۱۹ خرداد ۱۳۹۲ - ۰۹:۰۲
کد خبر: ۱۷۰۶۶۲
رییس مؤسسه فهیم:

جامعه علمی کشور نیازمند اندیشمندانی چون امام موسی صدر است

خبرگزاری رسا ـ رییس مؤسسه فرهنگی پژوهشی فهیم با بیان این‌که جای اندیشمندانی همچون امام موسی صدر در فضای علمی جامعه و در فضای حوزه علمیه احساس می‌شود به ارائه گزارشی از کتاب روح تشریع در اسلام پرداخت.
حجت الاسلام والمسلمين كاظم قاضي زاده

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام کاظم قاضی‌زاده، رییس مؤسسه فرهنگی پژوهشی فهیم در نشست علمی معیارهای قانون‌گذاری اسلامی بر اساس کتاب روح تشریع در اسلام اثر امام موسی صدر که شنبه شب در این مؤسسه برگزار شد، گفت: کتاب روح تشریع در اسلام نمایان‌‌گر فضای اندیشه و فکر در دوران گذشته و نحوه برخورد امام موسی صدر است.

وی با بیان این‌که جای اندیشمندانی همچون امام موسی صدر در فضای علمی جامعه و در فضای حوزه علمیه احساس می‌شود، به ارائه گزارشی از کتاب روح تشریع در اسلام پرداخت و افزود: از نظر امام موسی صدر اصول تحول شریعت به سه بخش تقسیم‌بندی می‌شود.

رییس مؤسسه فرهنگی فهیم بیان کرد: گونه نخست این قسم ناظر به آن بخشی از موضوعات احکام و اجزا و شروط آن است که در اوضاع و احوال گوناگون به لحاظ مدلول تحول‌پذیر است.

وی با اشاره به این‌که گونه دوم از نظر امام موسی صدر اصولی است که خود به هدف تحول وضع‌ شده‌اند، اظهار کرد: گونه سوم ناظر به رعایت عناوین ثانویه است که از مهم‌ترین موارد کشف و تغییر احکام شرعی است.

حجت‌الاسلام قاضی‌زاده در ادامه به مصادیق تحول در نوشته امام موسی صدر اشاره کرد و گفت: حکم چند همسری در قرآن، شرط رعایت عدالت در رفتار با همسر، تبیین مفهوم متغیر خط فقر در زکات، تفاوت سن بلوغ مدنی و سنی مسؤؤلیت جزایی از مواردی است که امام موسی صدر در این کتاب به عنوان مصادیق تحول احکام ذکر می‌کند.

وی ادامه داد: تأمین درمان و آموزش و بیمه اجتماعی با اجرای زکات، شیوه‌های ازدواج و شروط طلاق با قاعده المؤمنون عند شروطهم و قاعده اوفوا بالعهود، حکم به ملی کردن یا حتی مصادره برای حفظ منافع نیز از موارد مصادیق تحول احکام از دید امام موسی صدر است.

رییس مؤسسه فرهنگی فهیم خاطرنشان کرد: امام موسی صدر چند همسری در قرآن را در شرایط خاص دانسته‌اند، از نظر امام موسی صدر در قرآن کریم هیچ توصیه‌ای به چند همسری نداریم بلکه این موضوع در شرایطی مانند پس از جنگ وضع شده است.

وی ادامه داد: از نظر امام موسی صدر چند همسری مشروط به یک حالت اجتماعی معین یعنی ترس از بی‌عدالتی درباره یتمیان است، در سنت نیز روایتی که بیان‌گر جواز اطلاق برای چندهمسری باشد وجود ندارد.

حجت‌الاسلام قاضی‌زاده با تأکید بر این‌که از دید امام موسی صدر مقوله فقر بر حسب نیازهای فزاینده و میانگین درآمد افراد تغییر می‌یابد، خاطرنشان کرد: هر گاه اوضاع معیشتی بهبود یافت و سطح متسوط درآمدها بالا رفت، مفهم مفقر نیز دامنه‌دارتر می‌شود، این بدان معنا است که از نظر امام موسی صدر زکات باید همواره در راه کاهش طبقات اقتصادی باشد./914/پ202/ی

ارسال نظرات