مسؤولان با رفع بیکاری و تسهیل شرایط اجازه ندهند سن ازدواج بالا رود
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حضرت آیتالله عبدالله جوادی آملی امروز در درس اخلاق خود که در بنیاد بینالملی علوم وحیانی اسراء برگزار شد، با تبریک و تهنیت میلاد امام علی(ع) گفت: قرآن حبلالله است و به بالا وصل است، این طناب به جای محکمی بسته است، قرآن مانند باران نیست که خداوند آن را انداخته باشد، خداوند قرآن را آویخته است، اهلبیت(ع) نیز چون عدل قرآن هستند، روایات خود را نازل کردهاند، با روایات باید مانند قرآن معامله کرد، در روایات آمده است که خدای سبحان 99 اسم دارد، البته اسمای الهی حدی ندارد، اما در این بخش مرحوم کلینی نقل کرد که 99 اسم خداوند دارد، اگر کسی به صورت معمولی بخواهد با این روایت برخورد کند می گوید که در این روایات است اگر کسی اسمای الهی را احصا کند و بشمارد جای او در بهشت است.
وی افزود: اگر مانند قرآن با روایات اهلبیت(ع) برخورد کنیم، با روایات خوب برخورد میکنیم و بالا میرویم، اما اگر فقط بگوییم انداخته شد و نه آویخته شد، سعی میکنند این اسما را حفظ کنند و معانی لغوی آن را یاد بگیرند، این یک مرحله از احصا اسمای الهی است و بیثواب نیست، اما این کف بحث است، از این مرحله بالاتر انسان وقتی اسمای الهی را شماره کرد و یاد گرفت تلاش و کوشش میکند که این اسما را در سایه لطف آن مسما مشاهده کند که خدا با این اسما چه میکند و با این اسما چگونه عالم را اداره میکند.
خداوند با اسما عالم را اداره میکند
مفسر برجسته قرآن کریم با با بیان اینکه انسان میتواند مشاهده کند که ذات اقدس اله چگونه شافی است و چگونه درمان میکند، اظهار کرد: بعد از اینکه مشاهده کرد، شوق و شرفی برای او پیدا میشود و سعی میکند این اسما را در خود پیاده بکند و در مرحله بعد تلاش میکند که به مظهریت این اسما دست یابد و در مرحله آخر مظهر اسما الهی میشود، امام جواد(ع) مظهر اسم الهی یعنی جواد بود، جود فعل خدا است و ممکن است، مانند خلق، رزق، احیا و اماته که گاهی عطا میکند و گاه مصلحت در آن است که ندهد.
وی خاطرنشان کرد: اگر کسی انسان کامل شد، مرحله سوم را هم میتواند طی کند و خود مظهر اسمی از اسمای الهی باشد، ببینید تفاوت نگاه به حدیث از کجا تا به کجا است اگر کسی خیال کند که احادیث اهلبیت(ع) که همتای قرآن است، چه میتواند بکند، اول این اسمای حسنی را شماره میکند، معنایش را میفهمد، معنای تفسیر و لغویش را میفهمد و درس و بحثش را انجام میدهد و بعد از راه اخلاق آن ملکوتبینیاش باز میشود و مشاهده میکند که چگونه ذات اقدس اله با این اسما عالم را اداره میکند.
اعتماد به غیر خدا خسارت است
حضرت آیتالله جوادی با قرائت جمله «و باسمائک التی ملاءت ارکان کل شیء»، اظهار کرد: عالم را اسمای الهی اداره میکند، با لفظ که جهان اداره نمیشود، با حقیقت اداره میشود، آن اسمی که برای موسای کلیم در طور جلوه کرد و این خصوصیاتی که در دعای سمات و کمیل هست نشان میدهد که اسما حقیقت خارجی است و تنها لفظ و مفهوم نیست، در زیارت جامعه دارد که ائمه(ع) مظاهر اسمای الهی هستند، انسان اول بر او کشف میشود که خدای سبحان چگونه این اسما را دارا است و جهان را اداره میکند و بعد شوق و شعف آن پیدا میشود و در مرحله نهایی مظهر اسم خدا میشود.
وی گفت: اینکه در زیارت جامعه تعبیر میکنیم که شما مظهر اسمای الهی هستید، این است، ما میتوانیم از این مراحل نازل بالا ببریم، مخصوصا در ماه مبارک رجب، اگر کسی اهل اعتکاف بود این دعاها را تمرین کند، در این دعا میگویند «خاب الوافدون علی غیرک»، انسان به خود یا به دیگری اعتماد کند خسارت است که این کارهای اخلاقی است، اخلاق از سنخ عمل است و چون عمل دست و پا نیست و عمل روح است و روح یک موجود مجرد است، بنابراین اخلاق یک موجود مجرد است، اخلاق هر کاری که دارد با شهود و با درک است، چون علم عقل عملی از سنخ وصول و شهود است.
