نیروها مى‌توانستى شاهد تواضع فراوان اینان باشى، اینان نه تنها خود را برتر از دیگران نمى‌دیدند بلکه با حرکاتى نظیر شستن ظروف و گاه لباس‌هاى رزمندگان اسلام، نظافت سرویس‌هاى بـهـداشـتـى، کـمـک در بـارگـیـرى و یـا تـخـلیـه مـهـمـات و امثال آن چنان رفتار مى‌کردند که رزمندگان اسلام، عاشق اخلاق و رفتارشان مى‌شدند.
خـود را نـدیـدن: رفـتـارهـاى پاسداران برجسته انقلاب اسلامى نشان از آن داشت که اینان به عصاره دین یعنى خود را ندیدن رسیده بودند.
ویژه نامه اینترنتی «پاس دار» به مناسبت روز پاسدار در پایگاه اطلاع‌رسانی راسخون منتشر شده است و علاقمندان به مشاهده و استفاده از این ویژه‌نامه می‌توانند به نشانی اینترنتی www.rasekhoon.net مراجعه کنند./907/ت302/ی
ارسال نظرات