۱۹ خرداد ۱۳۹۲ - ۱۵:۴۵
کد خبر: ۱۷۰۷۱۱

تحقق حماسه سیاسی در گرو رعایت اخلاق انتخاباتی است

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه و دانشگاه خراسان شمالی با اشاره به برگزاری انتخابات یازدهمین دوره ریاست جمهوری و چهارمین دوره شوراهای اسلامی شهر و روستا، گفت: تحقق حماسه سیاسی مورد نظر مقام معظم رهبری در گرو رعایت اخلاق انتخاباتی از جانب داوطلبان و حامیان آنها است.
کانديداهاي احتمالي انتخابات رياست جمهوري

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در بجنورد، حضرت آیت‌الله خامنه‌ای 19 دی 1390 خطاب به کاندیداهای انتخاباتی تاکید می‌کنند: کسانى هم که وارد عرصه‌ انتخابات می‌شوند، باید یک تقیداتى، تعهداتى داشته باشند. این، خطاب به همه‌ کسانى است که به عنوان نامزد وارد عرصه‌ انتخابات می‌شوند و خطاب به همه‌ مردم است. مردم عزیزمان در سراسر کشور این رفتارها را در نامزدهاى انتخابات تفرس کنند، دنبال کنند، دقت کنند. نامزد انتخابات باید با قصد خدمت وارد شود. اگر با قصد قدرت‌طلبى و جمع‌کردن پول و مسائل گوناگون و انگیزه‌هاى ناسالم دیگر وارد شود، به کشور خدمت نمی‌کند. نامزد انتخابات باید با انگیزه‌ خدمت وارد شود؛ این را باید تشخیص داد، باید فهمید، باید حدس زد.

 

ایشان در ادامه می افزایند: دلسوزى دولت‌ها، بزرگترین موهبت براى ملت‌هاست، یک دولت دلسوز و علاقه مند و خدمتگزار، بسیار باارزش است؛ دولتى که اجزا و رییس محترم آن، به منافع شخصى خودشان فکر نمى کنند و کار را براى خدا و به نفع ملت انجام مى دهند.

متن زیر گفت‌وگوی خبرنگار خبرگزاری رسا در بجنورد با حجت الاسلام جواد طاهری؛ استاد حوزه و دانشگاه خراسان شمالی، پیرامون لزوم رعایت اخلاق انتخاباتی توسط داوطلبان و طرفداران آنها است.

رسا - معیارهای اخلاقی انتخابات اسلامی چیست؟

عرصه سیاست همانند دیگر عرصه های زندگی فردی و اجتماعی دارای اخلاق و آداب خاصی است که رعایت این آداب از جانب سیاست مداران، آنها را در حصول به اهداف درست و برنامه های سیاسی، به دور از مکر و نیرنگ یاری می کند.

در این میان معیارهای اخلاقی انتخابات در واقع شامل مجموعه ای از بایدهای عرفی، عقلی و قانونی می شود که لازم است داوطلبان انتخابات و هواداران آنها، به رعایت این بایدها و نبایدها پایبند باشند.

رسا - برای داشتن یک انتخابات سالم و آبرومند کاندیداها و طرفدارانشان باید به چه نکات اخلاقی توجه کنند؟

کاندیداها و حامیان آنها اگر با انگیزه‌ خدمت به مؤمنین به صحنه آمده باشند؛ صادقانه سخن می‌گویند، از طرح‌ها، برنامه‌ها، دغدغه‌ها و میزان توانایی‌های خود سخن می‌گویند، به رقیبان توهین نمی‌کنند بلکه آنها را حداقل به عنوان یک شهروند قبول داشته و آبرویشان را حفظ می‌کنند.

همچنین کاندیدایی که در پی برگزاری انتخاباتی آبرومند و دشمن شکن باشد، مراقب کلیت نظام و منافع ملی است لذا از سیاه‌نمایی و اختلاف‌انگیزی اجتناب کرده، با ایجاد امید در جامعه مانع از خوشحالی دشمن و تحقق برنامه های ددمنشانه آنها می شود و مسائل موجود را نیز از مجاری قانونی پیگیری می کند.