استاد سطح عالی حوزه علمیه قم با اشاره به اینکه وصول و شهود با درس و بحث به دست نمیآید، ادامه داد: فرمود شما اینجا نشستید بهشت را میبینید، فرمود مردان الهی الان گویا بهشت را میبینند، گویا جهنم را میبینند این میشود شهود و این در حوز و دانشگاه پیدا نمیشود، درس و بحث کار قیاس و برهان است، مادامی که فهم است حل نمیشود، مادامی که عمل است راه حل مشکل است، اخلاق برای همین است، انسان ابتدا سعی کند که فرزند صالحی باشد و بعد زیر بال مادر خوب، پدر خوب و مربی خوب قرار بگیرد و آن حصار را بشکند، بعد وقتی وارد حوزه و دانشگاه شد و به او راه نشان دادند که به کدام جهت پرواز کند، بعدها میگوید مرغ باغ ملکوتم نیم از عالم خاک و راه خود را پیش میبرد.
تدریس و کتاب نوشتن برای درآمد انسان را به شهود نمیرساند
وی اظهار کرد: کسی که اهل شهود و وصول شد به او راه نشان میدهند که کدام جهت پرواز کند، این راهها را که طی کرد سعی نمیکند با علم روزی دربیاورد، کشاورزی که تلاش میکند و محصول میکارد که روزی دربیاورد، یک عالم هم با تدریس و کتاب نوشتن به دنبال روزی است، فرقی نمیکند، کسی که مانند کشاورز درس یا کتاب مینویسند که روزی کسب کند، آن عالم هم یک کشاورز و دامداری بیش نیست، اما اگر راه ابراهیم(ع) خلیل را طی کرد، آن رؤیت نظر نصیب وی میشود.
حضرت آیتالله جوادی آملی در بخش دوم سخنان خود به شرح و توضیح نامه 53 نهج البلاغه پرداخت و گفت: امام علی(ع) در نامه 53 نهجالبلاغه میگوید که دین بود اما این دین اسیر دست اشرار بود، مالک بدان که این شما که میروید مصر و میخواهید مردم مصر را اداره کنید، کشور یک خیمهای است و این خیمه دو ستون دارد، یک ستون شریعت و یک ستون سیاست دارد، ستون شریعت نماز است و ستون سیاست مردم هستند، کسی بخواهد سیاست کند باید کار برای مردم و اشتغال برای مردم و دین مردم و آخرت مردم را تأمین کند، ستون دین مردم هستند، آن الصلاة عمود الدین گفته اهلبیت(ع) است، ستون شریعت نماز است،ستون سیاست و کشورداری هم مردم است.
با اشتغال و ازدواج جلوی اعتیاد جوانان را بگیریم
وی ادامه داد: مسؤولان باید مشکل مردم را برطرف کنند و بیکاری را برطرف کنند، نباید اجازه دهند سن ازدواج بالا برود، پیامبر(ص) فرمود من یک چیز تازه آوردم، فرمود «النکاح سنتی»، ما نکاح آوردیم، مرد باید مسکن تهیه کند و زن باید سکینت را تأمین کند، زن باید آنقدر عفیف، مادر و خانهدار باشد که آرامش این خانه را به عهده بگیرد، آن وقت این نکاح اگر آسیب ببیند، به ابغض الحلال یعنی طلاق میانجامد.
مؤلف کتاب مفاتیحالحیاة ابراز کرد: اگر ما به جوانها فرهنگسازی کنیم و اشتغال بدهیم و نگوییم برای اینکه معتاد نشوند ورزش بکنند، بلکه کار به آنها بدهیم تا از اعتیاد رها شوند، کسی که مشغول کار و زندگی است روزی یک ساعت بازی و ورزش میکند، ما باید راه اساسی ستونداری را حفظ بکنیم، فرمود ستون دین، ستون سیاست دین مردم هستند، گاه دیده میشود روز جمعه که سید ایام است و نماز جمعه تهران با همان جلال و شکوه حداکثر 12 هزار نفر حضور مییابند، اما برای تماشای یک مسابقه ورزشی در استادیوم صدهزار نفر حضور پیدا می کنند.
وی ابراز کرد: ما برای اینکه جلوی اعتیاد و جلوی ورزش را بگیریم، اشتغال و ازدواج را رواج دهیم، کسی که کار آبرومندانه دارد، یک ساعت هم در محیط کارش ورزش میکند، این نامه وجود مبارک حضرت امیر را معرفی کنید، اگر سیاست و حکومت دینی نباشد، توقعی نیست اما وقتی دینی شد، سیاست این مردم است تمام دشمنان صف بستهاند که نام او را خاموش کنند، دشمنان بدگویی کردند و دوستان از ترس فضایل امام علی(ع) را نگفتند، علی(ع) شرق و غرب را گرفته است، اگر گفتهاند روز سیزده میلاد است یعنی تولد این گونه از معارف اهلبیت(ع) که خاموش نمیشود./914/پ201/ج