رسا - آیا چنین رقابت سالمی ضامن نشاط و مسؤولیت پذیری مردم برای شرکت در انتخابات می شود؟

فطرت پاک و آگاه مردم وقتی نشاط پیدا می‌کند که احساس مسؤولیت را در کاندیداها ببینند، بهتربگویم انسان نخبه‌ حتی تبلیغاتش به گونه‌ای است که آن را شروع کار می‌داند که نتیجه این فعالیت های او ایجاد تحرک در مردم و بصیرت‌افزایی اقشار مختلف است. حتی اگر رأی نیاورد خدمت خود را کرده و ثواب الهی را کسب کرده است.

حال اگر کاندیدایی در تبلیغات انتخاباتی با گفتار صادقانه و ارائه درست و واقعی برنامه های مورد نظر خود، سعی در جلب آرای مردمی داشته باشد و از طرف دیگر توانایی اجرای برنامه های وعده داده شده را داشته باشد و مردم هم این توانایی را در او تشخیص دهند، امکان موفقیت او بسیار بالا خواهد بود.

رسا - برکات رعایت اخلاق در انتخابات و حضور مردم در آن در عرصه داخلی و بین المللی چیست؟

جدای از نتیجه انتخابات، ‌اخلاق انتخاباتی ما می‌تواند الگو و سرمشقی برای همه باشد، در رفتار ما به ویژه در شرایط حساس اگر دنیاپرستی نمود پیدا نکند دشمن نیز هوس تهدید منافع دنیوی ما را پیدا نکرده و مردم دنیا علاقمندی بیشتری به این ملت نشان خواهد داد.

همچنین رعایت اخلاق انتخاباتی سبب مشارکت گسترده مردم در انتخابات و تحقق حماسه سیاسی می شود، چرا که در فضایی توام با اخلاقیات، مردم به شناخت بهتری نسبت به کاندیداها و برنامه های آنان دست می یابند.

رسا - آیا انتقاد از سیاست های استکبار ستیزانه نظام می تواند در راستای حفظ هندسه الهی نظام تلقی شود؟ این مساله چه جایگاهی در اخلاق انتخاباتی دارد؟

اولا کسی که مکر مستکبران را بداند؛ با چراغ سبز و لباس میش به تن کردن آنها فریب نمی‌خورد، ثانیا مبارزه با استکبار البته به شکل صحیح آن(که مقام معظم رهبری طرح می‌کنند) در همین ایام تبلیغات لازم و ضروری است زیرا یک نوع فرهنگ‌سازی و ابراز مخالفت با استکبار است.

از طرف دیگر انتقاد از سیاست های استکبارستیزانه نظام از طرف مردم بصیر ایران مورد قبول واقع نمی شود چرا که یکی از پایه های اصلی انقلاب اسلامی که توسط همین مردم خلق شد، مبارزه به مستکبران و زورگویان جهان است.

رسا - اعتقاد و التزام عملی به نظام اسلامی و ولایت فقیه چطور؟ چرا این دو این قدر مهم است؟

نظامی که مبانی و اصول اسلامی را دنبال کند سرآمد خواهد شد، حال اگر داوطلبی صرفا برای کسب آراء این شعار را بدهد و ملتزم نباشد باز هم موفق نخواهد شد لذا علاوه بر اعتقاد، ‌التزام عملی نیز لازم است و کسی که معتقد به تشکیل حکومت اسلامی باشد بهتر از الگوی ولایت فقیه نمی‌تواند طرحی ارائه دهد.

مردم ایران اسلامی به دنبال افرادی ولایت مدار و نه ولایت شعار هستند، شاید برخی از افراد بتوانند با شعار ولایت مداری بدون التزام عملی به این اصل، چند صباحی موج سواری کنند اما با رو شدن دست آنها و مشاهده اعمال آنان از جانب مردم، دوره آنها نیز به پایان می رسد.

403/934/ر

 

ارسال نظرات